Syresten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ria
    • September 2004
    • 84

Syresten

Hur nödvändigt är det egentligen med en syresten ?

"Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

Kika in på min site Skalet.se
  • Danei
    • September 2004
    • 555

Standard svaret är att den inte har någon funktion. Men så enkelt är det inte. Det beror på om,och vad du har för filter. Luftbubblorna kan få rörelse på vattnet om man inte har något annat som ger det.

Kommentar

• Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

i annat fall så är det rörelsen i vattenytan som ger syre till vattnet. bubblrna kan amnju ha somd ekoration om man vill..
      222 liter Malawi

Kommentar

• erikthur
        • March 2004
        • 9953

Rolig historia från 1970-talet...
        En äldre dam kommer in till den nya innehavaren av akvarieaffären och vill köpa en ny syresten - som hon alltid gjorde en gång i månaden.
        Detta var ett råd hon fått från den tidigare innehavaren av affären ifråga. Nej, någon luftpump hade hon inte. Men det hade fungerat perfekt under en längre tid.
        Hon skulle köpa en ny syresten och göra ett vattenbyte en gång i månaden enligt den gamle ägaren. Och visst fungerade det - men givetvis inte pga syrestenen...
        Killies is a lifetime passion

Kommentar

• Ria
          • September 2004
          • 84

Ursprungligen skickat av Danei
          Det beror på om,och vad du har för filter. Luftbubblorna kan få rörelse på vattnet om man inte har något annat som ger det.
          Har ett RIO 240 med orginal filter.

Har haft syresten förr i mitt gamla kar,men har uteslutit det nu,men började o tänka kanske man måste ändå u never know

Kommentar

• Danei
            • September 2004
            • 555

Om du har rörelse på vattnet även utan luftpump så behöver du inte vara orolig.

Kommentar

• Conny_B
              • October 2002
              • 132

har också funderingar på detta men mina tankar går till om man skulle haft en syresen i bakgrunden på botten nedbrytningen i filtrena förbrukar inte de en massa syre ?
              om man nu har en bakgrund full med filter vadd så när vattnet paserat igenom hela filtret borde vattnet vara ekstremt syrefattigt eller har jag fel?
              där borde ju en syre sten kunna vara bra?
              våra nya modärnare filter system kanke kan dra nytta av en syresten ?
              Conny.Bergstrand

Kommentar

• Shagrat
                • September 2004
                • 335

Vattnet som kommer i kontakt med luft utbyter gaser så koncentrationen av gaser blir utjämnat. Luftbubblornas yta är försumbar jämfört med vattenytan i ett större kar, så får man bara rörelse på vattnet blir syresten ganska överflödig.
                Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                Min zoon

Kommentar

• Ria
                  • September 2004
                  • 84

Ja man har ju kört nu ett tag det nya karet utan syresten,och dom flyter då inte än på rygg Så det är nog bara att köra utan sten.

Kommentar

• jackson
                    • September 2003
                    • 1242

Det är det vatten som kommer i kontakt med luften som får syre. Därför är det bra att rikta utblåset från filterpumpen mot vattenytan. Inte så att det skvalar, men så att man ser att det rör sig (det kan bildas små vågor).

Luftbubblorna får även de vattnet att röra sig vid ytan, men inte alls speciellt mycket. Syreutbytet mellan vattet och luftbubblorna är inte mycket. Faktiskt helt försumbart. Så om du är orolig för syrehalten i vattnet, se bara till att vattenytan rör sig.

Så sk. syrestenar (borde heta luftstenar) och sk luftridåer är bara dekoration. Tycker du att det är snyggt, så skaffa det. Annars behöver du inte dem.

Bätter då att du börjar mata dina växter med CO2 via de sk. syrestenarna. Då kommer förhoppningsvis växterna att bubbla med syre. Om inte, sätt även till lite växtnäring (helst TMG, KNO3 och KH2PO4, sök i forumet om du funderar om detta, det är MYCKET skrivet om dessa saker). När det bubblar syre från växterna (ungefär som många får efter vattenbyten), så trivs växterna och syrehalten i vattnet är över 100%, dvs mättat. Dessutom tränger INTE CO2 ut O2 i vattnet, som en del verkar tro.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

Arbetssätt...