Akvarium till 8-åring

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sven W
    • October 2003
    • 107

Akvarium till 8-åring

En av min söner vill ha akvarium i 8-års present. Han är extremt djurintresserad och jag tvivlar inte på att han klarar av det. Han pratar mycket om grodor, ödlor och salamandrar. Jag har läst på om dessa och landlevande verkar uteslutet för en 8-åring, men klogrodor och vattensalamander borde fungera. Dessutom har han i flera år varit fast för pansarmalar, så det vill han säkert ha också.

Det jag undrar är vilken storlek som är lämplig. Just nu är det bra priser på kar i 50 respektive 100 liters klassen. 50 är hygglig storlek som får plats utan problem, 100 är lättare att sköta. Helst hade jag nog valt något mitt emellan, men det är inte prisvärt just nu. Vad göra?
    /Sven
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

att väla melklan 50 och hundra för en 8 åring är lite som att välja mellan pest och kolera. Mina rekomendationer för nybörjare är minst 250 liter, då rör det sig om vuxna mäniskor.

Med din hjälp och stort intresse kanske han kan klara av ett 100 liters, men risken är mer att han tröttnar ganska så fort pga strul. Själv är jag 30 och har haft akvarium sen 10 års ålder. Jag skulle aldrig ge mig på ett akvarium under 150 liter, dom är mycket svårskötta.

Om större är uteslutet så är 100 liter det enda som gäller. Blanda inte för mycket utan nöj er med en eller två arter. Jag tycker att snäcklekare från tanganyikasjön är dom lättaste och trevligaste fiskarna i så små akvarium, med dom har ni en hyffsad schans att lyckas så bra att ni vill ha större.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Sven W
      • October 2003
      • 107

Tilläggas skall kanske att jag har akvarium sedan flera år och att jag naturligtvis kommer att se till det sköts på ett riktigt sätt.

Fick för övrigt ett halvt accept från frugan om att ett 100 l var bättre just för att det är mer lättskött, även om hon initalt tyckte att typ 20 l vore enklast (= minst vatten på golvet?)
      /Sven

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Om du själv tror att du kan klara av det så tycker jag deffinitivt att du skall köra på 100 liter. Nu när frugan gett accept så är det ju bara att köra.
        MVH
        magnus
        min zoon

Kommentar

• Sven W
          • October 2003
          • 107

Jag har flera akvarier både större och mindre än 100 l så det är inte det som det är frågan om. Har på senare tid haft akvarier i 4 år, men har också en tidigare karriär för ungefär 30 år sedan. På den tiden var 40 liter stort, så visst går det att ha små akvarier även om stora är mindre känsliga.

Mitt första inlägg var antagligen otydligt, men i första hand var/är jag intresserad av andras erfarenheter av barn och akvarier, och då i främst med avseende på literantalet.
          /Sven

Kommentar

• kapatekk
            • July 2003
            • 133

Min pojk som är 11 år har ett 85 l. Han sköter om matningen och jag vattenbyten ca 30 % / vecka. Det fungerar utmärkt, inga alger eller sjukdomar. (akvariet har varit igång i ca 1,5 år)

I övrigt har jag ett 222 i igång och är påväg att köra igång mitt 54l.
            Patrik Ek, Kiruna
            Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

• Stollig
              • September 2003
              • 37

Jag fick ett 54 liters akvarium som 9 åring beror nog mest på tur men det har funkat jättebra har fortfarande kvar det, men det hade ju helt klart varit roligare med ett större från början blir ju lite fler fiskarter att välja mellan det är väl mest det man tänker på som barn.

Kommentar

• Millie
                • August 2003
                • 293

Ett problem som jag har märkt med barn och akvarier är att folk ofta tycker att det räcker med ett litet akvarium till barnen, vilka sedan blir besvikna över att de inte kan ha vilka fiskar de vill. I ett litet akvarium är det ju mest guppy, platy och diverse små stimfiskar man kan ha (en kampfisk går i och för sig också). I ett större akvarium kan de ju välja mer fritt, och då kan de kanske få den där litet större roligare fisken...

