600 kg på övervåningen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drifter
    • June 2004
    • 133

600 kg på övervåningen

jag har ett akvarium som sammanlaggt kommer väga runt 600 kg. vi ska ha det på övervåningen och det ska stå på 8 puckar. på platsen den står så täcker den 3 reglar (vet inte om benen står på nån regel.

frågor: kommer golvet att hålla (bjälkarna) eller rasar allt samman?

tacksam för alla svar
  • Fogelberg
    • June 2004
    • 22

Hej, vad har du för undergolv och vad har du för golvyta nu...
    Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
    --------------------------
    Potius sero quam numquam

Kommentar

• Sickan
      • April 2003
      • 137

Har haft samma problem för ett tag sedan.
      Bestämede dock mig för att bygga om ett rum på bottenplan så problemet rann ut (fick samtidigt inget problem med för höga tempraturer, källarplan)!

Jag tog dock reda på hur bjälklaget såg ut (via byggndasnämnden i min kommun, ange fastighetsnr). Man kan dock enkelt ta reda på hur bjälklaget ligger genom att utgå från en vägg och mäta upp ca 600 mm eller 1200 mm från väggen och sen stampa hårt på de ställena i golvet. Man hör då på ljudet att det blir fastare ju närmare regeln man kommer (dovare och sviktar lätt mitt imellan reglarna).
      /Sickan
      900L Malawi
      110L Sällskapsakvarium

Kommentar

• drifter
        • June 2004
        • 133

okej aa vi har kontactat kommunen och vi ska snacka med en kille som har ritat huset. vi har spånskivor bara o ett mjukt trä golv

Kommentar

• gogar
          • November 2003
          • 365

Ett litet tips är att - om du är osäker på reglar - skaffa en skiva (typ 22-28mm bänkskiva) och lägg under karet, alltså ställ ställningen på, som fördelar vikten över en större yta. Jag föredrar att på större kar ha en bänk med "hel" golvkontakt än en ställning med bara smala ben. Men det är jag....
          Mvh Håkan
          - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

• drifter
            • June 2004
            • 133

okej aa det låter som en bra ide` . men jag vet inte om jag kan ta bort dom 8 benen från bänken :/

tacksam för alla svar

Kommentar

• gogar
              • November 2003
              • 365

Nej men om de 8 benen står på en större skiva så fördelar det vikten ändå. Så då är det mindre risk. Se bara till att akvariet inte står på längden med reglarna utan tvärs över dem.
              Mvh Håkan
              - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

• drifter
                • June 2004
                • 133

aa tvärs över dom gör det men jag får höra med kommunen annars blire till o lägga platta under eller ställa på nedervåningen

Kommentar

• Holmby
                  • February 2004
                  • 1118

Be 6 kraftiga människor komma hem och hälsa på. Alla ställer upp sig så att man täcker 3 reglar. Sedan hoppar alla samtidigt. Håller golvet? Med allra största sannolikhet, annars är det nog farligt att bo där.

Vad väger ett skåp fyllt med ett par serviser? Troligen ganska mycket!

Jag skulle tro att det håller, men du är klok som försöker ta reda på sanningen. På så vis slipper du ju försäkringsproblem om något skulle gå åt skogen.
                  Man chansar ju faktiskt inte när man installerar en öppen spis/kamin i ett hus, och ett akvarium blir nog ungefär lika tungt.

Kommentar

• gogar
                    • November 2003
                    • 365

En 2-parts bokhylla full med böcker väger mer än ett 600L också men den läcker ju sällan....
                    Mvh Håkan

Kommentar

• drifter
                      • June 2004
                      • 133

:P joo men det borde ju funka HOPPAS

tack för alla svar

Kommentar

• swetrot
                        • April 2003
                        • 966

600kg är normalt sett ingen som helst fara att ställa på övervåningen. Det är möjligt att golvet sviktar lite, och att man därför måste ha ställbara fötter på möbeln för att få akvariet att stå helt plant, men övervåningen rasar inte samman.

Som redan skrivits så brukar en normalfylld bokhylla väga mer, och när släkten dansar runt granen i "Små grodorna" ramlar ju heller inte huset ihop, eller hur. När det för 10-15 år sedan var populärt med vattensängar så ramlade inte ens de igenom, trots att de kunde väga ett ton.

Kommentar

• jackson
                          • September 2003
                          • 1242

Som skrivet. Om golvet i huset inte tål 600 kg, så är det allvarligare fel på det än för tungt akvarium i rummet.
                          Tänk på att exempelvis papper är vansinnigt tungt. Och en fulladdad bokhylla innehåller åtskilliga kg. För att inte tala om vattensängen...
                          Vad som KAN vara ett problem är att golvet kan svikta lite om man har otur, och då lite olika under olika benpar. Vilket KAN leda till spänningar i avkariumt, och då läckage. Detta gäller om man har reglat bjälklager, betonggolv gör inte detta. Och förslaget med en tjock skiva under benställningen är inte så dum ide om man vill undvika detta. Man kan även ha två reglar lagda längsefter långsidan av akvariumet. En under främre raden av ben och en under bakre raden. Det borde minsk risken för spänningar i akvariumet (men inte helt eliminera det). Smalare brädor ger mindre risk att det blir vatten kvar under plankorna som missfärgar golvet. Det blir ju alltid lite spill när man jobbar med akvariumet.
                          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• drifter
                            • June 2004
                            • 133

jo det är sant swetrot,jackson.

tack för alla svar allesammans

Kommentar

• Fogelberg
                              • June 2004
                              • 22

Vad man ska tänka på är att 600 kilo som fördelas på 8 pinnsmala ben gör mer skada än en 600 kilo tung bokhylla som förmodligen har tyngden fördelad på mer yta, risken är att dem smala benen förstör det mjuka trägolvet, jag tycker att tipset om att skaffa en träskiva typ MDF som är lika stor som akvariet och ställa akvarieställningen på denna. så ska nog det mjuka trägolvet klara sig utan skador.
                              Ödlor, ormar, skorpioner, katter, hundar, möss, råttor, marsvin, hamstrar, kaniner, fåglar, vandrande pinnar, spindlar, kajman.
                              --------------------------
                              Potius sero quam numquam

Kommentar

Arbetssätt...