Bågnande rutor - normalt eller kris??? Akut!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersalhbin
    • January 2004
    • 65

Bågnande rutor - normalt eller kris??? Akut!

Upptäckte när jag just startat upp mitt nya 100L-akvarium (nyinköpt i butik) att det var lite svårt att sätta på rampen. Märkte då att fram/bakrutan bågnade, och att det skillde 1 centimeter från sidorna till mitten!!!
    Fick panik och tömde genast ut hälften (mina stackars firrar som jag just koppat in såg lätt förvirrade ut...). Mätte igen och nu var skillnaden nere på 0,5 centimeter.

Fick då för mig att mäta på mitt gamla 112-liters, och där skillde det faktiskt också, men bara 0,5 centimeter. Det gamla har dock måttet 80 x 40, medan det nya har 100 x 27, dvs längre rutor = mer som kan bågna!

Nu är frågan - är detta normalt? Kan man lita på att det håller ändå?? Någon som vet / har lust att mäta sina tankar och se??

MVH / Anders
  • Bydlo
    • December 2003
    • 20

Jag är ingen expert på kar men fyll inte på med vatten förrän du är säker på att det är ok. Ring affären omgående ! Rimligtvis borde locket passa som hand i handsken.

Kommentar

• heeke
      • April 2003
      • 5033

Hur tjockt glas är det i karet?
      Antar att karet är ca 40cm högt och i så fall bör glaset vara minst 5mm tjockt.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• andersalhbin
        • January 2004
        • 65

Ursprungligen skickat av heeke
        Hur tjockt glas är det i karet?
        Antar att karet är ca 40cm högt och i så fall bör glaset vara minst 5mm tjockt.
        Det är ca 37 cm högt och tjockleken ca 4,5 - 5 mm

Kommentar

• MrFisk
          • June 2004
          • 250

Jag är ingen expert på det här. Men logiskt sett, om detta är normalt så skulle rampen (som är heltäckande antar jag) passa utan några större problem. Kan säga att jag har en juwel 100l kar med samma mått men glastjockleken är 6mm. Har du kollat att karet står horisontellt så det inte lutar åt nåt håll, kanske kan detta orsaka extra tryck på framrutan.
          Experience is the thing that you get just after you needed it.
          Zoonen

Kommentar

• andersalhbin
            • January 2004
            • 65

Ursprungligen skickat av MrFisk
            Jag är ingen expert på det här. Men logiskt sett, om detta är normalt så skulle rampen (som är heltäckande antar jag) passa utan några större problem. Kan säga att jag har en juwel 100l kar med samma mått men glastjockleken är 6mm. Har du kollat att karet står horisontellt så det inte lutar åt nåt håll, kanske kan detta orsaka extra tryck på framrutan.
            Karet står rätt, ja. Kollat med vattenpass.

Kommentar

• Ria
              • September 2004
              • 84

Det är inte normalt att det bågnar ut så mycket som 1 cm,byt akvariet eller du får en riktig omgång skurning :o)

Som sas ovan,locken skall passa perfekt.

"Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

Kika in på min site Skalet.se

Kommentar

• Sven W
                • October 2003
                • 107

Jag har ett 100cm långt Juwel-kar utan mittstag som också bågnar betänkligt. Jag har inte mätt, men tror att det är några mm på fram respektive bakrutan. Glastjocklek är 8mm.

Har haft karet över 4år utan problem, men olustigt är det definitivt. Jag planerar att byta innevånare och tänker då antingen byta ut karet helt eller installera ett mittstag, vilket jag tror borde hjälpa.
                /Sven
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

Kommentar

• Ria
                  • September 2004
                  • 84

Att installera ett mittstag (sträva) är ju oxå ett billigt sätt,plus att det är relativt snabbt fixat (siliconera fast).Blir skönare nätter då man har gjort det(man sover bättre :o))

För "100 år" sedan (känns så) byggde jag ett helglas akvarium på 260 liter med 3 st strävor,och fyllde på vatten i tvättstugan för att kolla att det var tätt,och tur var att jag gjorde det,för dagen efter hade vänstra strävan släppt från sliconet,och då ska jag säga att det bågna ! :o)

"Man kan aldrig nöja sig med att krypa när ens drift är att flyga"

Kika in på min site Skalet.se

Kommentar

• andersalhbin
                    • January 2004
                    • 65

Det finns inte någon som har ett 100cm långt akvarium (helglas utan stag) som kunde tänka sig att mäta och se om det skiljer mellan sidorna och på mitten, och i så fall hur mycket.
                    Skulle vara intressant att veta om det är normalt med mer eller mindre bågnande rutor...

/ Anders

Kommentar

• join4t
                      • October 2003
                      • 854

jag har ett akvarium på 130 cm utan mittstag...
                      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

Kommentar

• Schull
                        • August 2004
                        • 2889

Ursprungligen skickat av join4t
                        jag har ett akvarium på 130 cm utan mittstag...
                        Jag antar att du har en stagande glas kant i åvan? eller extremt tjokt glas om det inte bågnar då , föresten hur högt är karet?
                        MVH/Lasse
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

Kommentar

• Sven W
                          • October 2003
                          • 107

Nu har jag mätt och mitt juwel är 3 mm bredare på mitten och bågnar alltså ungefär 1,5 mm på fram respektive bakrutan. Höjd 40 cm glas 8mm i långsidorna.
                          /Sven
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

Kommentar

• Schull
                            • August 2004
                            • 2889

[quote]Ursprungligen skickat av andersalhbin
                            Upptäckte när jag just startat upp mitt nya 100L-akvarium (nyinköpt i butik) att det var lite svårt att sätta på rampen. Märkte då att fram/bakrutan bågnade, och att det skillde 1 centimeter från sidorna till mitten!!!
                            Fick panik och tömde genast ut hälften (mina stackars firrar som jag just koppat in såg lätt förvirrade ut...). Mätte igen och nu var skillnaden nere på 0,5 centimeter.

Fick då för mig att mäta på mitt gamla 112-liters, och där skillde det faktiskt också, men bara 0,5 centimeter. Det gamla har dock måttet 80 x 40, medan det nya har 100 x 27, dvs längre rutor = mer som kan bågna!

Nu är frågan - är detta normalt? Kan man lita på att det håller ändå?? Någon som vet / har lust att mäta sina tankar och se??

http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8009

i den tråden får du svar på det du undrar
                            MVH/Lasse
                            Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

Kommentar

• join4t
                              • October 2003
                              • 854

Akvariet är på 363 Liter och 60 cm högt med 1cm glas. "Stagande glaskant"?
                              "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

Kommentar

Arbetssätt...