Rör i stälet för slang till ytterfilter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

Rör i stälet för slang till ytterfilter

Um, jag får väll vara lite utförligare, jag har tittat på Limrör (PVC) och tillhörande atrialjer, allt från böjar till "y"'n, T'n, kranar osv.. Det mesta på akvariesystems sidor, eftersom det är det ända stället jag hittat det på... tyvärr så verkar den butiken ha lagt ner i alla fall websidan?

Känner någon till ett alternativ? Byggbranchen bara måste ju ha det här, men dels verkar det löjligt dyrt (på Dahls 200%-500% mer än vad det skulle kostat på Akvariesystem's site) och dels verkar det svårt med "akvarie inriktade delar" tex bottensil och liknande...

Desperat letandes..
    B!
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

Kolla här http://store.aquaristic.net/
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

Kommentar

• Mr B
      • September 2004
      • 1310

tackar man för, ser ut att vara snarlika, om inte lägre priser än Akvariesystems... iofs pratade jag samma språk som de på akvariesystem, det kunde varit värt ett par kronor, sen e väll frakten här högre...får kolla upp om man kanske kan fixa raka rör lokalt... (genom Skanska, kanske? nån nytta ska man ju ha av vänner...)

Saknar fortfarande ett bra alternativ på sil till utgående vatten ur baljan, men i värsta fall får det bli nån form för hemma bygge där... kanske kan använda orginal fluval, om inget annat...

Tack än en gång.
      B!

Kommentar

• peterhaack
        • November 2004
        • 1752

hej

Rör och dyligt typ limrör och sånt finner du ganska billigt på GPA i Hjärnarp
        sedan kan man använd de där cylindrarna man har i runda innerfilter dessa ör perfekta som silar i både utblås och i insug. kostar en 20 för två i välsorterade akvarie affärer
        Senast redigerad av peterhaack; 10 February 2005, 20:08.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Mr B
          • September 2004
          • 1310

Peter, tack för tipset på GPA,har skickat dem ett email, får se vad de säger... Vad det gäller in i baljan är det redan fixat, men jag letar efter en lösning att ha under en skål liknande konstruktion som ska fyllas med lite grövre grus, utan att det för den sakens skull fyller pumparna med bläster sand (som förväntas å eget bevåg hålla sig utan för skålen med grövre grus.. jojo, jag kan se er tycka att jag inte e klok, vi får se hur det blir, blir det inte bra, gör jag om ett...)

Tackar.
          B!

Kommentar

• Torstensson
            • June 2002
            • 1964

Jag har sett där man använt vanliga VP-rör mellan akvariet och ytterfiltret. Man har använt slang(ar) vid filtret och vid akvariet och där rören skarvats. Slangklämmor fanns oxå..

Visst kan man köra på samma system som saltvattensnissarna, men då är vi i en annan prisklass!

Kommentar

• Mr B
              • September 2004
              • 1310

Nakdelen med VP rören är att det går inte att få till ett snyggt diskret ytterfilter system, det sticker upp, kräver stora avskurna hörn i täckglasen, osv, så jag siktar på den lite dyrare lösningen, men det kan det vara värt, med tanke på att jag slängde mellan 600 o tusenlappen på en SCWD (Squid)

Sen ska det erkännas att jag gör det för att ha nått att göra med...
              Så alla tips på var man kan få tag i grejorna motages tacksamt, kommer att jämföra priser, och tillgängliga artiklar efter bästa förmåga. Visst får det kosta, men nog e man snål i alla fall.

Kul ska det va, det kan ge viss skryt faktor, och framförallt, kommer JAG bli jäkligt nöjd, och eftersom det e jag som ska leva med det, hade jag kunnat måla frontglaset rosa om jag tyckt det var det som skulle till, alltså e allt som vanligt, jag e tokig, och delar gärna med mig av mina "erfarenheter" när jag gjort nått dumt :- )
              B!

Kommentar

• Mr B
                • September 2004
                • 1310

Jag är hemskt tacksam för all hjälp, pris skillnaden på Akvariesystem och Aquaristic, är ganska stor, och jag hade lagt ut ganske mycket mer pengar på att handla på Akvariesystem. Nu har deras sida kommit tillbaka, så jag förutsätter att det rört sig om server problem där.
                (btw, blir ingen sån tjusig bottensil till rören, jag får lösa det på nått annat sätt, bottensilen kostar åt skogen förmycket.)
                Stort tack.
                B!

Kommentar

Arbetssätt...