Avrinning i bottenglaset (hål)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    • March 2002
    • 284

Avrinning i bottenglaset (hål)

Hur gör man hål i bottenglaset för att få avrinnging genom botten? Enklast kanske är att kontakta sin lokala glasmästare, pris?

Finns det färdiga lösningar för att koppla ihop hålet med slag och tätning, vilka dimensioner i så fall?

Mvh Pär
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

Borra borde gå... Tejpa på båda sidor där du har tänkt att borra och använd en borr avsedd för glas så borde det gå.

Sen du väl silikona fast en slang med nån form av filter i toppen, t.ex. en svamp eller strumpa eller liknande. Gör svampen eller vad du sätter i toppen utbytbar så att du lätt kan byta när den är sliten.

Bara en idé...

Förresten, ska du ha tillrinning till karet oxå?!

Kommentar

• gogar
      • November 2003
      • 365

Finns väl några gängade, tätade genomgående rörfästen som vvs-firmor använder som jag sett användas på kar med avrinning.
      Mvh Håkan
      - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

• snicke
        • March 2003
        • 118

Med hjälp av en "dremmel", som är ett slags slipverktyg. Sök på http://www.saltvattensguiden.se så hittar du några trådar om det.

Kommentar

• urbanandersson
          • January 2003
          • 965

Hej!

Om du känner nån som mekar bilar så kan man smärtfritt sandblästra hål i glaset. Biltema säljer en punktbläster som fungerar utmärkt för 125 kr. sen måste du hyra eller låna kompressor.

Urban

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Rörgenomförningar finns i ett 10 tal olika standardiserade dimensioner, bara att välja det som passar dig bäst. I Sverige blir det väldigt dyrt att handla rördelar, jag handlade mina i tyskland för ca 40% av det svenska priset.
            MVH
            Magnus
            min zoon

Kommentar

• Sabina
              • January 2003
              • 481

Hej!

Är själv på g att fixa automatiskt system. Har köpt alla rördelar etc men stött på problem när det gäller att borra i glas. Har varit lite svårt att hitta glasmästare som kan göra detta på ett färdigmonterat akvarium. Blev därför nyfiken på urbananderssons kommentar...

"urbananderson" har du något mer tips vad gäller att sandblästra hål i glas, eller vet du var jag kan hitta lite information om det? Har en rejäl kompressor hemma (saknar däremot pelarborr eller liknande varför jag inte kunnat fundera över att ev borra med glasborr själv)

Hälsningar

Sabina
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• urbanandersson
                • January 2003
                • 965

Hej!

"urbananderson" har du något mer tips vad gäller att sandblästra hål i glas
                Det är enkelt. Köp en punktbläster på tex Biltema för 125 kr. sen behöver du blästersand som biltema säljer eller annan fin sand. det räcker med någon liter till ett hål i glas.
                Sätt blästern mot glaset och tryck på avtryckaren så får du ett hål genom glaset, om du kör ett tag, kanske en minut.

Testa först på en annan glasbit så du lär dig hur du kan förstora hålet genom att köra flera gånger. Vill du skydda glaset runt hålet från blästring så är en bit gummi bra (sanden studsar på gummit).
                Så jag rekomenderar att du skär ut ett hål i en bit gummi och tejpar på glaset där du vill ha ditt hål. Sen är det bara att blästra på tills du fått bort allt glas.(dom som skriver på gravstenar använder exakt denna tekniken)

Annars kan man alltid ringa en blästringsfirma om man orkar köra akvariet dit. men det är mycket lättare att göra det på plats.

Det är så skonsamt för glaset så vi har lyckats blästra hål i ett härdat duralexglas utan att det sprack. men det small naturligtvis i tusen bitar fem minuter senare precis som härdat glas ska göra.

Urban

Kommentar

Arbetssätt...