Fantastiskt filtermaterial?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

Fantastiskt filtermaterial?

Jag är inte så hemma på det här med matte, så jag fattar inte vad Akvaristik shop menar när de skriver att filtermaterialet har en boyta (vad det nu heter på svenska) på hela 450 kvadratmeter per liter. Är det verkligen möjligt? Eller vad menar de?

Edit: och jag fattar inte heller vad jag kan göra för att få länken att funka som den ska...
    • 365

Ja, det är möjligt. Hela ytan i en porös/hålig massa blir jättestor om man skulle "veckla" ut den så att allt bara blir en enda plan yta. Du kan ju få ner en jättescarfes i en tekopp - och den är ju fortfarande lika stor till ytan.
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

En "boyta" är den yta som nyttobakterier kan sätta sig på (även om jag kanske inte hört just ordet boyta tidigare).
      Har man en sten så är dess "boyta" stenens utsida. Borrar man sedan en massa hål i stenen så blir samma stens boyta betydligt större eftersom det nu också finns en yta inne i stenen (borrhålen).
      Därför är en större yta bättre än en mindre.

Nu är det hela dock inte så enkelt. Om man borrar en otroligt massa småhål i stenen så ökar visserligen boytan men samtidigt så blir hålen så små att ingångshålen riskerar att täppas till vilket gör att man inte har någon nytta av boytan innanför - vattnet kommer ju inte dit. Detta är anledningen till att t.ex. lecakulor och lavakross inte är så effektiva som filtermaterial trots att deras "boyta" är enorm. Detta är också anledningen till att grovporig filtermatta (PPI 10) är betydligt effektivare som filtermaterial än finporig (PPI 30). Visst den finporiga har större boyta men vattnet kommer inte dit och då hjälper inte det.

Det finns även andra faktorer som spelar in som hur filtermaterialets yta ser ut - på vissa ytor fastnar nyttobakterierna lättare (vilket är positivt) på andra ytor har de svårare att fastna (negativt).

En annan faktor är också hur vattenströmmarna går genom filtermaterialet. Ta biobollar som exempel - på vissa billiga biobollar så är bollen konstruerad som så att vattnet rinner snabbt igenom bollen. På andra bättre så leds vattnet fram och tillbaka genom biobollen vilket gör bollen betydligt effektivare eftersom nyttobakterier då har mångdubbelt längre tid på sig att fastna.

Det finns alltså många faktorer som påverkar effketiviteten av ett filtermaterial.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Lenita
        • June 2003
        • 850

Jag letar efter ett effektivt filtermaterial till mitt ytterfilter, det är därför jag undrar. Har aldrig riktigt bekymrat mig om att ta reda på fakta själv innan utan litat mer till vad akvarieaffärn har sagt varit bra.

Finns det någon bra länk man kan jämföra olika filterkapaciteter - har läst några bra trådar här på zoopet... men inget om kvadratmeter.

Ehfisubstrat pro kanske har en för "tät" boyta då? För små hål m.a.o. som ger dålig/liten genomströmning? Så den faktiska effektiviteten är betydligt mindre än den angivna?

Och personligen tycker jag att "boyta" var ett bra uttryck

Kommentar

• defdac
          • January 2002
          • 12751

*erkänner att han uttalade boyta "bojta" och fattade inte alls vad det var*
          http://www.defblog.se

Kommentar

• Lenita
            • June 2003
            • 850

Kommentar

• firre
              • February 2003
              • 170

he.....det va ju bra=).....men 450kvadratmeter per liter......ja omm ni sejer det så...otroligt.

Kommentar

• Karon
                • January 2002
                • 3170

Är det http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=250905+*+250910+*+250975&t=temar tic_e&userid=X0WMV2U60flJJYB6dqHmplGbqAQkAsM3IuN som avses ?
                Kvadratmeter hit och dit, funkar gör det ju, men det är det ju mycket som gör.
                http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=303010&t=temartic_e&userid=X0WMV 2U60flJJYB6dqHmplGbqAQkAsM3IuN lär vara bra det med liksom http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=125163&t=temartic_e&userid=X0WMV 2U60flJJYB6dqHmplGbqAQkAsM3IuN.
                Handen på hjärtat, märker du skillnaden om du sköter vattenbytena som det rekomenderas ?
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• Lenita
                  • June 2003
                  • 850

Det var just det att jag fick upp ögonen för skillnaden som gjorde att jag började tänka om.

