Problem med att ställa akvariemöbeln i våg!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

Problem med att ställa akvariemöbeln i våg!

Hej!

Har fått ett eländigt problem på halsen.
    Efter att jag startade upp mitt akvarium fick jag en sättning i bottenplattan som vilar på 6st "fötter". När jag vägde av akvariet så såg allt ok ut men efter påfyllning så lutade akvariet 5mm från ena långsidan till den andra. Det visade sig att det behövdes extra "fötter" för att få det hela i våg. Har köp akvariet genom Akvarielagret (600L MP-akavarium) och grossisten är Dogmans. Akvarielagret tog då kontakt med Dogmans som skickade mig 4 st extra "fötter" som inte såg lika ut och inte var justerbara i höjdled. Jag har inte sett hur fötterna ser ut i och med att allt såg ok ut när jag vägde av det hela, så döm om min förvåning när jag fick se att även de orginal monterade "fötterna" inte är justerbara i höjdled!!!!

Är det någon som vet var man kan köpa några inställningsbara "fötter" så jag kan få akvariet i våg (de måste klara av tyngden från ett 600L akvarium).

Det värsta är att jag ska ha en sydamerika biotop med Dvärgciklider och har införskaffat en massa växter som just nu ligger i badkaret och inte kommer att klara sig så många dagar.

/Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

Hej igen!

Är det ingen som vet om det finns att köpa inställbara fötter till en akvariemöbel i trä någonstans (se ovan).
    /Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium

Kommentar

• swetrot
      • April 2003
      • 966

Jag tror att du helt enkelt kan lägga en 5mm tjock list mellan golvet och benen för de främre benen att stå på.

Ett annat alternativ är att med bult och mutter, samt lite händighet, själv bygga justerbara fötter. Eller kanske kontakta en affär som säljer tvättmaskiner, de brukar ha justerbara fötter.

Kommentar

• bus
        • July 2004
        • 37

Vi har en Juwelmöbel(helt värdelöst att för ett ANTAL tusenlappar inte få ställbara fötter)Vårt golv lutade 3 cm på längden och 1 cm framåt. Inte kul att få allt att stämma då !!! Men vi tog kartongbitar som vi klippte i lagom stora bitar och la under fötterna i hörnen, sen körde vi med vattenpass till det blev bra. Sen tog vi lagom mkt kartong under fötterna i mitten-just så pass att man orkade trycka dit dom med handkraft. Fördelen med t ex kartong är ju att den kan sjunka ihop olika mkt om det blir lite snett efter att man fyllt vatten. Med ett stumt underlag-tror jag iallafall-så kan det ju bli spänningar ändå. Eftersom kartongen inte är så snygg så lindade jag in den i svart plast på så vis så tål det ju vatten också !-en klar fördel när det gäller akvarium
        Biotopakvarium ? Eh, näe. Flerotopakvarium-japp

Kommentar

• oveb
          • January 2004
          • 2577

Akvastabil har justerbara fötter !

Den största anledningen att jag valde Akvastabil.

Att de dessutom har lackade möbler istället för folie avgjorde saken direkt !

Folie släpper ju bums om det blir lite fuktigt !
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Sickan
            • April 2003
            • 137

Oveb, var kan jag få tag på Akvastabils justerbara fötter?
            /Sickan
            900L Malawi
            110L Sällskapsakvarium

Kommentar

• oveb
              • January 2004
              • 2577

Din lokala akvarieaffär kan säkert ta hem dem !

Annars ev akvarielagunen.se
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• Milla2
                • August 2003
                • 23

.
                /Milla2
                110L sällskapsfiskar
                2 dvärggurami
                2 mosaikgurami
                4 platy/ 4 platy yngel
                2 Apistogramma viejita II
                4 siameser (små)

Kommentar

• Sickan
                  • April 2003
                  • 137

Tack Oveb!

Men jag hade inte tid att vänta de dagar de skulle ta att få hem dom.
                  Hittade inga justerbara fötter på byggmarknader eller dylikt, de var för klena. Fick ta till mina snickeri kunskaper och fixade 15 egna puckar med milimeter anpassning. Så nu står allt äntlingen i våg och allt är på plats och igång. Är mäkta förbannad på Dogmans (grossisten som lev. MP-akvarium) som tror att det räcker med 6 stödfötter i klen plast för ett kar på 600L och som dessutom inte är justerbara!!!
                  Man tar ju för givet att en akvariemöbel som är anpassad för ändamålet ska ha justerbara fötter och hålla för belastningen.

Ja ja, nu är det iaf igång och jag kan så smått börja planera mina fisk inköp.

Tack för hjälpen än en gång.
                  /Sickan
                  900L Malawi
                  110L Sällskapsakvarium

Kommentar

Arbetssätt...