kondens inuti doppvärmare - farligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

kondens inuti doppvärmare - farligt?

hej

kom hem från jobbet och kollade in i akvariet. Såg då att det var kondens inuti min doppvärmare....!!! Jag drog, efter några minuters betänkning, ur sladden. Jag har observerat att tempen i akvariet senaste dagarna har varit något under normaltempen.
    Har för mig att jag läst att det är farligt om det är kondens i värmaren, därför tog jag ut den. har nu satt i en tillfällig värmare, endast 25 w (till för max 25l akvarium) i mitt 100l. Är detta dåligt? Jag tänkte att det är bättre än inget iaf..
    Har en fungerande värmare som man kan ha i 100l men har den inte hemma, kan få tag på den imorrn dock.

Alltså, innebär kondens inuti värmaren en fara? Jag kollade på värmaren för att se vilket märke det var, men hittade inget - en no name-värmare.

Bör jag ha kvar 25w:attaren eller finns det risk för att den kan gå och gå och gå då termostaten inte klarar av att värma upp till 25 g och fortsätter värma för att till slut gå sönder?
    Eller bör jag låta akvariet stå helt utan värmare och sätta i den rätta värmaren imorrn eftermiddag?

I akvariet finns svartaneontetror (23-27 grader C)
    sebrafiskar 18+
    fläckig pansarmal 20-35

hoppas på svar

Lena Maria

edit: nuvarande tempt 23-24 g, normaltemp 25-26. det är alltså i lägsta laget för neontetrorna
    Senast redigerad av lenis3; 10 February 2005, 18:52. Anledning: glömde temp!
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

vatten i närheten av en öppen el slinga.. jag får väll hålla med, det e inte bra... iofs kommer det antagligen kortslutas, och sen slutar den bara fungera, men man vet ju aldrig, jag tycker det var ett bra drag att koppla ur den... angående din mindre värmare, klarar den antagligen jobbet den med... den kommer få jobba på att dra upp varmen längre än vad den gamla fick, men drar i gengäld mindre ström, sanolikt plus minus ingenting på kostnads sidan, o fiskarnas vatten temp studsar inte lika mycket... Nu studsar den förhoppningsvis inte speciellt mycket i alla fall, men du förstår säkert vad jag menar.. jag brukar försöka sikta på ca hälften av akvariets storlek i watt...till mitt 375 liters kar har jag just nu ingen värmare alls, men den jäger värmaren som suttit i (sugpropparna gav up) var på 200 watt.

Se om det klarar sig med den värmaren du har, beror ju på vilken temp du vill hålla och vad du har för rumstemp med.

B!

Kommentar

• plorozen
      • January 2004
      • 531

bra att byta ut, annars kan det bli kortis och möjligen så kan proppen gå någon gång du inte är där, och en massa bakterier dö och det blir nitritspikar.

jag skulle köpa en ny värmare, klarar den lilla värmaren du har inte att hålla temperaturen, så gör den inte det helt enkelt.

Kommentar

• lenis3
        • June 2004
        • 2254

hej och tack för svaren!

plorozen: kan hämta en annan av mina värmare imorrn, har den bara inte hemma här..och den har tidigare varit i 100l

mr B: men tror du inte det är risk för att 25wattaren jobbar tills den helt enkelt dör och sen kommer typ ström ut i vattnet? alltså kan de bli överansträngd?

Det kanske är så att min värmare med kondens i helt enkelt har slutat funka då tempen har sjunkit lite.. forf är ju lysröret på samt innerfiltret så jag antar att de två tillsammans alstrar en del värme..
        Min zoon

Kommentar

• Mr B
          • September 2004
          • 1310

Ursprungligen postat av lenis3

mr B: men tror du inte det är risk för att 25wattaren jobbar tills den helt enkelt dör och sen kommer typ ström ut i vattnet? alltså kan de bli överansträngd?
          Det lär du ju se ganska omgående, om den är igång hela tiden (den har väll tillslagsindikator?) så är den för klen, om den klarar av att dra upp baljan i den temp du vill ha, slutar den värma därefter, det spelar ingen roll hur mycket effekt den ligger på, det skiljer bara på hur lång tid det tar att temperera baljan...
          Däremot sades det ofta förr att med för hög effekt till för liten vattenmassa står den o slår till och från fortare, vilket leder till att den slits ut fortare... Hur pass sant det är vet jag inte, har faktiskt aldrig haft nån värmare som slutat fungera...

B!

Kommentar

• lenis3
            • June 2004
            • 2254

hmm okej

blir orolig.. ska ju sova snart och då kanske jag bör stänga av värmaren helt o hållet?

med tanke på att fiskarna varit utan ström i typ ett dygn, dvs utan både lampa o innerfilter, och inte dött så borde de ju klara att vara utan värmare mindre än ett dygn? Filtret och lampan innebär ju åtminstone lite värme..

tycker du jag borde stänga av den under natten?
            Min zoon

Kommentar

• Åke K
              • December 2004
              • 74

Att det har blivit kondens inne i värmaren betyder att den inte är tät och därför bör kasseras. Däremot tror jag inte att fiskarna kan ta skada. Om vattnet på något sätt kommer i kontakt med strömförande delar får ju hela vattenvolymen inklusive fiskar samma spänningspotential. Samma princip som att en fågel kan sitta på en högspänningsledning. Den största faran löper nog du om du kommer i samtidig kontakt med vattnet och ett jordat föremål. Rätta mig någon om jag har fel.

