Välvd eller rak framruta?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rejser
    • January 2005
    • 24

Välvd eller rak framruta?

Jag och min sambo planerar att skaffa ett nytt akvarium på 375 l. Det blir ett möbelakvarium, och då finns de ju med välvd ruta, som är snyggt. Dock är de med rak ruta billigare, plus att det ju försvinner en hel del volym i det välvda akvariet, eftersom kortsidorna kortas ner för välvningen.

Vi såg på ett ställe som har akvarierna (tror det är aquael eller liknande), och där var det välvda akvariet "bara" 300 l. Det raka är alltså 375 l .

Är det värt att missa så mycket volym för att det ska vara snyggt, och ÄR det så snyggt när väl allt kommit i akvariet (med välvd ruta alltså). Är ett med rak ruta lika snyggt egentligen?

Hur hade ni gjort?
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

Ett Juwel Vision 450 är åxå 150 cm med fullt normala "gavlar" och rymmer då 450 liter!
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• -piraya-
      • November 2004
      • 156

Jag har ett Juwel Vision 180 och den välvda rutan ger akvariet ett väldigt snyggt utseende.

Rent praktiskt ger det vissa nackdelar, i vissa vinklar blir det väldigt lustiga brytningsfenomen så när man jobbar i akvariet "missar" man ibland när man ska ta en växt tex.
      Även algrengöring blir lite knepigare, tycker jag, åtminstone om man har en skrapa då det inte funkar bra att köra uppifrån och ner pga välvningen.

Det är nog efter tycke och smak vad man ska välja efter att tänkt på vissa praktiska saker.
      /Mats

Juwel Vision 180
      Eheim 2028

Juwel Rio 180
      Aquarelle 2x30W, co2

Kommentar

• Lucas_no1

Jag har hela tiden varit inne på välvdruta och jag har ett aquael som är i den formen.
        Det upplevs som stort med den formen och om jag jämför med mina panorama med sex kanter ser det stort ut för sin storlek.
        Men Skulle jag välja idag skulle jag vilja ha ett i helglas med rakruta för det ser så otroligt rent och snyggt ut enligt vad jag tycker.
        så kör på ett rakt. :-)

Kommentar

• cobra
          • December 2004
          • 1743

Har ett Juwel 450 liter vision med välvd framaruta och är super nöjd hade tidigare ett zooline 222 liter med rak ser bara fördelar med välvd ruta...
          Fotosidan.se

Kommentar

• Maya
            • November 2003
            • 1162

Tror att det är helt och hållet en smakfråga.... så troligtvis kommer du få väldigt många olika svar.... jag själv föredrar raka akvarium då jag inte gillar de brytningar man får genom en välvd ruta....
            Ta det DU/NI gillar bäst.....
            Mvh M.
            Tänk att så lite... kan göra så mycket....
            Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
            Min hemsida om hoyor & pelargoner

Tempora mutantur nos et mutamur in illis

Kommentar

• Mölne
              • December 2004
              • 20

Jag har ett 190 liters Juwel Trigon (dvs med välvd ruta) och är supernöjd. Akvariet är helt enkelt otroligt vackert! En nackdel är dock som tidigare påpekades att man får stå ut med ett visst brytningsfel. Fördelarna är dock så oerhört mycket större att valet, enligt min mening, blir lätt.

Kommentar

• rejser
                • January 2005
                • 24

Hmmm, svårt det här. Har tyvärr både begränsning på längdoch djup i storlek. Annars hade man barakunnat gå upp en storlek. Blir ju mer akvarieplats i ett rakt, speciallt om man ska ha bakgrund i också. Behöver man tro ha välvd för att få en större känsla på 150 cm brett?
                Någon som har akvarie med vågig ruta?

Kommentar

• Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

Mmm... Jag måste säga att jag inte alls är förtjust i akvarier med udda former... Jag vill att allt ska se "riktigt" ut. Tycker inte alls om välvda akvarier. Men smaken är ju som ...

MVH/Jens
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av Zybeer
                    Mmm... Jag måste säga att jag inte alls är förtjust i akvarier med udda former... Jag vill att allt ska se "riktigt" ut. Tycker inte alls om välvda akvarier. Men smaken är ju som ...

MVH/Jens
                    Som sagt, smaken är som baken - delad - och tur är väl det.
                    Själv föredrar jag helt klart hörnakvarier, akvarier med lutande rutor, akvarier med välvda rutor - framför de gamla vanliga.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...