Akvarium på jobbet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

Akvarium på jobbet

Det är bra att ha en akvarieintresserad chef, har kommit överens med han att undersöka möjligheterna till att ha ett akvarium i vårt pentry/fikarum.

Tänkte kolla med er zoopetare, ni som har akvarium på jobbet, hur ni tänkt när ni planerade detta, innehåll, tekniska lösningar m.a.p. vattenbyten etc. Har ni några erfarenheter, dela gärna med er! Om ni inte har några erfarenheter, säg gärna vad ni tycker ändå!

Förutsättningarna är följande:
    • Akvariet ska placeras i ett personalutrymme, enbart till för personalen
    • Tillgänglig väggyta ca knappt 2 meter
    • Ljus placering, personalutrymmet ligger mot en ljus och luftig innegård med mycket glas som släpper in dagsljus. Dock inget direkt solljus mot den aktuella väggen.
    • Vattenkran med diskbänk inom 10 meters avstånd, dock inget öppet golvavlopp varför tömning kommer behöva göras i diskhon -> häverteffekt går ej utnyttja utan omfattande VVS-arbeten (ej aktuellt)
    • Undertecknad kommer sköta akvariet med vattenbyten varje vecka, matning oklart, eventuellt med utfodringsautomat under veckan om nödvändigt
    • Budget oklar, kostnadsförslag ska tas fram först
    Det jag inte vet just nu är om hyresvärden har några synpunkter på akvariets storlek eller placering, men det kommer jag undersöka.

Har själv funderingar på ett kar i storleken 350-550 liter, relativt lättskött innehåll, gärna med lite fiskar som väcker uppmärksamhet, dock inga Malawiciklider. Kanske några centralamerikaner i lämplig storlek? Eller kanske helt utan ciklider? Regnbågsfiskar? Ett asienkar med barber och botior?

Ge gärna dina synpunkter och argumentera för det du tycker skulle vara intressant för ett dylikt akvarium. Vinnande förslag kan kanske belönas på något sätt... så småningom...
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Nu vet jag inte varför du inte vill ha malawi men just i sammanhang som detta är de idealiska.
    Akvariet blir lättskött, fiskarna är inte så små så att de försvinner, fiskarna är vackra, att se fiskar leka är oerhört intressant, att dessutom se dem ruva och släppa ut yngel gör att intresset hos många väcks för akvariehobbyn.
    Visst fnyser en del akvarister åt malawi och anser att de inte är fina nog och att de har alltför ensidigt beteende - må så vara - men bättre reklam för akvariehobbyn går inte att få (förutom saltvatten då).

Nåväl om du nu inte vill ha malawi så skulle jag satsa på ett kar med regnbågsciklider och vallisneria. Oproblematiska fiskar som inte är alltför små och enkla snabbväxande växter.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Hasse H
      • August 2004
      • 2111

Att jag inte vill ha Malawi har inget alls med att göra att jag skulle tycka det inte var fint nog. Det var kanske lite för snabbt av mig att utesluta det som ett alternativ. De kan visst få vara med på urvalslistan.
      mvh Hasse

Kommentar

• Hasse H
        • August 2004
        • 2111

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nåväl om du nu inte vill ha malawi så skulle jag satsa på ett kar med regnbågsciklider och vallisneria. Oproblematiska fiskar som inte är alltför små och enkla snabbväxande växter.
        Och du menar regnbågsciklider, inte regnbågsfiskar?
        mvh Hasse

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Ursprungligen postat av Hasse H
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och du menar regnbågsciklider, inte regnbågsfiskar?
          Självklart menade jag regnbågsfiskar - miss från min sida, sorry!!

Att jag pläderar för malawi beror på att jag några gånger haft malawiakvarier i offentliga miljöer och det har funkat kanon och väckt ett stort intresse.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Hasse H
            • August 2004
            • 2111

Ok, misstänkte tankevurpa där..

Ja, jag förstår din argumentation om malawi. Jag själv är ingen Malawi-människa, men håller med om att det i offentliga miljöer väcker intresse. Nu kommer ju detta akvariet stå i ett personalutrymme där syftet är att skapa en lugnare och trivsammare miljö än vad det kanske är på en restaurang, köpcentra eller en kundmottagning nånstans. Nånting att vila ögonen på under en stillsam kaffepaus.

Det kanske är mer naturligt att man väljer innehållet efter de intressen som ligger en själv närmast. Men jag utesluter ingenting.