Kommentar

• Mr B
                • September 2004
                • 1310

Lenis, jag tror nog du kan låta den lilla värmaren sitta i över natten, kolla vad du har för temp nu, kolla vad du har i morgon, o kolla om den går konstant, eller om den klarar av att hålla värmen i baljan....

Åke K, jag är inte bäst på det här jag heller, men jag vill ha för mig du har rätt.

B!

Kommentar

• lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

hej
                  Åke: jo det låter ju rätt rimligt det där, och jag kan bara konstatera att min fysik inte är var den borde vara

mr b: jag drog nyss ur kontakten. satt och kollade ett tag och lysindikatorn var på hela tiden då jag kollade. Jag tror inte den klarar av att hålla vattnet i 25 C, det står att den är till för 10-25 l...! dessutom kände jag på den och den var... ljummen.. om ens det hehe

aja jag ska iaf ta hem värmaren imorrn och sätta i den, så de får ny värmare imorrn innan 1800!

Det är ju typiskt att nåt sånt här ska hända när man inte har reserv-värmaren hemma.. hur ofta går ens värmare sönder liksom? Första gången för mig iaf

tack för svaren!
                  Min zoon

Kommentar

• Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

[QUOTE=lenis3]
                    mr b: jag drog nyss ur kontakten. satt och kollade ett tag och lysindikatorn var på hela tiden då jag kollade. Jag tror inte den klarar av att hålla vattnet i 25 C, det står att den är till för 10-25 l...! dessutom kände jag på den och den var... ljummen.. om ens det hehe
                    QUOTE]

så länge den e värmare än vattnet gör den i alla fall nytta, och den ska ju inte bli för varm i heller, vill ju inte koka fiskarna... Indikatorlampan brukar vara igång allt från 15 minuter, till 6-8'a timmar... beror bara på hur stor vatten volym, hur effektiv doppvarmare, och hur stora varmeförluster du har.

Känner du dig säkrare utan den, än med den, ska du självklart inte använda den, sanolikt kommer inte fiskarna ta någon skada av temperaturfallet på kanske 2 grader över natten... Däremot kan det vara en tanka ett låta den vara igång ttex över dagen i helgen, för att se om den klarar av att dra runt din balja eller om du måste köpa en ny att ha som backup, ända sättet att verkligen veta är att testa, och se vad som händer med temperaturen, lyser indikatorn, och tempen sjunker, då klarar den inte det, ligger den stilla e det möjligt du kan klarar dig på den i nödfall, o driver den upp tempen e den effektiv nog, kräver bara att du har tålamod...

Lycka till
                    B!

Kommentar

• lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

hej!

Är på jobbet nu men slutar om några timmar. Därefter ska jag träna lite (jaa, jag ska bli grymt vältränad till beach 2005..!! Därefter ska jag hem till killen och plocka upp den ordentiga reserv-värmaren för att sedan åka hem och sätta i den.

Under natten hade dock tempen sjunkit mer än vad jag väntat, några grader. Men jag tror inte det är nån större fara. iofs har jag en dålig corydoras som kan ta stryk av detta, men det kändes bättre att dra ut värmaren då jag annars skulle oroa mig för att firrarna skulle vara kokta på morgonen. Det skulle kännas tryggare att testa värmaren under dagen alltså.
                      Min zoon

Kommentar

• jackson
                        • September 2003
                        • 1242

Det kan aldrig vara några problem med att ha en doppvärmare med för liten effekt. Inte vad jag kan komma på.
                        Problemet med för stor effekt var att termostaten fick slå till och från hela tiden med hög frekvens (ofta). Har man då en bimetallregulator, så kommer den att slitas ut (kontaktyteona blir brända, och kan även "svetsa" ihop). Men med elektronisk regulator har man inte detta problem.
                        Med en för liten effekt kommer termostaten inte att slå av, och du sliter då garanterat inte ut den, även om det skulle vara av bimetall. Det är bättre än att den konstant slår till och från, som en doppvärmare med för hög effekt.

Jag skulle ha den lilla doppvärmaren ikopplad hela tiden utan att tveka det minsta.
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• plorozen
                          • January 2004
                          • 531

jackson: bortsett då från att den blir svårare att hålla en jämn temperatur.

Kommentar

• Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

Ursprungligen postat av plorozen
                            jackson: bortsett då från att den blir svårare att hålla en jämn temperatur.
                            Nja, inte riktigt sant, förutsatt att två lika känsliga värmare jobbar på att hålla samma temp, kommer den mer effektiva få värma vatten under en kortare period, för att långsamt låta tempen sjunka, medans den svagare tar längre tid på sig, men förbrukar lika mycket energi (med visst spill på värmeförlust över tiden det tar att värma massan, som kompenseras av att den kraftigare kommer få börja värma vattnet fler gånger än den svagare av samma anledning)

Det kan snarare ses som en fördel med en svagare värmare, då risken för olyckor är mindre, om en värmare måste jobba i 4'a timmar för att höja tempen i baljan 1 grad, kommer inte en trasig termosensor koka fiskarna på ett dygn, medans en skenande högefektare som drar upp vattentempen 5 grader i timmen, kommer göra fisk soppa av akvariet om samma sak händer... extrem exempel båda två, men det finns ingen nakdel med att använda en svagare värmare, OM den bara gör jobbet...
                            Givetvis är det inte det lämpligaste att använda en värmare som inte klarar av att hålla tempen, då är den för svag. (exempel, värmaren jobbar dugnet runt, och tempen sjunker i alla fall, eller når aldrig upp till avsed måltemp.)

B!

Kommentar

Arbetssätt...