Hur får ni bort kalkavlagringar på täckglaset?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

Hur får ni bort kalkavlagringar på täckglaset?

Ja, hur gör ni för att få bort kalket som blir på täckglaset?
    Mest blir det ju självklart vid utblåset från filtret?

Det seplar ju ingen roll hur mkt jag gnuggar och gnor, det sitter fortfarande fast
    530 liter grönsaker
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av Fredde_
    Ja, hur gör ni för att få bort kalket som blir på täckglaset?
    Mest blir det ju självklart vid utblåset från filtret?

Det seplar ju ingen roll hur mkt jag gnuggar och gnor, det sitter fortfarande fast
    Så här står det i Zoopetavdelningen "Tillbehör"
    Täckglas behöver rengöras eftersom det lätt bildas avlagringar på glaset. Detta gör att ljuset reduceras ytterligare. Det kan vara lite krångligt att rengöra glasen, men t.ex. hushållsättika i kombination med en diskborste brukar fungera bra. Skölj glasen noggrant innan du lägger tillbaka dem så inte ättika droppar ner i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• peterhaack
      • November 2004
      • 1752

fungerar jättebra som Kjell förklarar och ännu bättre med de små svamparna man kan köpa som har grönt trassel på oxå det är helt hundra på att med ättika och en sådan svamp då får man klara fönsterglas, man behöver knappt ättikan.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Robot
        • February 2004
        • 1174

Ursprungligen postat av peterhaack
        fungerar jättebra som Kjell förklarar och ännu bättre med de små svamparna man kan köpa som har grönt trassel på oxå det är helt hundra på att med ättika och en sådan svamp då får man klara fönsterglas, man behöver knappt ättikan.

STOPP! Använd inte det gröna på glas, glaset repas då! Använd vitt "trassel" eller typ nån Scotch-Brite som är avsedd för glas..

Annars funkar citronsyra bra..

Kommentar

• Mathias-D
          • December 2002
          • 1122

vanlig citron funkar men är inte 100% men stålull och tvål funkar..

Kommentar

• peterhaack
            • November 2004
            • 1752

Ursprungligen postat av Robot

STOPP! Använd inte det gröna på glas, glaset repas då! Använd vitt "trassel" eller typ nån Scotch-Brite som är avsedd för glas..

Var köper du svampar på ett sågverk eller tror du på fullt allvar att du repar glaset med spunnen hårdplast???? vi snackar inte om stålull ala groft nu.
            Har du tänkt på att de är till att diska med!!!
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Fredde_
              • December 2004
              • 253

Tackar, nu har jag mycket tips att testa.
              Dom gröna svamparna innehåller ju något slipmedel med det kanske är tillräckligt fint för att inte göra repor, ska testa det på en liten hörna av glaset, funkar det så är det ju bara att köra på
              530 liter grönsaker

Kommentar

• Mathias-D
                • December 2002
                • 1122

chilla, chilla....du repar bara glas en gång då kan man likagjärna tänka 1 och 2 gånger....men det är ju glas och inte prexiglas det är grejjer och göra ren det

Kommentar

• uffe
                  • January 2002
                  • 865

är det rejält mycket så brukar jag skrapa med ett rakblad först,funkar perfekt,angående stålull så repar det väl inte så länge det löddrar eller?funkar ju tillomed att putsa kromen på bilar med så länge det löddrar.
                  // Uffe

Kommentar

• oveb
                    • January 2004
                    • 2577

Ursprungligen postat av Robot

Var köper du svampar på ett sågverk eller tror du på fullt allvar att du repar glaset med spunnen hårdplast???? vi snackar inte om stålull ala groft nu.
                    Har du tänkt på att de är till att diska med!!!
                    Jodå ! Dom gröna äter glas !! Vet en som förstörde en skjutdörr i glas för 20000:- med en sådan svamp !
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Zeni
                      • December 2004
                      • 141

använd den andra sidan på svampen bara så repas inte glaset... ett par repor på glaset hindrar inte ljuset mer än avlagringarna... men visst kan glaset repas av en sådan svamp fast frågan är hur mycket... de är ju faktiskt gjorda för att ta bort ingnodda maträster... gnugga inte så hårt bara...

har aldrig testat med ättika men det är nog ett bra tips.... ska använda det i morron..

Kommentar

• fc25
                        • September 2003
                        • 330

På svamparna jag använder är grova sidan vit, jag vet inte om den är skonsammare men jag har aldrig sett repor i mina täckglas.
                        //Fredrich

Kommentar

• Fredde_
                          • December 2004
                          • 253

Kanske blir till att köra med vit svamp istället när jag ska göra vattenbytet.
                          Dom vita innehåller ju faktiskt inget slipmedel, kanske blir lite mer jobb att gnugga men å andra sidan blir det nog repfritt också
                          530 liter grönsaker

Kommentar

• Hasse1
                            • February 2005
                            • 13

Det finns ju kalkborttagningsmedel hos färghandlarn!
                            Sanitetsrengöring till tvättställ,toastolar o.s.v fungerar ypperligt bra.

Kommentar

• nilssonnet
                              • January 2004
                              • 603

Kalkosan fungerar jättebra, det går att se hur bra det fungerar redan när kalkosanen hälls på (bubblar från kalkfläckarna).
                              Na klar!

Kommentar

Arbetssätt...