Eheim Professionel II 2028 - någon som vet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    • July 2004
    • 77

Eheim Professionel II 2028 - någon som vet?

Hej på er!

Funderar på att köpa ett Eheim Professionel II 2028 till mitt nya kar, men jag har ingen som hellst erfarenhet av det eller Eheim.

Nu sitter jag och kör igång ett Fluval 404, men hade först tänkt och köra 2 av dessa, men nu lutar det mer åt ett 2028!

Har detta filter filterkammare?????
    Tyst????

Sen står det en del om dubbelkranar osv osv...vad använder jag dessa till???

Vänligen Deathdealer
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Jag fick just hem mitt 2038, det verkar som ett robust filter och det låter knappt alls.

Har detta filter filterkammare?????
    Har inte alla ytterfilter det? Svaret är: JA, det har det.

Sen står det en del om dubbelkranar osv osv...vad använder jag dessa till???
    Det förvånar mig att du har erfarenhet av ytterfilter men inte vet vad du skall med avstängningskranar till.
    Dom finns för att du lättare skall kunna bryta flödet och på så sätt få det lättare när du skall ha bort och rengöra filtret. På 2028 kan du inte ta bort slangarna utan att stänga flödet, detta ger mindre spill vid avtag och säkrare kopplingar.

Det som imponerar mest på mig med detta filtret är att det är så lätt att fylla med vatten och att starta. Det gick på första försöket, jämfört med mitt fluval som kunde ta timmar att få igång. 2028 har en stor fjäderbelastad knapp som du bara trycker ner en gång, sen fylles filtret av sig själv. Sen är det bara att sätta i kontakten. Mycket smidigt.

Tyvärr så var locket till impellern trasigt när jag fick mitt. Aquaristic som jag köpte det av har lovat att jag har ett nytt nästa vecka, vi får väl se om det håller.
    MVH
    Magnus

min zoon

Kommentar

• deathdealer
      • July 2004
      • 77

Hej Tropfrog!
      På mina Fluvalfilter sitter dessa direkt på filtret!!! Så när jag läser om alla som har Eheimfilter...fattar jag nada när om börjar snacka om dessa kranar *S*

Sen filterkamma(re)....på många av Ehims filter (om jag fattat det hela rätt är det 1 stor kammer....jag undrade om det var typ "fackindelat" på denna modellen!!

Då kanske du förstår min fråga om kranar och filterkammare *S*

Vänligen Deathdealer

Ps. Det blir ett 2028
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Lenita
        • June 2003
        • 850

Hej!
        Jag har 2028 och är mycket nöjd med det. Går väldigt tyst och var lätt att installera precis som Tropfrog säger.
        Själva filtret är indelat i tre fack, och innehåller dessutom en grov blå svamp och en vit "smutssvamp". På nedanstående länk kan du se mer hur det ser ut.

http://213.61.31.12/eheim/images/faq/FM_2228.JPG

Kommentar

• Tropfrog
          • October 2002
          • 8083

Dubbelkranarna sitter direkt på filtret precis som på fluval. Skillnaden är att du inte kan ta av kopplingen utan att stänga av flödet först, det är bra.
          MVH
          Magnus
          min zoon

Kommentar

• deathdealer
            • July 2004
            • 77

Tropfrog - ursäkta mig om jag verkar helt blåst!!!
            MEN det kan man väl inte på Fluval´s filter heller????
            För att kunna ta bort slangarna, så måste du först trypa flödet helt, för att sedan lyfta spärren?????

Känner mig otroligt korkad just nu :-)

Deathdealer

Kommentar

• Tropfrog
              • October 2002
              • 8083

Ursprungligen skickat av dethdealer
              Tropfrog - ursäkta mig om jag verkar helt blåst!!!
              MEN det kan man väl inte på Fluval´s filter heller????
              För att kunna ta bort slangarna, så måste du först trypa flödet helt, för att sedan lyfta spärren?????

Känner mig otroligt korkad just nu :-)

Deathdealer
              Ingen som verkar blåst här. Mitt fluval är av den gamla modellen, jag vet inte hur de nya fungerar, men jag litar på det du säger.
              MVH
              Magnus
              min zoon

Kommentar

• deathdealer
                • July 2004
                • 77

Tropfrog...*L*

Jag har funderat fram och tillbax på det här med Fluval kontra Eheim, och läst massor om Eheim här på sidorna i olika diskussioner.
                Eftersom jag startade (karriären *S*) igen med ett Fluval 402, och detta var helt tyst, gjorde filterbyte, och lika tyst, var jag förvånad över att så många klankade ner på dessa filter.

När jag tittade på konstruktionen av filtret, var det inte en massa rörliga delar, kraftiga detaljer, om än lite....bökiga slangar dvs lite styva enligt min mening....

Har aldrig sett, hört eller känt på ett Eheim, så jag köpte ytterligare ett Fluval till mitt kommande kar fast 404, som jag drog igång idag i mitt nuvarande kar för att ha ett "färdigt" baktierpaket till mitt nya!

Även 404 var tyst....men man blir ändå influsifierad *S* av allas åsikter om Eheim!!!

Den nya modellen har avstängningskranar som är rejäla, med bra tärningar och inte mycket som kan gå sönder osv osv....

Man får väl testa Eheim, i.o.m allt beröm det får av er alla!!!

Vänligen Deathdealer "den villrådiga"

Kommentar

Arbetssätt...