Bänk???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

Bänk???

Hallå

Vad ska man ställa ett 300 liters på.Har kollat på konstruktioner med lecablock och tegelstenar.MEN hur får man karet rakt med såna konstruktioner?? Mitt vardagsrums golv är allt annat än rakt.Ett alternativ är att använda bänken jag har nu men där sticker hörnen upp ca 1-2 mm och akvariet kommer att gå exakt till kanten.Frigolitskivan kanske fixar det eller?? Tips emottages gärna!!
    Fredrik
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

Bygg upp lecablocken sedan tar du en tjock spånskiva å lägger mellan blocken och akvariet sen lägger du på en frigolitskiva. Det är nog det billigaste alterativet.

Kommentar

• fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

ehh jo det har jag fattat men fortfarande så är det problem med det snea golvet....
      FRedrik

Kommentar

• DBrave
        • September 2003
        • 88

Jag såg någon som använt IKEAs förvaringsmöbel HOL
        http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId =15923&langId=-11&parentCats=10117*10311 istället för leca. Mycket snyggare tyckte jag, dessutom kan man göra plats för ytterfilter etc om man gör en lucka av fronten.
        100 liter 1+2 fjärilsciklider, kakaduaciklider 1+2, ancistrus, neontetror.

Kommentar

• fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

hmm.Verkar inte dumt alls.Får åka och kolla på den någon dag
          Fredrik

Kommentar

• shpend
            • August 2002
            • 2010

Ursprungligen skickat av fredrikakesson
            ehh jo det har jag fattat men fortfarande så är det problem med det snea golvet....
            FRedrik
            Varför vill du ha hjälp om du redan har fattat det. Frigolitskiva är en av dom enklaste sätten att jämna ut karet lite.

Kommentar

• Holmby
              • February 2004
              • 1118

Frigolitskivan jämnar ju inte ut golvet.

Vill du ha akvariet vågrätt, så får du justera med något tunnare material. Masonite kanske? Glasspinnar?

Kommentar

• anli
                • October 2002
                • 654

"shimsa", dvs lägg tunna skivor av tex masonit under skivans stödpunkter tills den är fullständigt vågrätt.. både i djup och längsled.
                En frigolit skiva räddar absolut inte ett oplan skiva!!
                Frigolit skyddar mot gruskorn och annat som kan ge punktbelastningar och spräcka glaset.
                Anders Lindersson
                Anders Akvariesida

Kommentar

• Hank
                  • August 2002
                  • 675

Så här gjorde jag med mina leca/murblock:
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=76285&gid=225423
                  /Hank
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                  Uppdaterad 2006-08-22

Kommentar

• fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

Det får nog bli att schimsa eller en sån där ikea grej.
                    Fredrik

Kommentar

• deathdealer
                      • July 2004
                      • 77

Har inte en aning om detta funkar - men det kan va en ok utväg!
                      Det finns ställbara spikes/puckar att köpa till högtalare, detta kan vara något att ställa under fötterna på karet och sedan puckar under?!?!??!

Annar kan du säker ta en extremt kraftig bult med tillhörande mutter som du sedan använder för att justera karet, detta kan säkert någon....skrotnisse/svetsare fixa till om du behöver ytterliggare höjning i grade än vad muttern klarar av!....eller vad tror ni???

MEN för att "jämna ut" trycker tror jag att man ska lägga hockeypuckar under!

Inte en aning om detta funkar...men billigt och starkt bör det vara!

och tänk på att " det INTE är bulten fel om muttern är för liten" ;-)

Deathdealer
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

Arbetssätt...