Problem med intervall-filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tiger
    • May 2003
    • 81

Problem med intervall-filter

I somras köpte jag ett nytt filter, en Eheim 2229. På sista tiden har den börjat krångla mer och mer. Den fyller inte med vatten utan står bara i "halvläge" och sprutar ut lite vatten medans filtret är halvfullt... Jag gör rent den ( slang och insug ) och efter mycket bök och stök för jag igång intervall-funktionen igen... Men vad jag kan se så finns inte något som stoppar upp och kan förhindra intervallen... Är den verkligen så känslig?
    Är det någon annan som har haft samma problem?

Om jag visst innan hur mycket strul det skulle vara så hade jag valt ett vanligt filter..
    375L 1 JD, 1 jaguar, 1 pleco, 1 gibbis, 1 pictus, 1 fengädda, 1 skednosmal, 1 chokladmal
    Tre katter, 2 huskissar och en Helig Birma.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=89116
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

Hej!

Har du kontrollerat att höjden mellan vattenytan och underlaget som filtret står på ligger mellan 100-120cm?
    Låter det mer än vanligt om filtret? Det skall bara vara ett tyst porlande när det fyller och tömmer, samt ett litet "plopp" när flottören släpper. I annat fall kan det hända att det tjuvar in luft någonstans och därför inte fungerar som det skall.
    Du skrev att du har gjort rent slangar och insug, men har du även gjort rent vid flottörens ingångar till filtret uppe och nere?
    Om dessa inte är rena eller packningarna inte är täta kan detta resultera i att flottören inte släpper som den skall och filtrets intervallfunktion upphör.
    "Failure does not require planning"

Kommentar

• Dalkarl
      • July 2002
      • 73

Hej
      Jag har varit med om att en gummiplugg som sitter på sidan av locket under O-ringen i ett renshål in mot pumpen var otät/försvunnit vilket gav detta resultat.
      Värt att kolla kanske.
      /Göran

Kommentar

• NE
        • January 2004
        • 1549

Jag har undersökt ett liknande problem på mitt som verkligen gav mig huvudvärk, pumpen gick i någon daga ibland upp till en vecka sedan hängde den sig.

På mitt filter var problemet att när flotören gick ned, så såg det ut som om den gick ända ned, men silicon flerpen som sitter på flotören gjorde att den inte gick ända ned.

Om inte flotören går ända ned så tätar inte oringen längst ned på flotören och då tar den tjuvvatten och inget fungerar.

Jag löste det genom en fix (OBS! detta fungerade för mig, men jag lämnar inga garantier), jag klippte av 1-2mm av nedersta kanten på siliconflerpen runt om, detta har gjort att den fungerat som den ska i 5 månader utan att jag rört filtert

/Niklas
        /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Tiger
          • May 2003
          • 81

Tack för alla svaren, ikväll ska jag hem och pilla med pumpen och ska försöka få den att funka ordentligt. Intervallen har funkat okej senaste dagarna men det porlar lite högre än vanligt...

5 månader utan att röra den låter som en dröm...
          375L 1 JD, 1 jaguar, 1 pleco, 1 gibbis, 1 pictus, 1 fengädda, 1 skednosmal, 1 chokladmal
          Tre katter, 2 huskissar och en Helig Birma.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=89116

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Ge inte upp. Mitt filter strulade så mycket att jag beslöt mig för att köpa en helt ny intevallstyrenhet. Sedan dess har filtret gått som en dröm utan strul (1,5 år). Det vanligaste strulet är nog o-ringarna, en vän köpte ett oringspaket från eheim och hans har fumkat sedan dess.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Joacim
              • December 2003
              • 964

Själv har jag fått problem med mitt 2329. Det står och "gurglar" vatten i luftintaget. :/

Det största problemet är att jag har ett hörnkar och filtret står i möbeln. För att få ut det måste jag nyttja en hel del kraft eftersom det är mycket tajt med plats plus att det måste lutas för att få ut då hyllan är för högt (alt. lågt) satt för att bara lyfta ut filtret... Visst går det att göra men just nu så har jag ena handen i gips och _kan_ inte lyfta ut det. Tidigast jag kan bli av med gipset är den 1'a Februari men har jag otur så dröjer det fem veckor

/J *funderar surt på att köpa ett nytt filter men inser sin begränsning då jag precis köpte en ny bil...*
              Det finns 10 sorters människor här på jorden.
              De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

• Magnus Olsson
                • January 2002
                • 99

En annan sak som du kan kontrollera, fortfarande på o-rings området .

Om du tar bort flottördelen (den nedre delen) så ska de sitta en o-ring på rören där i botten som går in i filtret, ska anslutas emot ett annat rör inuti filtret. Kontrollera att de sitter kvar. Jag fick samma fenomen när jag hade städat bort det efter ett vattenbyte
                /Magnus

Kommentar

• NE
                  • January 2004
                  • 1549

Ursprungligen postat av Joacim
                  Själv har jag fått problem med mitt 2329. Det står och "gurglar" vatten i luftintaget. :/

Det största problemet är att jag har ett hörnkar och filtret står i möbeln. För att få ut det måste jag nyttja en hel del kraft eftersom det är mycket tajt med plats plus att det måste lutas för att få ut då hyllan är för högt (alt. lågt) satt för att bara lyfta ut filtret... Visst går det att göra men just nu så har jag ena handen i gips och _kan_ inte lyfta ut det. Tidigast jag kan bli av med gipset är den 1'a Februari men har jag otur så dröjer det fem veckor

/J *funderar surt på att köpa ett nytt filter men inser sin begränsning då jag precis köpte en ny bil...*
                  Om du ser till att slangen hela tiden lutar ned mot filtret, alltså inga böjar där det kan bli stående vatten så är jag ganska överygad att du slipper gurgel.

/Niklas
                  /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Joacim
                    • December 2003
                    • 964

Ursprungligen postat av NE
                    Om du ser till att slangen hela tiden lutar ned mot filtret, alltså inga böjar där det kan bli stående vatten så är jag ganska överygad att du slipper gurgel.

/Niklas
                    Saken är väl den att jag inte finner några böjar där vatten kan samlas. Det verkar snarare som om problemet finns i anslutningen till "luftningsröret". Kanske har det pluggat igen lite och fungerar som en backventil (vattnet fylls hela tiden på i röret för att sedan börja spruta ut i karet).

Hursomhelst, jag kan förhoppningsvis få klarhet i detta nästa vecka om/när jag blir av med gipset. Tills dess gäller temporärlöningar för filtrering.

/J
                    Det finns 10 sorters människor här på jorden.
                    De som förstår binära tal och de som inte gör det.

Kommentar

Arbetssätt...