Hur gör ni?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hajdu
    • August 2004
    • 54

Hur gör ni?

Tjenis!

Jag undrar vad ni brukar torka av akvariet med. På utsidan när akvariet är igång och på insidan vid uppstart??
    Nystartat 250-liters!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=257414
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

på insidan så brukar jag bara torka av karet med en svamp och vatten när jag startar upp ett...och på utsidan så tar jag en blöt trasa och torkar och sedan så tar jag en fönsterskrapa om drar bort vattnet med...

/Glenn
    Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Hasse H
      • August 2004
      • 2111

På utsidan: microfibertrasa sköljd i hett vatten.
      På insidan (innan uppstart): först ättikssprit, därefter t-sprit.

/Hasse
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

Kommentar

• Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

Insidan innan uppstart: svamp och hetvatten och sedan trasa... Små hanterbara akvarier ställer jag på högkant i duschen, tvättar med lite yes och sedan sköljer med hetvatten från duschen...
        Utsidan: Microfibertrasa
        Insidan efter uppstart: Filtervadd...

Hasse... det där med ättiksprit och t-sprit... inget efter det? Är det inga gifter i det? Tycker att det luktar giftigt i alla fall!
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

Kommentar

• Glenn
          • April 2002
          • 3904

man ska vara väldigt noga med att skölja om man har använt ättikssprit lr t-sprit eftersom att det är giftigt...

/Glenn
          Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• Hajdu
            • August 2004
            • 54

Nått märke på de här mikrofibertrasorna?? Var kan man köpa dem??
            Nystartat 250-liters!

Kommentar

• Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

Microfiber trasor finner du i städhyllan på de flesta affärer... typ ICA... Vileda är väl ett av märkena... De är suveräna... man bara sköljer dem med hetvatten och torkar av, blir inga vattenfläckar kvar på glaset. Men det är viktigt att man inte slänger dem i tvättmaskinen och kör sköljmedel på dem... så blir de urkassa sedan....
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

Kommentar

• Hajdu
                • August 2004
                • 54

Tackar Nancy!!!
                Nystartat 250-liters!

Kommentar

• Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

Jag kanske var lite otydlig. Trasa fuktad med vatten för att ta bort löst sittande smuts, ättikssprit på hushållspapper för att lösa upp hårt sittande (ofta kalkhaltig) smuts, t-sprit på trasa för att få bort fett smuts som t.ex. olja o liknande. T-spriten dunstar och lämnar inga giftiga rester kvar, ättiksspriten når inga giftiga koncentrationer när man fyller med vatten. Dessutom byter jag alltid vatten ett par ggr efter rengöringen. Har alltid funkat genom alla år. Givetvis behövs inte allt detta om karet inte är hårt nedsmutsat, det får man ju bedöma från fall till fall.

Diskmedel och andra starka rengöringsmedel som är giftiga för fiskarna även i små doser skulle inte jag våga använda, men funkar det för andra så är det väl ok. Bara man rengör med vatten ordentligt så.

Man ska varken lukta på eller dricka varken ättikssprit eller t-sprit! Då är det giftigt! Precis som citrondoftande Yes... ;-)

/Hasse
                  mvh Hasse

Kommentar

• Hasse H
                    • August 2004
                    • 2111

Ursprungligen skickat av Tant Nancy
                    [brMen det är viktigt att man inte slänger dem i tvättmaskinen och kör sköljmedel på dem... så blir de urkassa sedan....
                    Däremot ska de tvättas i 90°C (eller sjudas på spisen), utan sköljmedel som sagt. Man behöver dock inte tvätta dem efter varje gång man använt dem...det märker man när det börjar bli ränder efter dem när man torkat, då är det tvättdags.

/Hasse
                    mvh Hasse

Kommentar

• nilssonnet
                      • January 2004
                      • 603

Inte för att vara petig, men t-sprit är inte giftigt (eller, jo, i för stora mängder, men det är även andra sorters spritsorter (vodka, rom osv)).
                      Na klar!

Kommentar

• mammso
                        • August 2004
                        • 25

Jag läste i en broschyr jag fick från akvarieaffären att man kunde använda något medel som kallas ph-minus för att få bort kalkavlagringar och förhindra att det kom nya,men killen i kassan sa -"aldrig i livet" Jag löd hans råd.Själv torkade jag av insidan hela tiden medans jag fyllde upp vattnet. (Har ett nystartat akvarium) med en obehandlad vanlig disksvamp. Ha en glad dag!
                        A-SM

Kommentar

• Twosaint
                          • February 2004
                          • 27

Håller med Hasse h i denna fråga T-spriten dunstar ju som sagt, jag skulle vara mer försiktig med en massa rengöringsmedel.
                          Sedan när akvariet är igång använder jag fönsterputs på utsidan och microfibertrasa. På insidan har jag en svamp som jag gnuggar lite med efter behov.

Kommentar

• Robot
                            • February 2004
                            • 1174

Ursprungligen skickat av mammso
                            Jag läste i en broschyr jag fick från akvarieaffären att man kunde använda något medel som kallas ph-minus för att få bort kalkavlagringar
                            pH-minus brukar man ha för att sänka pH i ett kar.. Funkar rätt dåligt..

Insidan: Grov svamp avsedd för glas. (både när karet är i gång och innan)
                            Utsidan: Fönsterputs + lakansväv..

Kommentar

• BULL
                              • January 2002
                              • 298

PH-minus är någon form av syra så den funkar nog bra till att ta bort kalkavlagringar.
                              Själv använder jag ättiksprit för att ta bort kalk.

Kommentar

Arbetssätt...