behövs vinter i en svensk biotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • averater
    • March 2004
    • 381

behövs vinter i en svensk biotop

jag har funderat (lite) på att köra ett biotopakvarie med svenska växter/fiskar/djur/grejjer men undrar lite med hur det funkar vintertid då vi har väldigt olika årstider med sommartemperaturer på uppemot 25C och på vintern 0-4C med is.
    hur viktig är det med is och hur lite vinter måste man ha. kan det räcka att bara justera några grader (sommar:25/vinter:15)?
    de flesta växterna behöver väl vintra in sig med bladbyte (iaf perenner och fleråriga växter), hur går det med ettåriga växter? kan man köra dom åretrunt flera år med enbart sticklingar som förnyelse om temperaturen e över nån viss temp.
    hur funkar det med fisk, insekter, och andra småkryp (bara djur <5-10cm)
    e det nån som har erfarenheter eller länktips så vore jag tacksam.
    Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!
  • Scan
    • November 2002
    • 93

Skulle tro att det är något svårare än man kan tro att ha en svensk biotop igång.

Jag funderade någongång på att prova, men genomförde det aldrig. Fiskarna skulle säkerligen klara sig med "sommar" året runt, även om det nog skulle förkorta livscykeln något. I synnerhet aborre tycker ju om värme, men en del andra fiskar är känsligare. Förmodligen måste du ha någon form av kylning heta sommardagar, tror inte någon svensk fisk skulle klara sig någon längre tid i temperaturer över 22 utan att ha kallare vatten att fly till, och att pytsa i kallvatten blir ju ohållbart.

Växterna blir nog det svåraste. Som du vet övervintrar ju många(kanske de flesta)genom att helt enkelt vissna ned och skjuta nya skott på våren. Det finns dock de som är gröna året om, de kan man ju se genom isen på sjöar ibland. Antingen får du försöka plocka upp sådana, eller försöka lura växteran genom att ha akvariet i ett kallt och mörkt förråd eller så, men det vore ju inte särskilt kul varken för fiskarna eller dig..

Kanske kan du hitta lite tips i gamla inlägg här på Zoopet, jag vet att det tidigare varit någon här som skulle starta ett "svenskt" akvarium, vet inte hur det gick dock..
    Lycka till!

Kommentar

• Gardener
      • October 2004
      • 136

Jag tror att skansens akvarium skulle kunna svara på den frågan, de har ju stora svenska akvarier ute på fjäderholmarna.

Kommentar

• Royal Theed
        • June 2004
        • 105

Likaså aquaria vattenmuseum har ju det.
        750 liters tidvatten med slamkrypare, Periopthalmodon septemradiatus och 200 liters med ny indisk ännu ej vetenskapligt beskriven art.

Kommentar

• Azur
          • March 2003
          • 12946

De flesta svenska sötvattensfiskar klarar temperaturer på 25 grader året runt bara fint.
          Däremot leker de inte.

Vill du ha lek måste du sänka temperaturen på vintern. Hur långt ned du måste beror troligen på art, och jag vet inte hur långt.

I korthet: sköt dem som koi vad gäller temperatur och vinterförvaring.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• averater
            • March 2004
            • 381

tack för svaren, ska kolla upp de där ställena med svenskakvarier sen.
            men nu blir ju aborrar ganska stora, jag hade tänkt mig an bra bit mindre fiskar. kanske kan köra med yngel och byta ut dom varje sommar (det finns ju gott om i sjöarna runtomkring).
            jag har försökt med några mossor i mitt nuvarande sällskapskar (26C) men dom tynade bort. dom var fina i sjön med blev bruna och dog i karet.
            Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• Azur
              • March 2003
              • 12946

jag har försökt med några mossor i mitt nuvarande sällskapskar (26C) men dom tynade bort. dom var fina i sjön med blev bruna och dog i karet.
              Stor Näckmossa? Den verkar ha väldigt svårt att klara sig i akvarium över huvud taget. Mindre näckmossa är enklare, och denna: http://mikes-machine.mine.nu/Mysterymoss.htm
              är inte svårare än javamossa.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• averater
                • March 2004
                • 381

kan ha varit stor näckmossa, jag vet inte, men den var ganska stor. 1-2 cd i diameter kanske.
                Leptodictyum riparium verkar snygg. den på stenaen iaf. e det mindre näckmossa?

Kommentar

• Azur
                  • March 2003
                  • 12946

L. riparium heter tydligen vattenkrypmossa på svenska; man hittar den om man tittar precis i vattenbrynet ned till några centimeters djup i riktigt sumpiga områden. I naturen bildar den täta små kuddar, men i akvariet växer den gängligt rakt upp mot ytan; kanske vill den ha mycket starkt ljus. Den är hyfsat attraktiv, fast nog inte lika snygg som javamossa.
                  Mindre näckmossa har jag bara haft en gång, för många år sedan - den ser ut som stor näckmossa men är en mycket spensligare art. Vare sig det nu var F. dalecarlica eller F. hypnoides så växte den mycket bra i akvarium, och påminde rätt mycket som javamossa.

Snyggast tycker jag annars stor näckmossa är. Jag har dock som sagt aldrig fått den att växa i akvarium. Den har levt nån månad, men utan att växa.

Kommentar

• Krax
                    • December 2005
                    • 1329

Ursprungligen postat av Azur
                    L. riparium heter tydligen vattenkrypmossa på svenska; man hittar den om man tittar precis i vattenbrynet ned till några centimeters djup i riktigt sumpiga områden. I naturen bildar den täta små kuddar, men i akvariet växer den gängligt rakt upp mot ytan; kanske vill den ha mycket starkt ljus. Den är hyfsat attraktiv, fast nog inte lika snygg som javamossa.
                    Mindre näckmossa har jag bara haft en gång, för många år sedan - den ser ut som stor näckmossa men är en mycket spensligare art. Vare sig det nu var F. dalecarlica eller F. hypnoides så växte den mycket bra i akvarium, och påminde rätt mycket som javamossa.

Snyggast tycker jag annars stor näckmossa är. Jag har dock som sagt aldrig fått den att växa i akvarium. Den har levt nån månad, men utan att växa.
                    Jag blåser liv i en gammal tråd. Kul att hitta lite om Fontinalis hypnoides här. Jag hittade sjönäckmossa i en betongdamm i västra hamnen här i Malmö. Om Azur hade rätt 2004 ska den kunna trivas i mitt akvarium kanske. Ska prova.

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

Hejsan! Efter att ett 600L kar läckte i vår lägenhet har min sambo förbjudit akvarier nu när vi har flyttat till hus. Och huset gör också att ekonomin inte är på topp! Men efter många tankar kom jag på den ultimata iden. Ett Vättern kar. För det första, det behöver inte vara inomhus. Och för det andra, allt innehåll i det blir

.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

Arbetssätt...