Limma om akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matzen
    • February 2004
    • 608

Limma om akvarium?

Hur ofta behöver man limma om ett akvarium? Har hört att man skall göra det vart tionde år stämmer det?
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question
  • lysröret
    • October 2004
    • 312

om det inte läcker så bör du inte pilla på det!

Kommentar

• matzen
      • February 2004
      • 608

Vad menar du? Man kan ju inte vänta tills det börjar läcka. Då är det ju försent och man kanske står där med en vattenskada!
      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

Kommentar

• Fiskaren
        • March 2004
        • 166

Jag pratade med glasmästaren här i staden och han gör inga omseliconing på akvarier som läcker.
        Det blir inte bra. sa han.
        Vet ej vilket som är rätt.

Kommentar

• jorgen41
          • December 2002
          • 2087

Hehe vad då inte blir bra ? Det blir ju inte bättre än vad man gör det :-)
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• lysröret
            • October 2004
            • 312

om det inte läcker och du silikonar om så kan det vara så att du gjort att det börjat läcka.
            jag har precis sålt mitt 60L som var mer än 10år med orginal-silikon, och silikonet hade inte ändrat sig mycket.

Kommentar

• Magnus W
              • March 2003
              • 247

Ursprungligen skickat av Fiskaren
              Jag pratade med glasmästaren här i staden och han gör inga omseliconing på akvarier som läcker.
              Det blir inte bra. sa han.
              Vet ej vilket som är rätt.
              Jo visst kan det bli bra, problemet är att det är mycket jobb att limma om ett akvarium. Det är helt enkelt inte lönsamt att tillhandahålla den servicen.

-- MW
              Plats här för fyndig signatur

Kommentar

• dgqlof
                • November 2003
                • 1344

Hur ofta behöver man limma om ett akvarium? Har hört att man skall göra det vart tionde år stämmer det?
                Det är inte av åldersskäl man behöver inte limma om. Jag skulle mycket hellre köpa ett begagnat med 20 årig originalsilikon än en nyomlimmat. Det finns inga som helst garantier att det blir bättre (om det inte råkar vara så att det läckte naturligtvis).

Kommentar

• Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

Jag vet inte om jag vågar skriva det här men mitt första akvarium köpte jag -78. Det är på 150 liter och har varit igång nästan hela tiden. Det var ett uppehåll på några år men då stod det tomt i rumstempratur. Det är aldrig omsiliconiserat och håller tätt fortfarande, ta-i-trä, ta-i-trä
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Schull
                    • August 2004
                    • 2889

Ursprungligen skickat av Sonja
                    Jag vet inte om jag vågar skriva det här men mitt första akvarium köpte jag -78. Det är på 150 liter och har varit igång nästan hela tiden. Det var ett uppehåll på några år men då stod det tomt i rumstempratur. Det är aldrig omsiliconiserat och håller tätt fortfarande, ta-i-trä, ta-i-trä
                    Oj! Är det ett ram eller helglas Sonja?
                    /Lasse
                    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

Kommentar

• Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8083

Ramen har sällan någon bärande funktion, så om det är ram eller helglas spelar för det mesta ingen roll.
                      MVH
                      magnus
                      min zoon

Kommentar

• Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

Det är sant som Tropfrog skriver. Det här akvariet har en ram runt, men är hellimmat inne i. Ramen är bara som ett extra stötskydd och matchade den enkla lysrampen som jag för länge sen bytt mot en dubbel i stället. Men en fördel med "ramen" är att jag inte petat i siliconet för att det sett fult ut med alger i hörnen. Dom syns ju inte.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• weezo
                          • September 2004
                          • 103

ja lämnade in mitt akvarium på akvarie hobby efter att ha tagi isär akvariet och skrapat bort all silikon och hämtade de en väcka senare och så kostade de typ 250-300 kr

Kommentar

• mogge77
                            • October 2004
                            • 2

Det där med omlimning var 10 år är en gammal fakta från den tid man kittade akvariumena.
                            MOgge

Kommentar

• Björn Johansson
                              • March 2004
                              • 49

Jag har också hört att silikonet kan ge med sig efter ungefär tio år, men har aldrig själv råkat ut för det.