Fick ju hem systersonens akvarie med massa mollys i som efter ett tag här hemma fick en hejdundrande massa bebisar. Filtret de hade i var ett finporigt som verkade funka bra, men efter en vecka började jag tröttna på att byta 10-20 liter vatten varje dag p.g.a. nitrithalten och körde i ett litet tetratecfilter med grovporig filtersvamp (aktiv från ett annat akvarie). Det tog inte mer än tre timmar så gick nitrithalten från 0,5 till noll! Så det var kanske inte så underligt att syrran klagade över att de inte fick akvariet att "funka".

Så visst är det skillnad på filtermaterial!
                  Av erfarenheten blir man vis...

Kommentar

• Lenita
                    • June 2003
                    • 850

Glömde säga: nja det är Eheim ehfisubstrat PRO som åsyftas, men det kanske är lite samma sak?

Kommentar

• heljis
                      • June 2003
                      • 1150

Ursprungligen skickat av defdac
                      *erkänner att han uttalade boyta "bojta" och fattade inte alls vad det var*
                      Martin Heljedal

They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

Kommentar

• Karon
                        • January 2002
                        • 3170

Hur många små innerfilter funkar sämre biologiskt än, som i detta fall, Tetratec ?
                        Tetratec är förmodligen inte sämre än andra motsvarande filter, men med de pyttiga filtersvamparna som de brukar vara försedda med är de väl snarast att betrakta som cirkulationspumpar med smutssilar.
                        Ta ett ytterfilter, vilket som helst, och fyll det med vilket matrial som helst som inte är helt dåligt och det blir bättre än vilket traditionellt innerfilter som helst (tänker då inte på filtermattefilter med pumphuvuden).
                        Huvudsaken är troligen att de grövsta smutspartiklarna avskiljs innan de lägger igen de mer finporiga filtermatrialen. Förfilter på insuget eller makaroner och grönt trassel i början av fyllningen av ytterfiltret tycker jad är en god idé.
                        Om man sedan väljer filtermatta skuren i mindre kuber, mini-biobollar, Ehfisustrat, Sera Siporax eller JBL Sintomax är troligen mer enfråga om vad man tror själv på.
                        Hörde om en som fyllde ett Eheim 2250 med kaffeskedar i plast med gott resultat, så möjligheterna är många

Kommentar

• imported_n/a
                          • August 2004
                          • 10

Hej! Bare en liten undran, är det någon som provat små plast kors som man använder när man sätter kakel? dom är billiga på Biltema iaf.
                          /Camilla

Kommentar

• Lenita
                            • June 2003
                            • 850

Ta ett ytterfilter, vilket som helst, och fyll det med vilket matrial som helst som inte är helt dåligt och det blir bättre än vilket traditionellt innerfilter som helst
                            Hmm, nu var ju då detta en tråd om ytan på filtermaterial och inte om huruvida inner- eller ytterfilter var bäst...

Tetratec är förmodligen inte sämre än andra motsvarande filter, men med de pyttiga filtersvamparna som de brukar vara försedda med är de väl snarast att betrakta som cirkulationspumpar med smutssilar.
                            Om du nu läste mitt inlägg om tetratecfltret så kanske du också inser att det var den biologiska reningen i filtret som gjorde att nitrithalten gick ner, inte den mekaniska. Jag tror att det är stor skillnad även för innerfilter, vad det gäller filtermateial, men man verkar ha glömt bort detta alldeles till förmån för ytterfilter. Därmed inget ont om ytterfilter.

Kommentar

• Karon
                              • January 2002
                              • 3170

Ahh, förlåt, blandade ihop det "finporiga" med "Tetratec", så tokigt det kan kan bli när man läser lite slarvigt
                              Försök få ett svar och du kommer antagligen få väldigt tvärsäkra eller väldigt svävande svar.
                              Jag frågade en gång om vilken skillnad det gjorde med de mest avancerade ytterfilter med de mest avancerade filtermatrial kontra enklaste tänkbara filtreringsanordning, om det gjorde någon skillnad i behovet av vattenbyten eller om det fanns några andra parametrar som skulle kunna påvisa hur mycket bättre/effektivt det högavancerade filtret var jämfört med det enkla.
                              Svaren gick i stort ut på att det fanns inget som skulle kunna ersätta vattenbyten, mer vattenbyte och så vattenbyten igen då förstås (lite förenklat förstås).
                              Fohrman brukar ju rekomendera klippta filtermattebitar och Dupla minicascade (små biobollar stora som "puttekulor"), men det finns ju mer som kan användas. Varför inte prova själv och rapportera vad du kommit fram till?

Kommentar

Arbetssätt...