Tusen Bubblor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbygg
    • November 2004
    • 188

Tusen Bubblor?

HEjsan!

Min pump har nånting som kallas för tusen bubblor det innebär att man kan ansluta luftpumpen dit. Så blåser den ut ny filtrerat vatten och jätte många små bubblor som fyller helaakvariet med minibubblor! Är detta bra eller dåligt ska man ha det på eller bara periodvis? Eller ska man koplla bort det helt. Det är inkopllat nu men kranen är stängd. ändå är där tusentals små bubblor kvar.

Mvh Alex
    http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=10010
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

Det är inte tänkt att sitta någon luftpump kopplad där men väl en slang som går ut ur karet, eller bara över vattenytan.
    Genom denna slang dras det ner luft som blir till små små bubblor i karet.
    Detta har ingen som helst effekt (eventuellt skulle det kunna vädras ut lite mer CO2 med än utan bubblorna) förutom visuellt. Om du tycker det är snyggt så låt de vara.
    Om det är syresättning man vill ha så ser man till att utblåset från pumpen/filtret ligger nära ytan så att den rör sig ordentligt.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• mohlin
      • January 2004
      • 1487

Fast det kan ju vara bra som diffusor till CO2!

Kommentar

• heeke
        • April 2003
        • 5033

Har tänkt den tanken, men insett att då får man aldeles för kort "kontakt tid" med vattnet.
        Jag kör in CO2 i insuget på innerfiltret istället, det ger inte heller 100% lösning, men garanterat bättre än att sätta slangen på utblåset till filtret.

Kommentar

• mohlin
          • January 2004
          • 1487

Bättre än en syresten i alla fall. Jag kör en variant, med pump + strilrör, men den här 1000 bubblor tycker jag nästan verkar bättre. Vad är det för en pump, robbygg?

Kommentar

• heeke
            • April 2003
            • 5033

Fluvals innerfilter från 2+ och upp har möjlighet att ansluta luft slang (Eller CO2)
            A-15043 på följande sprängskiss:
            http://www.hagen.com/uk/aquatic/display_parts.cfm?PROD_ID=01001650031001
            Luften dras ner av vattenströmmen.

Kommentar

Arbetssätt...