Jag ska bygga ett högt aklvarium och var inne på 1m men har backat till 80cm. Frågan är nu vilken tjocklek jag ska ha på front-glaset. Akvariet kommer byggar i plywood och ha en ram runt på framsidan så bara 70cm av glaset kommer synas. Räcker 12mm till detta? Kan jag ha ännu tunnare?
Glastjocklek (igen)
Kollaps
X
-
Hittade denna sida:
Om jag fattat denna rätt så borde jag klara mig på betydligt tunnare glas. Det ska bli ett hörnakvarium på ca 200 liter och framrutan kommer bli bruten. Den breda mittenbiten kommer bli 63cm och de korta sidobitarna ungefär 15cm. Om i diagramet använder 80cm högt (vilket är lite mer eftersom vattendjupet kommer vara 75 och listen nertill bygger 5cm) och 80cm brett (hela diogonalen utan brytning blir ungefär 80cm) får jag ungefär 8mm! Med 10mm borde jag alltså ha lite marginal?
Enligt denna tabell kan jag ha 1m högt med 12mm glas! -
Jag skulle aldrig våga använda ett glas som är tunnare än 12 mm till ett akvarium som är 75 cm högt.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Kjell vad grundar du ditt kategoriska svar på.
Har du något bättre program än vad som hänvisats här på tråden?
Detta diagram tar ju inte hänsyn till djupet i karet och det är av stor betydelse för hur får man annars fram volymen (vikten=sprängkraften).Kommentar
-
Ursprungligen postat av Larry NilssonDetta diagram tar ju inte hänsyn till djupet i karet och det är av stor betydelse för hur får man annars fram volymen (vikten=sprängkraften).Kommentar
-
Ursprungligen postat av Larry NilssonKjell vad grundar du ditt kategoriska svar på.
Har du något bättre program än vad som hänvisats här på tråden?
Detta diagram tar ju inte hänsyn till djupet i karet och det är av stor betydelse för hur får man annars fram volymen (vikten=sprängkraften).
Bredd och längd på akvariet spelar självklart också in men är ett akvarie långt eller brett så kompenserar man det genom att använda lister och stag allt efter behov.
Så här har jag utifrån detta skrivit på Zoopetavdelning - Akvariets form och placering.
"Glaset
Glaset kan man få tillskuret hos en glasmästare. Räkna dock inte med att ett hemmabygge blir billigare än ett akvarium som man köper i akvarieaffären, men å andra sidan får man det exakt som man vill ha det och det kan det ju vara värt att betala lite extra för.
Glastjockleken är oerhört viktig för styrkan i akvariet. Vilken glastjocklek man skall välja är främst beroende på vilken höjd akvariet har. Längd och bredd på akvariet är inte så viktigt under förutsättning att man limmat tillräckligt med stag.
Följande glastjocklekar rekommenderas:
höjd 30 cm - min. 4 mm,
höjd 40 cm - min. 6 mm,
höjd 50 cm - min. 8 mm,
höjd 60 cm - min. 10 mm
höjd 70 cm - min. 12 mm
Man skall också komma ihåg att glasrutornas alla sidor måste vara slipade eftersom det ger ett starkare glas. Glaset skall alltid slipas i längdriktningen och inte fram och tillbaka.
Det finns olika typer av glas och man brukar skilja mellan vanligt glas (i regel float), härdat glas och laminerat.
Härdat glas är inte speciellt lämpligt för akvarium för även om det är något starkare än de övriga, har det nackdelen att en liten skada kan göra att hela rutan exploderar. En glas som är härdat går det inte heller att skära till.
Laminerat glas består av två eller flera rutor som "limmas" ihop. Det har fördelen att om ett av glaslagren går sönder så rinner inte vattnet ut. Nackdelen är att det krävs ett tjockare glas för att få samma styrka - 5.6 mm float motsvaras av 8 mm laminerat.
Float glas är det som i regel används i akvarier. Det är också float som vi räknat på ovan när det gäller glastjockleken.
Ibland kan det vara intressant att veta hur mycket ett tomt akvarium väger - 1 m² glas väger 2.5 kg/mm.
Exempel 1: 1 st 10 mm tjock glasruta som är 2 m² väger 2.5 x 10 x 2 = 50 kg.
Exempel 2: 1 akvarium som är 150 x 50 x 50 och har 8 mm tjockt glas väger 2.5 x 8 x (3x1.5x0.5+2x0.5x0.5) = 55 kg.
Exempel 3: 1 akvarium som är 200 x 60 x 60 och har 10 mm tjockt glas väger 2.5 x 10 x (3x2x0.6 + 2x0.6x06) = 108 kg."Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Danei.
Visst har volymen betydelse för för trycket mot framrutan!
Ta ett sugrör t.ex. det håller alldeles utmärkt p.g.a den lilla volymen den innehåller även om du bygger ihop rören till 1meter långt så kommer röret att hålla. Men öka diametern till en meter med samma plastmaterial så kommer röret att brista!
Varför skulle jag annars behöva en glastjocklek på 12-15 mm om det hade räckt med en plastfolie?Kommentar
-
Ursprungligen postat av Larry NilssonDanei.
Ta ett sugrör t.ex. det håller alldeles utmärkt p.g.a den lilla volymen den innehåller även om du bygger ihop rören till 1meter långt så kommer röret att hålla. Men öka diametern till en meter med samma plastmaterial så kommer röret att brista!
Varför skulle jag annars behöva en glastjocklek på 12-15 mm om det hade räckt med en plastfolie?Akvaristiska hälsningar
Kjell
-
Visst lavineffekten finns i alla sammanhang.
Alltså för att förtydliga så är det egentigen inte volymen heller utan specifika vikten som är av betydelse.Senast redigerad av LN; 21 February 2005, 17:30.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Larry NilssonDanei.
Varför skulle jag annars behöva en glastjocklek på 12-15 mm om det hade räckt med en plastfolie?
B!Kommentar
Kommentar