juwel pumpar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • WhiZpEr
    • May 2004
    • 108

juwel pumpar

hej !

Jag har ett 130 liter Juwel med en 400l/h pump, undrar om man kan byta ut den mot en 600l/h pump och ha kvar samma filterhus ?

För jag har monterat in rocky Juwel och då är det lite mellanrum mellan filterhuset och insuget på bakgrunden så det blir lite förlust i suget p.g.a det tror jag iaf.
    Det ser ut som att små partiklar gärna flyter förbi insuget istället för att åka in.

Eller vad säger ni ?
  • Ante1
    • December 2002
    • 385

jag förutsätter att du har utblåset framför bakgrunden och då sitter ju insuget bakom och då är ju den volym som går ut densamma som går in...
    du har förmodligen ingen nivåskillnad på fram och baksidan av bakgrunden så då ska det vara lungt.
    jag vet ingen annan pump som passar rakt in på juwels filter, med et inte sagt att det inte finns.
    jag har då varit väldigt nöjd med juwelfiltrena
    -jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker...

Kommentar

• WhiZpEr
      • May 2004
      • 108

ja, det bara känns som att partiklar "svävar" förbi insuget ofta utan att åka in i det men det kanske är inbillning eller så åker inte små partiklar in så lätt.....

Kommentar

• oveb
        • January 2004
        • 2577

Jag har 2 Juwel , ett Vision 180 samt ett Rekord 110.

Det som förbryllar mig är att du säger att du har ett 130 liters...

Om du räknat fram volymen så gissar jag att det är ett Rekord 110 du har !

Den större pumpen på 600 l/h passar i det karet. Kanske blir det bättre om du byter. Jag är jättenöjd med filtret i mitt Vision 180 som har en pump på 600 Liter. Däremot i 110:an så suger den rätt så rejält.

Jag vet inte varför men jag hade samma problem som du , den suger kanske bara in för dåligt. Jag såg dock ingen poäng med att försöka få den att fungera för några hundralappar när ett riktigt ytterfilter kostar bara ett par hundra till. Jag kompletterade med ett EHEIM Ecco 2236 som enligt eheim skall klara 300 liter. Lita på att det blir rent nu ! Toktyst är det åxå !

Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

• jackson
          • September 2003
          • 1242

oveb, skall inte pumpar suga?
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• WhiZpEr
            • May 2004
            • 108

jag har ett juwel panorama 130 liter.

tror ni en 600l/h pump kan passa i ett sånt ?

Kommentar

• oveb
              • January 2004
              • 2577

Enligt denna sida:

http://www.runddelens-dyrehandel.dk/undersider_fisk/undersider_juwel_akvarier/panorama_80_boeg.htm

Så har Panorama 80 som förbryllande nog är på 130 liter det innerfilter som mitt Vision 180 har dvs Compact H.

På bilden i manualen:

http://www.juwel-aquarium.de/pdf/Vis_180_Pass.pdf

Så ser den ut exakt som pumpen i mitt 110 , ännu mer förvirrande

Ser pumpen ut som på bilderna i pdf'en så är det samma som jag har problem med. Jag tror den läcker som ett såll emellan huset och pumpen.

Den som kom med mitt Compact H har inte pumphus i plast utan ett som är helt i gummi.

Gummiplutten ser ut så här:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_62_91&products_id=628

Jag tror att den i plast är en gammal modell och den i gummi är en nyare. *** Gissar lite ***

För att inte riskera att få den GAMLA så kolla i en affär så vet du säkert. Intelligent är att köpa den på 1000 liter/h !!

Be om att få köpa den på öppet köp ifall den inte passar ! Jag är dock 99% säker att de aldrig har ändrat fästet i filterhuset (det stora fula svarta).

Ursäkta om detta blev lite förvirrat...
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

Kommentar

Arbetssätt...