Riktning&fart för pump till RIO240

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tjompe
    • January 2005
    • 5

Riktning&fart för pump till RIO240

Hej

Har precis köpt ett begagnat Juwel RIO 240l och skulle vara tacksam om någon kan instruera mig hur jag bör rikta utflödet av vatten. Skall det riktas uppåt, nedåt eller mitt i mellan? Och hur skall reglaget för utflödet helst ställas, alltså vilken hastighet vattnet skall blåsas ut med? Ska man köra på fullt eller störs fiskarna av det?

Någon som kan uppskatta vilken temperatur jag skall ha i akvariet utifrån följande fiskbestånd:

9st neontetror
    2st kardinaltetror
    2st skalarer
    10st platys
    ~30st guppy
    2st gurami
    5st slamtyper

Tacksam för all möjlig vägledning.

/Tjompe
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

Om du kan, rikta det snett uppåt i c:a 45 graders vinkel, bort ifrån pumpen i riktning mot andra änden på karet.. Jag har för mig att dina fiskar gillar ganska strömt vatten, men är inte helt säkert... Nån kanske kan bekräfta..

Kommentar

• seno
      • November 2004
      • 83

rikta den mot andra sidan av akvarium längst bort och låt strålen skära i ytan, du ska justera vatten strålet så att den inte blir alldeles för kraftig vatten cirkulation . vatten ska cirkulera lite lagom så att fiskar kan simma utan att vattnet inte stör de. vatten temp skulle jag ha ca 26 c

Kommentar

• Gimbo
        • January 2005
        • 2734

Tänk på att skalarerna inte vill ha alldeles för strömt vatten.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• Tjompe
          • January 2005
          • 5

Tack så mycket för svaren.

Då har jag riktat om utblåset snett uppåt mot den andra sidan. Vattenstrålen bryter dock inte ytan eftersom den inte är stark nog/det är för långt bort, men det kanske inte gör något? Eller är det viktigt att den gör det för syresättningens skull?

Skalarerna verkar inte bekymras över det strömmande vattnet än så länge i alla fall, peppar peppar...

/Tjompe

Kommentar

• Ria
            • September 2004
            • 84

Har i mitt RIO 240 kar strålen riktat uppåt i ca 45 grader,och har nu kört karet i snart ett halvår med 5 stycken scalare,och dom verkar trivas alldeles utmärkt (utom en) för han fick ingen hona den stackaren (Måste nog i med mer scalare ) Dom andra har bildat par i var sitt hörn i karet,bara vänta på seriös lek nu

Men kom att tänka på en sak,dina tetror.........är det inte mumma för scalare ?

Angående syresättningen så är det alldeles riktigt att det bildas syre då du riktar strålen uppåt,du slipper således syrestenar och sånt.
            "Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

Kika in på min site Skalet.se

Kommentar

• Gimbo
              • January 2005
              • 2734

Ursprungligen postat av Ria
              Men kom att tänka på en sak,dina tetror.........är det inte mumma för scalare ?
              Brukar gå bra med tetror och skalarer. Oftast om man sätter i tetrorna först och sedan ung-skalarer. Jag har 5st skalarer och en hög med Kardinaltetror. Funkar jättefint ihop.
              -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

Kommentar

• erland
                • June 2003
                • 410

Ursprungligen postat av Tjompe
                Då har jag riktat om utblåset snett uppåt mot den andra sidan. Vattenstrålen bryter dock inte ytan eftersom den inte är stark nog/det är för långt bort, men det kanske inte gör något?
                /Tjompe
                Min är riktad snett uppåt så vatten strålen bryter ytan ca 10 cm till vänster om pumpen. Vill man ha mindre strömt så kan man vrida röret lite snett bakåt mot bakrutan.
                Erland Isaksson
                Min hemsida Mina fotografier Mina akvarium och dagbok
                Min Zoopet Blog

Kommentar

• -piraya-
                  • November 2004
                  • 156

Blev bara lite nyfiken på hur du ställer flödet på vattnet om du kör med original Juwelfilter? Har själv inte sett det på nåt Juwelfilter.
                  Fast du kan ju givetvis ha ett annat filterfabrikat i :-) ?
                  /Mats

Juwel Vision 180
                  Eheim 2028

Juwel Rio 180
                  Aquarelle 2x30W, co2

Kommentar

Arbetssätt...