LIGGUNDERLAG???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hajdu
    • August 2004
    • 54

LIGGUNDERLAG???

Hej hej!

Om man ska lägga ett liggunderlag i botten av akvariet måste man silikona dit det? Hur ofta måste man byta ut det för efter en tid måste det ju bli väldigt äckligt och skitigt?

Och sen undrar jag om det är så viktigt att ha det överhuvudtaget?
    Är det så många som har fått sprickor i bottenglaset av att en sten fallit och skapat punktbelastning som alla pratar om? Eller är kanske alla bara lite överdrivit nojiga???
    Nystartat 250-liters!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=257414
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

Haj haj!

Nej, du behöver inte silikona dit det. Det skall ligga UNDER akvariet, under glaset, inte inne i akvariet. Liggunderlaget jäömnar ut ytan så det inte blir spänningar i glaset pga av´underlaget. Sedan har det också en värmeisolerande funktion så akvariet inte kyls av pga av underlaget än en gång. Dumt att inte använda någon form av underlägg under glaset.

Lycka till!!
    Mvh / Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Spijer
      • February 2004
      • 226

Du behöver inte silikonera dit det, bara lägg det under sanden. Ja om du har mycket sten i karet och fiskar som gillar gräva så ska du ha underlag. Skadar ju inte att ha det och det är ju billigt. Tror inte du behöver byta ut det.

Kommentar

• Lenmar
        • February 2004
        • 6154

Men varför i hela fridens namn ha det i akvariet?? Det måste ju bli bra sunkigt/slibbigt efter några år??? Visst, ciklidister med stenrösen och allt.... men varför ha ett liggunderlag inne i akvariet, måste väl gå att ordna andra lösningar?? Ursäkta mig Hajdu... jag hade inte den blekaste om att man stoppade liggunderlag inuti akvarier... Jag skulle aldrig komma på tanken... och nu när jag gjort det skulle jag ändå inte gjort det...
        Goafton, Maria

Kommentar

• Spijer
          • February 2004
          • 226

jag har det för mina fiskar gräver en del, har därför varit noga med att inte lägga stenen på sanden utan direkt på liggunderlaget. Ifall dom skulle lyckas underminera en sten och den rasar ner och spräcker glaset. Och jag vill inte lägga sten direkt på glasbottnen heller. Den ligger ju under sanden så den syns inte ändå.

Kommentar

• Hajdu
            • August 2004
            • 54

Det var precis detta jag ville få igång en diskussion om!!!
            Lenmar/Maria tänker nog som jag! Undrar om det verkligen är många som har det, och om de har det för att det har hänt dem själva att glaset spruckit?
            Hoppas att många fler svarar!
            Nystartat 250-liters!
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=257414

Kommentar

• rennicke
              • November 2003
              • 335

I min ignoranta ungdom hade jag påfåglar som grävde en massa. En natt vaknade jag av ett brak, gick upp och tittade men såg ingentin. Gick till skolan som vanligt på morgonen och när jag kom hem hade halva akvariet runnit ut :P

Det var ett 250 liters helglasakvarium, jag hade frigolit under akvariet men inget i och fiskarna hade grävt och vält en sten som spräckte botten. Det var inte skojigt!
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905

Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

Kommentar

• Lenmar
                • February 2004
                • 6154

Varför använder man inte nåt sorts filtermaterial, skumgummivariant, i botten istället för liggunderlag? Då kan man väl få nån sorts bottenfilter oxå väl? Liggunderlag känns ju väldigt kompakt och ser framför mig hur det kommer slibba ihop efter nåt år eller fler.
                Nä nu e klockan mycket... Jaha liggunderlag inuti akvariet. Undrade just var det var jag skulle lära mig för nytt idag, Nu har jag lärt mig... liggunderlag, jaha...
                Maria

Kommentar

• jackson
                  • September 2003
                  • 1242

Bottenfilter fungerar inte när man har fiskar som gräver i sanden.
                  Det går att ha vad som helst som ligger kvar och tar upp stöten från en ramlande sten. Frigolit kan man exempelvis limma dit. Behöver inte vara så tjockt, skulle tro att 1 cm räcker. Men det finns andra plastmaterial som man kan ha. Bara att shoppa runt efter något.
                  Liggunderlag och frigolit är beprövat av många akvarister som har grävande fiskar. Slibbighet är nog inte största faran med liggunderlag. Eventuell bakteriedödande ämnen på liggunderlaget är större fara för fiskarna.
                  Du skulle kunna lägga bli filtermatta under sanden, men det blir dyrt.

