borra i akvariesidan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterW
    • August 2002
    • 630

borra i akvariesidan

Funderar på att bygga mig en sump. Tänkte då borra ett stort hål i sidan av akvariet med en glasborr o proppa i en tjock slang, som flöde till sumpen..

Akvariet är på 300 liter.

Jag är väldigt rädd att karet ska spricka när jag fyller det sedan. Någon som gjort det ?

Ge mig lite råd!

.-.-.-.-.-Peter...
    .-.-.-.-.-Peter...
  • Tony
    • January 2002
    • 208

Enligt en bekant som är glasmästare är det nästintill omöjligt att borra i gammalt glas. Skall man ha borrat i sina kar får det vara i nya sådana.

mvh
    Tony Lejvell
    mvh
    Tony Englund

Kommentar

• Karon
      • January 2002
      • 3170

Vad innebär "gammalt glas", 5 år eller 100 år?

Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• PeterW
        • August 2002
        • 630

går det inte med en glasborr?

.-.-.-.-.-Peter...
        .-.-.-.-.-Peter...

Kommentar

• Tony
          • January 2002
          • 208

Med gammalt glas menar han nog mest förslitningsgraden. Har du haft akvariet igång något år har du redan repor (om än väldigt små) etc som på så vis gör att vibrationer/spänningar i glaset gör att det spricker lättare vid gradvid upphettning, vibrationer och spänningar som sker när du borrar.

Testa själv att skära i "gammalt" glas och skär sedan i nytt. Jag vill påstå att sprick-risken i det gamla glaset är betydligt högre än i det nya.

mvh
          Tony Lejvell
          mvh
          Tony Englund

Kommentar

• catrin
            • January 2002
            • 144

Borra inte!
            Glasets hållbarhet är beroende av att det inte finns några sprickor i det. Till ett terrarium fungerar det bra om man vill dra kabel, men till akvarium som skall belastas med vatten så skall du låta bli.

Cattis
            Cattis

Kommentar

• PeterW
              • August 2002
              • 630

Men jag har hört att det går bra, med ett runt hål. En kompis har ett 1000 literskar som han har gjort så med. Nu påstår jag inte att det går eller är bra... Men det är rätt många som gjort det, eftersom iden med sump bygger på att man har en avrinning, t.ex ett hål ... eller?!

.-.-.-.-.-Peter...
              .-.-.-.-.-Peter...

Kommentar

• Torstensson
                • June 2002
                • 1964

Jag vet många som borrat hål i botten på akvariet i ena hörnet. I hålet kan man montera en vanlig slanganslutning. Innanför hörnet har dom en ståendes glasskiva/spegel som stagar upp mellan väggarna och man får sådeles ett triangelformat utrymme längst in i hörnet. "Staget" är inte lika högt som övriga rutor i akvariet utan slutar där man vill ha vattenytan. När man sedan byter vatten så rinner "överflödigt" vatten ner i utrymmet och ner i hålet...

Så om du har en liten pump i din sump som pumpar upp vatten hela tiden så rinner det ner i "hörnet". Ett tips är att limma fast en kam eller liknande upp å ner på den snedställda skivan, så inte ngn fisk "hoppar" över till andra sidan.. =)

Kommentar

• tbtmb
                  • October 2002
                  • 11

Hej jag har borrat i flera akvarium som varit använda innan
                  utan att det hänt något tar ett tag att borra med glas borr bara,
                  se till att kyla med vatten ordentligt.
                  Tror nog kanske att man ska lyssna på vad en glasmästare säger
                  först och främst

Kommentar

• PeterW
                    • August 2002
                    • 630

nån här som är glasmästare som har lust att tala om vad som gäller??

.-.-.-.-.-Peter...
                    .-.-.-.-.-Peter...

Kommentar

• bip000168941
                      • October 2002
                      • 1

om du ska borra hål i ett akvarium ska du skaffa ett glas så du dubbel limmar "lammenerar" ihop så om det spricker ska det inte börja läcka du måste ha en speciel glas borrmaskin för att det ska bli riktigt bra det finns portabla maskiner. vilken stad bor du i. har 13år i branschen som glasmästare men har nu byt till zoo branschen

jörgen b
                      jörgen b

Kommentar

• Gud
                        • February 2002
                        • 11

Tjena ! Har sjalv borrat 30 akvarier fran 70 - 720 liter.
                        Inga som helst problem Skaffa en bra diamant borr fran en maskinfirma
                        Den kostar ca 900 Kr Biltema/Claes Olsson har ocksa men ar av urusel kvalite. Det gar utmarkt med en vanlig bormaskin. Kylning med vatten ar ett maste annars forstor du borren direkt....
                        Det tar ett tag att gora rakna med minst 15 min per 10 mm.
                        Bussning till halet finns pa waterboys.se for ca 50 kr.
                        Tycker nog att du far manga rad fran folk som inte gjort det sjalv = var skeptisk.....
                        Kan bara tillagga att automatiskt vattenbyte ar otroligt skont.....

(Amerikanskt tangentbord ....Sorry)
                        Perra.

Kommentar

Arbetssätt...