Akvarium i bokhylla

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danei
    • September 2004
    • 555

Akvarium i bokhylla

Jag har planer på att bygga in ett akvarium i en billy-bokhylla. Tanken är att limma en glasskiva i framkant. Baksidan behöver bytas mot något hårdare. silikon i alla kanter. Hur ska man skydda träytorna mot vattnet? Några ideer?
  • DBrave
    • September 2003
    • 88

Enklast och säkrast måste vara att måttbeställa en tank så att den precis passar i hyllan. Min erfarenhet av Billy är att passformen är rätt usel och att den måste förankras mot vägg. I övrigt bör naturligtvis hyllplanet det hela ska stå på förstärkas med något, då de små metallpiggarna lär vara för dåligt underlag.
    100 liter 1+2 fjärilsciklider, kakaduaciklider 1+2, ancistrus, neontetror.

Kommentar

• mam
      • May 2004
      • 1064

En Billyhylla är nog inte det bästa alternativet då ett hyllplan endast klarar ca 30 kg.
      /Nina

Kommentar

• Danei
        • September 2004
        • 555

Jag tänkte ställa in ett lagom stort akvarium först. Men det blir billigare och snyggare med ett inbyggt. Tanken är att ha det på motsvarande nedersta hyllan. Så att sockeln stagar upp lite också. Den nya stadigare baksidan kommer att limmas i hyllpanet så det blir stadigt i bakkant med. Det ska bli ett öppet akvrium med ett växtskåp ovanför. Glasdörrar fram, men inget mellan akvariet och växterna. Har inte sett något liknande men tror på iden.

Kommentar

• Robot
          • February 2004
          • 1174

Du ska alltså ha ett 200 cm el. 100 cm högt akvarium som bara är 30 cm djupt men 80 el. 60 cm brett?!

Jag hade nog limmat ett helglasakvarium först och sen byggt en ram runt om...

Kommentar

• Danei
            • September 2004
            • 555

nä det ska vara 30-40cm högt ca 30cm djupt och ca 70cm brett.
            Finns det ingen som byggt i andra material än glas?

Kommentar

• swetrot
              • April 2003
              • 966

Billyhyllor är på tok för klena för att tåla den vikten. Att få fast ett bakstycke som håller för 80kg vatten önskar jag dig lycka till med. Det blir dessutom alldeles för dyrt att byta bakstycke och isolera skivorna jämfört med att köpa ett färdigt, måttbeställt akvarium.

Kommentar

• Sn3jk
                • April 2004
                • 87

Det som ev skulle funka är att använda dig utav polyesterplast och glasfiberväv och bygga utav, eller åtminstone använda det för att skydda träet. Det är sånt man använder sig utav när man bygger o renoverar båtar m,m bara ett tips.. fall de funkar eller ej törs jag inte avgöra. Men det borde fungera och sen måla på det ex med sån epoxy färg eller vad det heter..
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=242761

Kommentar

• Danei
                  • September 2004
                  • 555

Det är nästa komiskt. Jag har också kommit på att det är en bra lösning. Men det ju bra att fler tror på det. Det kommer nästan säkert att bli glasfiber och polyester. Just nu fundrar jag mest på hur man får det snyggt. Letar efter trådar med folk som har byggt bakgunder med glasfiber. Jag tror att det kommer att bli bra.

Kommentar

• jackson
                    • September 2003
                    • 1242

Reglera upp hyllan ordentliget med träreglar, lim och skruv. Du vill inte att hyllan skall kollapsa med all vatten på golvet. Tänk på trycket nedåt OCH ut åt sidorna. Du måste i princip bygga ett fristående akvarium i bokhyllan, som står utan stöd av bokhyllan.

Det fungerar att bygga med glasfiber och måla med epoxy-färg. Leta reda på akvariumbyggen i spånskiva. Där gör man så. Det finns artiklar på nätet.

Inte ekonomiskt, men potential att bli snyggt.

Lycka till.
                    Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                    Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• Mcoist
                      • May 2003
                      • 296

Alltså grabben glöm iden va den kommer braka duktigt såvida du inte tänker ha akvariet i botten på det första planet då kan det gå.

tänker du dig det uppe i hyllan så stryk iden du kommer då staga den stackars bokhyllan så mycket att det kommer se utt som en bygg plats och inte en hylla.

Dessutom är billy hyllan gjord i lamenad spånskiva vilket sväller duktigt om du får vatten på det inte lätt att bygga in ett akvarium när du intefår slabba mer än några droppar.

Nej glöm det men din ide är väll ok varför inte försöka fixa en hylla som kan hålla en av lite kraftigare modell har sett liknande inbygnader som du pratade om men i då betydligt starkare hyllor eller varför inte bygga en egen hylla då du kan välja material och reglar efter dina önskemål. Däremot hade jag inte försökt bygga tätt direkt emot träet med glasfiber vilket är som gjort att det skall gå illa utan mått beställ ett helglaskar i rätt mått sen bygger man en ram runt karet för att det skall se inbakat ut blir mycket snyggt vet folk som använt typ garderobs dörrar som dom sågat hål för och sen haft en hel ställning med kar just för att det skall se snyggare ut mer som en möbel än ett skrantigt akvarie ställ.

Lycka till.
                      4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
                      1st 540L som skall limmas och repareras.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

Kommentar

Arbetssätt...