Oljud från Eheim Pro 2229 Intervallfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar A
    • January 2004
    • 9

Oljud från Eheim Pro 2229 Intervallfilter

Har precis fått hem ett begagnat Eheim Pro 2229 Intervallfilter.

Nu har jag lite frågor om detta filter.

1. När den inte sprutar vatten - ska motorn gå då? Min gör nämligen det. Den vibrerar och för ett väldigt oväsen när den inte sprutar vatten. Odljudet kommer garanterat från motorn.

2. Intervallet verkar fungera men eftersom vattnet fortfarande strömmar till när den sprutar vattan så tar det säkert ett par tre minuter innan den slår ifrån och bara suger in vatten. Ska det vara så?

3. Det har hänt några gånger att det har kommit vatten upp ur luftinsuget. Känns lite nervöst att detta ska inträffa när man inte är närvarande. Ska detta över huvud taget vara möjligt?

Är lite osäker på om pumpen fungerar som det ska. Är det någon som har ett tips?
    Pumpen står ca 140 cm under vattennivån och slangarna till akvariet är lika långa.

Tacksam för svar!
    Oscar
  • NE
    • January 2004
    • 1549

1. ja, det ska alltid pumpa ut vatten men i ganska liten ström för att växla till ganska kraftig ström. Normalt är filtret tyst, kolla att alla delar är som de ska och att de sitter rätt.

2. ja, tre minuter låter lite länge men intervallen beror på ganska många faktorer.

3. Original så är det en slang med en krök att hänga om kanten på akvariet så att om det skulle komma ut vatten så kommer det i akvariet, men det är inte normalt att det gör det under normal drift, om man stänger filtret och det fylls med vatten brukar det komma en skvätt.

/Niklas
    /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Oscar A
      • January 2004
      • 9

Har kollat alla delar men inenting verkar var lustigt. Fick ett tips att fetta in vissa delar men detta hjälper heller inte. Hjälper man till att blåsa till luft när den pumpar ut vatten så blir den helt tyst, men så fort den ska börja suga vatten igen så låter den som ett tröskverk.

1. När pumpen suger vatten så suger den också luft ur den lilla slangen, och när den pumpar vatten tiill akvariet så blåser det ut vatten ur den lilla slangen. Ska det vara så? Jag kollade med säljaren av pumpen och han sa att det ska strömma luft i akvariet genom vatten-utblåset, för att syresätta vattnet.

2. Det sitter en liten plugg vid sidan av utblåset inuti filtret. Denna sitter ganska löst och tar man bort den så blir filtret tyst men pumpar mycket mindre till och från akvariet. Intervall-funktionen stängs också av då.

Är det någon som har ett tips vad problemet skulle kunna vara? Varför den väsnas så?

Tack!
      Oscar

Kommentar

• NE
        • January 2004
        • 1549

Vad är det för typ av oljud, vattensörpel eller något mekaniskt eller annat?

1. när den pumpar ut vattnet med kraft kommer den att suga in luft via den lilla slangen annars blir det inte luft i filterkammaren och tvärt om, när filtret fylls med vatten blåser det ut den luft som var i kammaren.

2. pluggen är till för att man ska kunna rensa filtret och ska alltid sitta där.
        /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Oscar A
          • January 2004
          • 9

Det är ett mekaniskt ljud. Jag fick tipset att smörja impeller-staven(???) med vaselin. Men det hjälpte inte det minsta. Det låter skallrande i ljudnivå som en dammsugare.
          Det är som sagt bara när den suger in vatten som den låter. Ska motorvarvet vara detsamma när den suger in som när den blåser ut vatten?
          Oscar

Kommentar

• jackson
            • September 2003
            • 1242

Har du kontrollerat att det är fritt flöde i ut- och insugslangarna till filtret? När insuget är tilltäppt, så brukar min låta en del. Det korrigeras med en slangborste (borste i änden på en lång flexibel stav/snöre).

Har du kontrollerat att röret innuti filtret (det som går mellan toppen och bottnen i filterhuset) sitter bra. Den måste vara tät mot motordelen, annars låter filtret. Jag brukar få sätta dit den några ggr för att få det bra. Plaströret är olika vid respektive ändarna (ena är långsamt avsmalnande och den andra mer tvärt). Har för mig att den långsamt avsmalnande skall sitta fasttryckt på motordelen av filtret. Sedan skall man försiktigt stoppa ned den i hålet, utan att rubba den så att den lossnar från motordelen (detta från minnet, så du får kontrollera att röret vekligen sitter fast på motordelen när du skall sätt på den).

Jag har för mig att manual och spränskiss på filtret finns på Eheims hemsida. Sök där.

Lycka till, det är ett bra filter när man fått ihop den korrekt.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• NE
              • January 2004
              • 1549

Bra svar jackson, det är ett vanligt problem jag glömt.

Motorn kör alltid lika mycket det är rent mekaniskt man omfördelar vattnet (möjligtvis kan belastningen på motorn variera mellan fyllning och tömning).
              /Niklas

Kommentar

• Oscar A
                • January 2004
                • 9

Tack för alla svar! Men tyvärr verkar ingenting fungera som ni föreslagit. Det konstiga är att den låter nästan inget när den pumpar ut vattnet.
                Har bestämt mig för att inte lägga mer tid på den nu iallafall.
                Är det någon som vet en bra pump-reparatör i Norrköping?
                /Oscar
                Oscar

Kommentar

• Neptun
                  • March 2004
                  • 719

Jag hade oxo problem med oljud tidigare. Löste det på liknande sätt som jacksson beskrev fast tvärtom =)

Jag sätter numera ner det långe röret genom filterkorgarna först, men trycker inte ner det helt, utan trycker bara till det lite försiktigt. Sedan sätter jag på locket och trycker lite försiktigt ner det innan jag spänner fast det.

Om någon av packningarna saknas eller är dålig nere vid intervallenheten kan det oxo låta om filtret.
                  "Failure does not require planning"

Kommentar

• NE
                    • January 2004
                    • 1549

Hittade den här sprängskissen, kolla så att du har rätt delar på rätt plats (mest packningarna):

Intressant är att det verkar som om man nu mer har en packning mellan röret och motordelen (7342238).
                    /Niklas

Kommentar

• Oscar A
                      • January 2004
                      • 9

Packningarna är OK. Verkar som att alla delar sitter på rätt plats också. Pust... orkar inte mer... man kan ju bli galen. Ska försöka lämna in det i morgon om jag hittar någon som vill laga det.

Återigen tack!
                      Oscar

Kommentar

Arbetssätt...