ta bort missfärgning på täckglas?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peppito
    • December 2003
    • 1612

ta bort missfärgning på täckglas?

Jag undrar om någon har några bra knep för att få bort missfärgning (kanske kalkavlagring?) från täckglaset
    "du ångrar bara det du inte gjorde"
  • Mina1
    • May 2003
    • 128

Jag brukar diska mina täckglas med diskmedel. Se till att du sköljer dem ordentligt efteråt bara. Om jag har riktigt svåra kalkavlagringar använder jag kalcinex som löser kalk jättebra. Men som abolut inte får komma ner till fiskarna så klart!

Kommentar

• lottiz
      • December 2003
      • 429

ättika brukar funka bra. man kan skrubba med salt på en trasa. annars kan man använda starka medel som vim, men det är värre för fiskarna. riktigt illa fläckar tar jag med aceton, fördelen med det är att det inte lämnar några rester när det avdunstat.

oavsett vad du använder så tänk på att skölja överdrivet mycket och helst torka innan du sätter tillbax.

Kommentar

• dgqlof
        • November 2003
        • 1344

Efter sådär 10 år brukar det inte gå att få dem klara längre även om man använder starka syror. Så då brukar jag köpa nya glas. Det lär vara en kemisk reaktion som sker i glasytan när den är fuktig, men inte genomvåt. Har aldrig fattat riktigt vad det egentligen är som händer, men ytan blir grå och matt oavsett hur man tvättar. Men det finns kanske någon sorts "glasrubbing"?

Kommentar

• fredrikakesson
          • November 2003
          • 1363

Har klurat lite på det där.På cyklop så skrubbar man glasen med tandkräm.Undrar om det funkar lika bra på täckglas.Det är ju lite fint slipmedel i det.Man kanske skulle kunna testa med autosol också
          Fredrik

Kommentar

• Lenmar
            • February 2004
            • 6154

Citronsyra, finns på kryddhyllan i affären. Blanda med lite vatten och gnussa ev med en mjuk skurduk. Skölj av och låt torka. Naturligt rengöringsmedel som är skonsam.

Mvh Jenny
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

• Lenita
              • June 2003
              • 850

Fick tipset i en akvarieaffär att använda ph-minus på mina kalkfläckar, men det enda resultat det gav var en söndersmulad tvättsvamp och frätskador på diskbänken... Så det kan jag iallafall varna för...

Kommentar

• dgqlof
                • November 2003
                • 1344

Jag har försökt ta reda på lite mer om det jag skrev ovan. Så här lär det tydligen vara:
                Om man lägger två fuktiga glasskivor kloss ovanpå varandra och låter de ligga så (fortfarande fuktigt mellan glasen) löses natrium ut ur glaset och bildar natriumhydroxid. Denna etsar ytan på glaset så att det blir mjölkigt. Jag förstår inte riktigt hur samma process kan hända på ett täckglas, tycker det skulle vara för mycket kondensvatten som passerar, men så är det kanske ändå? Har inte hittat någon säker källa.

Hur som helst går kalkfläckar bort med citronsyra/ättika/badrumsrengöring/kaffebryggarrengöring osv. Och när glasen inte blir klara längre efter många år kan man ju köpa nya för en rätt billig peng.

Kommentar

• Karon
                  • January 2002
                  • 3170

Är det det som kallas "glaspest" ?
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• fc25
                    • September 2003
                    • 330

Ursprungligen skickat av dgqlof
                    Efter sådär 10 år brukar det inte gå att få dem klara längre även om man använder starka syror. Så då brukar jag köpa nya glas. Det lär vara en kemisk reaktion som sker i glasytan när den är fuktig, men inte genomvåt. Har aldrig fattat riktigt vad det egentligen är som händer, men ytan blir grå och matt oavsett hur man tvättar. Men det finns kanske någon sorts "glasrubbing"?
                    Jag tyckte mina täckglas såg matta och trista ut och alltid nån kalkfläck kvar men när jag gjorde rent dom sist så tog jag en sån där svamp med vit "stålull" på ena sidan (dom ska visst vara utan nåt rengöringsmedel i ???) och till min förvåning så blev dom som nya. Blanka, glatta och inte en fläck, "mirakelsvamp" från ICA kommer att användas igen.
                    //Fredrich

Kommentar

• peppito
                      • December 2003
                      • 1612

Tack för alla svaren.

Hoppas mina blir bättre annars blir det till att köpa nya.

Kommentar

• dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

Ursprungligen skickat av fc25
                        ...sån där svamp med vit "stålull" på ena sidan..."mirakelsvamp"
                        Måste jag testa snarast. Tack för tipset!

Kommentar

• peppito
                          • December 2003
                          • 1612

Heter den mirakelsvamp? Jag skall kolla efter den på ica

Kommentar

• David B
                            • December 2002
                            • 507

Gnid in täckglasen med vanlig citron. Fungerar perfekt för mig och inga kemikalier what so ever.

David B

Kommentar

• Lenmar
                              • February 2004
                              • 6154

Bara en liten parentes

"Hur som helst går kalkfläckar bort med citronsyra/ättika/badrumsrengöring/kaffebryggarrengöring osv"

Citronsyra är det som är skonsammast eftersom det är ett naturligt preparat. Vid avkalkning i storhushåll finns det en mängd preparat att använda (alla innehåller bla en viss mängd citronsyra) men det effektivaste och mest ekologiska valet är citronsyra. Både badrumsrengöring och avkalkningspreparat för kaffebryggare innehåller ruskigt mycket skadliga kemikalier som man inte bör använda i samband med avkalkning av ett täckglas anser jag.

När jag använder citronsyra blöter jag först ned det jag skall avkalka sedan strör jag över citronsyra. Efter detta tar jag en wettex och sprider ut citronsyran och vattnet jämt fördelat över kalkbeläggningen. Sedan låter jag det ligga i blöt medans jag tar en kopp kaffe. Efteråt sköljer jag av med vatten. Extra kraftiga beläggningar kan behöva ligga i blöt över natten. Så gör jag med mina täckglas och kalkavlagrade diskbänkar/ungnar/diskmaskiner/kaffebryggare mm på min arbetsplats och det funkar ypperligt.

Jenny som inte vet allt men som tycker citronsyra är toppen.
                              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

Kommentar

Arbetssätt...