DUPLA CO2 reaktor S

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefangustaf
    • April 2004
    • 44

DUPLA CO2 reaktor S

Hej,
    Jag har köpt en DULPA S CO2 reaktor begagnad som jag har anslutit till min CO2 tub och till en cirkpump som pumpar ungerfär 300l/h igenom den (akvariet är på 540 L) . På diffusorn finns det 3 diafragman som man kan punktera för att ändra spridningsmåttet. Jag har läst manualen men jag förstår inte vad de menar. Kan någon bringa mig mig klarhet i detta.
    Jag hade förut en Bioplast-reaktor men fick tag i DUPLAS för en hygglig peng, men med samma co2 tiiförsel så har jag fått ett högre PH, dvs lägre upplösning, vilket jag tycker är konstigt eftersom DUPLA:n ska klara större akvarier.

Tacksam för hjälp
    //Stefan
    Stefan
  • NE
    • January 2004
    • 1549

Jag har inte riktigt heller förstått den delen, det jag däremot vet är att om man ska ha den externt vilket jag tror de flesta har så ska man inte punktera diafragmorna.

Upplösningen är alltid 100% med denna reaktor om man använder den rätt, eftersom den rätt använd inte tillåter co2 bubblorna att gå ut olösta.

/Niklas
    /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Manual på svenska hittar du här http://www.simontorp.se/pdf/dokument/dupla_co2_reaktor_s.pdf men det är kanske den du redan läst.
      Det är några år sen som jag körde CO2 men då petade jag inte hål på diafragman på reaktor S och det funkade utmärkt ändå.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• stefangustaf
        • April 2004
        • 44

Jag har min i akvariet. Lite feg med en massa vattenanslutningar utanför akvariet. Så jag har ett pumphuvud som pumpar igenom ca 300l/h igenom reaktorn. Kan det vara för lite för ett 540 l akvarium?

//Stefan
        Stefan

Kommentar

• stefangustaf
          • April 2004
          • 44

Kjell Fohrman:
          Manual på svenska hittar du här http://www.simontorp.se/pdf/dokument/dupla_co2_reaktor_s.pdf men det är kanske den du redan läst.
          Det är några år sen som jag körde CO2 men då petade jag inte hål på diafragman på reaktor S och det funkade utmärkt ändå.
          Jo det är den manualen jag läst och blivit konfunderad.

//Stefan
          Stefan

Kommentar

• NE
            • January 2004
            • 1549

Jag kör just nu Eheims cirkulationspump på 600l/h till mitt 325 liters med reactor S, detta efter ungefärlig rekomendation från Dupla.

/Niklas
            /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

Arbetssätt...