Om man har helglasakvarium skall man definitivt ha frigolit (eller lliggunderlag, men det kan vara för tunt) under akvariumet. ETT litet sandkorn under akvariumet kan spräcka botten, om du inte har frigolit eller liggunderlag som "sväljer" sandkornet.
                  Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                  Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• SaraP
                    • August 2004
                    • 140

Har jag fattat rätt, Det finns två olika användningsområden:

1. Frigolit UNDER AKVARIET för att inte bottenglaset ska gå sönder av snedbelastning, sandkorn under akvariet mm.

2. Liggunderlag, plexiglas eller annat I AKVARIET för att skydda mot punktbelastning från tunga saker i akvariet och fallande stenar mm

Eller?

*Min Zoon*

Kommentar

• Laesk
                      • March 2004
                      • 399

Detta ämnet kommer upp varje månad! Snälla läs gamla trådar me!

1: Helglasakvarier skall ha minst 0.5cm tjock frigolitskiva UNDER akvariet för att häva ev. sandkorn osv.

2: Om du har ett aluminiums-ram-kar så skall du INTE ha nån frigolit/liggunderlag UNDER akvariet, för då vilar karet på bottenglaset och inte på aluramen som är meningen. MEN, du kan skära ut en "list" och lägga under aluramen!

3: I akvariet SKALL du ha en minst 0.5cm tjock frigolitskiva eller ett liggunderlag! OCH NEJ, Du behöver INTE silikona fast dem! Varför tror alla det?

varför du nu SKA ha en skiva i botten under gruset? -är för att du som individ kan klanta dig och tappa en sten på bottenglaset då du inreder karet! Trot eller ej en dag märker du det!
                      (allt beror inte bara på grävande fiskar)

Slibbigt liggunderlag? Nej mitt som ligger i mitt ena 375 är inte slibbigt, och de har legat i snart 1,5 år. (bytte sand för ettt tag sen, så de såg jag då) i mitt andra 375 har jag 1cm frigolit.
                      http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

Kommentar

• Sickan
                        • April 2003
                        • 137

Tack, Laesk för svaret på detta ständigt uppkomna ämne!
                        Står själv inför detta val just nu.
                        Tänkte först silikona fast liggunderlaget men om man inte behöver det så undviker jag det.

Har någon haft ett liggunderlag under många år utan att det blir sunkigt så du måste byta det?

Såg att någon bestruckit frigoliten/liggunderlaget med silikon och sen lagt ett tunt lager med grus ovanpå. Detta för att slippa se frigoliten/liggunderlaget när man har fisk som bökar/gräver, någon som vet mer om detta?
                        /Sickan
                        900L Malawi
                        110L Sällskapsakvarium

Kommentar

• Fiskaren
                          • March 2004
                          • 166

Varför kan de inte göra akvarium med något annat än glas i botten? tex plåt eller något. Man kan i alla fall inte se det glaset. Eller det kanske är någon som kryper under sitt??

Kommentar

• Sickan
                            • April 2003
                            • 137

Håller med dig Fiskaren, borde vara enkelt för en tillverkare att ta fram något lämpligt material till detta ändamål.
                            /Sickan
                            900L Malawi
                            110L Sällskapsakvarium

Kommentar

• Laesk
                              • March 2004
                              • 399

Stryka frigoliten med silikon och sen strö på sand är ingen dum idé! Många som gjort så!

ang annan botten: Jag har ett 105 liters kar som är minst 25 år gammalt, det har plexiglas -limmad på spånskiva, som botten :P
                              obs: de är ditt för 20kr om du hämtar det (ruskigt fult)
                              http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

Kommentar

Arbetssätt...