Kommentar

• fredrikakesson
                  • November 2003
                  • 1363

Hej

Gör inte samma tavla som mina föräldrar bara....Köpte ett 25 liters med några guppy.Karet såg ut som en grönsaks skål efter några veckor med resultat att jag tappade intresset helt..
                  Fredrik

Kommentar

• Susanna
                    • July 2004
                    • 215

jag fick hem mitt guppyyngel i en 5liters yngelbur och mamma tyckte först inte att jag skulle ha nåt större..(hallå.!?) men tillsut köpte jag ett 25 liters(för egna pengar hmm) och nu kan jag bara ha 3 guppy och3 ottisar..men men..om vi ska flytta till ett större hus så får jag ett större

Kommentar

• AndreasBK
                      • December 2003
                      • 374

Hej jag fick ett 60 liters akvarium då jag var 7 år, med lite pansarmalar och några guppisar, kanske var någon mer art i. Hade senare svärdbärare, platys och ett par dvärgguramisar.
                      Har för mig att det funkade fint för mig, men å andra sidan var det inte jag som städade till en början.
                      Nu har jag fått tillbaka mitt gamla 60 liters efter att ha haft det utlånat en tid.
                      Har för övrigt två 160 liters och ett 270 liters kar nu, så allt har mitt intresse levt kvar, även om jag under perioder varit ganska ointresserad.
                      Ett litet akvarium har ju sina begränsningar när det gäller att välja fiskar, men roligt är det ändå.

Andreas
                      Andreas akvariesida

Kommentar

• gogar
                        • November 2003
                        • 365

Köpte ett 25L när jag var 10 år eller nåt. 28 år senare går det fortfarande fisk i det (dock ej samma som då). Så visst går ett litet kar bra det med - men man får vara mer vaken på vattenkvalitet och blir mer begränsad i sitt fiskval.
                        Mvh Håkan
                        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

• Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

Mina ungar har fått ha akvarier från rätt tidig ålder... När man har akvarier själv så är det lättare att "testa av" intresset. Barnen har fått starta upp akvarierna med fiskar från mina kar...ofta ungfödare och Ancistrusar förståss :-) Jag har haft som krav att de ska sköta dem själva, med undantag för när de varit bortresta eller sjuka förståss.. De har fått lära sig att göra allt enligt konstens alla regler, och vattenbyten har det varit varje vecka. När något barn ledsnat, eller misskött sitt akvarium har de bara kunnat stänga det och lägga tillbaka fiskarna i mina kar... Min dotter Karin har säkert startat om 5-6 gånger, men nu är hon 14 och helt fast i "våtlivet" även om det nu gäller Salamandrar... En viktig sak i det här fallet är att om de velat ha andra fiskar än jag kunnat tillhandahålla, så har de fått köpa dem för egna pengar... jag tror att de sätter mera värde på dem då...
                          Kan tillägga att 3 av 5 tonåringar i familjen har akvarier vid det här laget...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

Kommentar

• fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

Har man föräldrar som är intresserade så är det nog lättare.....
                            Fredrik

Kommentar

• gogar
                              • November 2003
                              • 365

Mina föräldrar var aldig speciellt intresserade. Men att farsan jobbar bl.a. mycket med pumpar och flöden (och är ganska allmänt vettig) gjorde ju att man fick lära sig att 180L i timman är mycket vatten det med. Och att biologiska processer i reningsverk inte går med 3 ggr volymen i timman. Så allt sånt tar jag numer med ett upphöjt lugn och en nypa salt och tänker på att filtervolym är a och o. Inte vattensprutet.
                              Sen lärde de ju en att man MÅSTE sköta sina djur och de hjälpte till när det behövdes med råd och dåd. Påminde om vattenbyten när man var riktigt liten och hjälpte med slangar och allt tekniskt. (Vilket jag tror alla föräldrar gör oavsett vilka djur som hamnar i familjen. Hunden var också min - men alla stal henne!)
                              Men akvarierna var mina - både 100L i vardagsrummet och det lilla jag köpt för egna pengar. Och ibland var det hårda läropengar - men man lär av sina misstag.
                              Mvh Håkan
                              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

Arbetssätt...