Det går alldeles utmärkt att limma om gamla akvarier om bara glaset är ok.

Gör så här:

1, Töm akvariet.

2, Med en smal hobbykniv, brytbladskniv, skalpell eller liknande skär du bort ALLT silikon.
                              Gå efter med en rakbladsskrapa och skrapa bort alla rester. Det gör absolut ingenting om det blir litet repigt där silikonet suttit. Det möste bli HELT rent!

3, Avfetta mycket nogrannt de ytor där nytt silikon skall sitta!
                              T-röd duger gott, undvik att fingra på de avfettade ytorna!
                              Om man är riktigt nogrann så tvättar man med stålull utan lödder samt T-röd, för att åstadkomma mikroskopiska repor som det nya silikonet sedan kan fästa bättre i.

4, Lämna till glasmästare, bilglasmästare eller läs vidare!

5, Köp "Glassilikon", "akvariesilikon" eller silikonprodukt med liknande namn. Akvariesilikon är ättiksbaserat.

OBS! Det är väldigt viktigt att du ser till att silikonet du skall köpa inte innehåller några skadliga tillsatser. Byggsilikon, våtrumssilikon och sådana produkter innehåller antimögelmedel etc, som är direkt skadligt och dödligt för akvariefiskar.
                              Men det är inga problem att hitta bra silikon i byggvaruhusen, men var alltså uppmärksam på det där med antimögelmedel och så!

Det brukar faktisk stå en varning för akvariebruk på våtrumssilikon.
                              Tvärtom så hittar man ofta också en akvariefisksymbol eller en bild på ett akvarium på lämpligt silikon.

Om du inte redan har det, så köp ett lämpligt verktyg till silikonpatronen, jag tror att de heter "patonpistol" eller någonting sådant. Akvariesilikon brukar finnas transperent och svart, just nu verkar svart vara trendigt. Svart silikon missfärgas inte heller av fiskmediciner.

6, Maskera med maskeringstejp, eller hellre med el-tejp där du inte vill ha silikon vid sidan av limfogen. Avfetta igen vid behov.

7, Skär till pipen till silikonpatonen så att den får en bra form, jag brukar skära av den i ungefär 45 graders vinkel, och låta den få en öppning på ungefär 7-8 mm, men det är en smaksak.

8, Provlimma på en annan glasbit eller pappskiva eller så. Så att du får en uppfattning om hur verktyg, silikonet samt spetsen fungerar.

9, Limma i akvariet, tar en fog i taget, stryk ut fogen med ditt blöta finger, blöt med saliv eller helst med milt såpvatten.
                              Försök att få fogarna obrutna, det blir snyggast då.
                              Vid ramlösa akvarier fixerar du tillfälligt glasskivorna med el-tejp på utsidan.

10, Kladd uppstår nästan alltid, försök inte att torka bort det när det är just kladdgt, utan avlägsna det när det stelnat medelst rakbladskrapan.

11, När akvariet slutat att lukta ättika har silikonet antagligen härdat klart, kolla vad det står på silikonförpackningen om härningstider, följ det! Vänta ytterligare något dygn och provfyll akvariet samtidigt som du håller tummarna, be en bön till den Gud som din religion och trosinriktning förespråkar! :-) Låt akvariet stå med enbart vatten i under ett dygn ungefär, markera vattennivån och kontrollera att den inte sjönker!

12, Om nu akvariet är tätt, vilket det brukar vara om man varit ordentlig, så tvätta och sjölj ur det, ättika från silikonet och övriga rester skall bort!

12 b, Om det inte är tätt, lokalisera var det läcker, tag bort silikonet bara där och börja om från punkt 9.

Men de flesta glasmästerier brukar åtaga sig sådana jobb, och det blir mycket billigare om du själv förarbetar.

I Boken "Det levande akvariet" från Bonniers förlag, finns en mycket bra handledning i akvarielimning.

Bj.
                              Bj.

Kommentar

Arbetssätt...