Finns det flera som har tankar och erfarenheter kring ämnet?
            mvh Hasse

Kommentar

• Mr B
              • September 2004
              • 1310

Tänkte kommentera den mer praktiska sidan av karet, tömning går utmärkt med ett ytterfilter som pump, och bara dra en slang bort till vaskens avlopp, beroände på pumpen, borde det inte ta mer än 10 minuter att tömma ut lämplig mängd vatten, och sen en slang koppling på krannen för att fylla på det igen... 10-15 minuter till? allt som allt, en sjyst kaffe paus. ända "nakdelen" är att du får sämre möjligheter att leka med en sughävert, för att dammsuga bort synlig skit... Funkar bra här, fast, jag använder pumpen till att pumpa in vattnet i karet med, antagligen inte det mest optimala, skulle man fylla på med enbart kallvatten kan antagligen den biologiska funktionen i filtret drabbas något...

B!

Kommentar

• Hasse H
                • August 2004
                • 2111

mm... det var nog ungefär så jag tänkte mig vattenbytet. Borde funka skapligt. Jag brukar vara ganska sparsam med slamsugning så det räcker nog att göra det extra arbetet vid sidan av vattenbytet.

Med tanke på den väldigt ljusa placeringen av akvariet finns det nog risk för åtminstone sommartid att algtillväxten kan bli skapligt hög. Skulle ett UV-C filter vara botemedlet mot det? Förutsatt ett vattenbyte varje vecka, utom möjligen under semestern då det kan bli ett uppehåll på 3-4 veckor.

Någon med erfarenheter av de större möbelkaren från Juwel? Typ RIO 400 eller Vision 450. Är filtren tillräckliga eller behöver man komplettera med nåt? Funkar det med BTN-bakgrund i sådana kar?
                mvh Hasse

Kommentar

• Don Corleone
                  • January 2005
                  • 29

Det funkar med BTN bakgrund i dom stora juwel karen. Nackdelen är bara att det är ett mittstag i akvariet som sitter där för att stabilisera konstruktionen.
                  Det finns väl ett antal olika sätt att lösa bakgrunden på, men jag delade min bakgrund i 2 delar med hjälp av en vinkelslip. Sedan silikonade jag ihop de 2 delarna i akvariet. Blev perfekt, det går inte att se att den har varit delad!

Kommentar

• Hasse H
                    • August 2004
                    • 2111

Ok, låter bra. Men innerfiltret antar jag är inget att göra åt, det blir väl svårt att dölja med en bakgrund?
                    mvh Hasse

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Administrator

• December 2001
                      • 48148

Den nya BTN-Woodrock är ju i olika sektioner och behöver därför inte delas - dock blir det svårt att anpassa den till Juwelfiltret.
                      man kan ju sätta en vanlig modul framför
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell

Kommentar

• Hasse H
                        • August 2004
                        • 2111

Ja just det, det måste jag kolla närmare på.

UV-C filter, är nyttan m.a.p. algkontroll värd pengarna?
                        mvh Hasse

Kommentar

• Chrilleus
                          • November 2004
                          • 224

Mitt gamla 160l står i verkstaden på jobbet. Stor gallerbrunn en halvmeter bort, samt ett antal slangvindor att välja på
                          Kan säga att akvariet är mycket populärt, och har bidragit till att en och annan har upptagit akvariehobbyn!

Jag tänkte plåta lite imorrn och lägga upp på zoonen imorgon, om jag hinner..

*160l ramakvarium
                          *Bänk av staplade bodgrunder samt 44mm bänkskiva
                          *Hemgjord lysramp med 2*30W Daylightrör och reflektorer
                          *Eheim ecco 2234 ytterfilter
                          *Engelsk sjösten (inte så snyggt, men gratis..)
                          *Anubias
                          *Egeria densa
                          *Hygrofilia polysperma
                          *3st rötter
                          *Ett grottröse av stenkol
                          *Vildguppys
                          *Guldgurami
                          *Mosaikgurami
                          *Siamesisk algätare
                          *Eldstjärt

Lycka till!
                          500l, 160l, 96l
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

Kommentar

• Chrilleus
                            • November 2004
                            • 224

*bilder uppladdade på zoonen*
                            500l, 160l, 96l
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

Kommentar

• Hasse H
                              • August 2004
                              • 2111

Ja det livar ju upp miljön en del. Hade önskat jag kunde ta foton på den miljö vi har, men vi har generellt fotoförbud i lokalerna. Det är iaf kontorsmiljö med ett pentry/fikarum som inrymmer bardisk, minikök, cafébord, stolar och en hörnsoffa. Allt i traditionellt bokträ. Så det ska passa ihop med detta.
                              mvh Hasse

Kommentar

Arbetssätt...