Spräckt akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MEO
    • September 2004
    • 2

Spräckt akvarium

Jag har ett 170 liters akvarium med en spricka som går tvärs över hela bottenglaset. Det är ett Marinaakvarium och sprickan går längs med det under staget i mitten. Tycker inte att det är lönt att lägga ner 500:- för att få det lagat, men vill helst inte heller slänga det. Kan det fungera om jag bara silikonar över sprickan? Har ni andra förslag?
    MVH
    MEO
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

En variant är väl att limma in en glasruta ovan den spruckna rutan
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• rennicke
      • November 2003
      • 335

Hum, skulle inte våga mig på något sådant själv. Ev. kan du kanske silikona fast en glasskiva till över sprickan, men något säger mig att pga sprickan har akvariet förlorat sin stadga.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905

Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

Kommentar

• Schull
        • August 2004
        • 2889

Hej! Jag tycker att du ska limma på en ny glas skiva eller rättare sakt limma i. Har sätt ett akvarium 250x80x45 där botten glaset var skarvat på mitten ungefär det håller en i dag va väll en 7 år sedan
        /Lasse
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

Kommentar

• K49
          • July 2002
          • 26

Är sprickan på mitten från långsida till långsida, så har (om karet står på ställning) benen i mitten varit för högt justerade.
          Ett stag i mitten under glaset är enligt försäkringsbolagen en stor bov till att akvarier spricker i botten.

Det går jättebra att laga med en ca 20 cm bred glasskiva över sprickan, den bör vara ungefär lika tjock som den numer trasiga bottenskivan. Lägg på flödigt med silicon i sicksack över sprickan, lägg på glasremsan och pressa så att det inte blir några luftbubblor(och med "inte några" menar jag så få luftbubblor som möjligt) kvar, lägg en sträng runt glasremsan ach dra med fingret så det blir tätt och inte läcker in vatten under remsan och genom sprickan ut på golvet.

Kommentar

• Schull
            • August 2004
            • 2889

K49! Det var bra förklaratt!
            MVH/Lasse

Kommentar

• stahl_mikael
              • November 2003
              • 293

Hallå. Mitt 220 sprack från främre hörn till hörn med en fin båge. Lämnade in det till glasmästaren men han fick inte det tätt på 3 försök ens. Kostade 500:- men dom fick jag tillbaka.

Kommentar

• Schull
                • August 2004
                • 2889

Stahl mikael Hej! Min glas mästare tyckte jag skulle bygga mitt akvarium i 6mm Glas 200x70x50! Och dom ska vara profs!! Allt går att laga eller så byter man ut glaset!
                /Lasse

Kommentar

• MEO
                  • September 2004
                  • 2

K49! Tack för den noggranna förklaringen. Jag skall försöka laga den enligt din metod om jag hinner./ MEO

Kommentar

• K49
                    • July 2002
                    • 26

"K49! Det var bra förklaratt!
                    MVH/Lasse"

"K49! Tack för den noggranna förklaringen. Jag skall försöka laga den enligt din metod om jag hinner./ MEO"

Hade eget och byggde akvarium för ett par år sedan.

Kommentar

Arbetssätt...