hur mycket tyngd håller ställningen för???????????

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ken777
    • July 2003
    • 5

hur mycket tyngd håller ställningen för???????????

Hej Jag ska köpa ett akvarium på ca 1500L och ingen har tyck att det har påpekat att en vanlig standard ställing är fel att ställa det på.. Men det var en som undrade om det verkligen skulle hålla för all tyngd... Då skulle jag vilja veta era åsikter eller om ni har hört något annat som kan hjälpa mig???

En annan sak borde väl vara att dom har byggt ställninen så att den ska hålla, men det kanske dom Struntar i?...Eller om man kanske kan förstärka den själv oxå??

Skulle vara tacksam om någon vill hjälpa mej
    t5ty5
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

Du får hoppas att någon som läst hållfasthetslära nyligen kan hjälpa dig att räkna ut vad ett av aluminiumbenen håller till.
    Jag vet inte hur tjockt materialet är i dessa ben, men jag gissar att de håller fär väldigt höga tryck. Problemen börjar när belastningen blir sned, tillexempel om inte ställningen står rakt eller om någon knuffar till den. Nu är det ju antagligen ganska många ben på en sådan ställning, och de sitter också ihop med ett eller flera stag.

Kommentar

• ken777
      • July 2003
      • 5

Så du tro inte att det ska vara några problem om jag ställer in det rakt och stadigt
      t5ty5

Kommentar

• Holmby
        • February 2004
        • 1118

Ja, jag tror att ställningen kommer att hålla.
        Men vad har du för golvbeläggning? Hur många ben har ställningen?

Du får säkert fler synpunkter här allt eftersom.
        Jag tror nog att det finns en och annan ingenjör som kanske kan räkna ut hållfastheten åt dig om du har tur.

Kommentar

• ken777
          • July 2003
          • 5

Tack så mycket för att du svarade... Nej Jag ska flytta, så jag vet faktist inte vad det blir för golv.. Ganska nya lägenheter så jag får väl hoppas att det är ett bra golv.. Förresten du kanske vet om man kan ställa ställningen på något om golvet kanske inte är så bra.. Då kanske det blir stadigare eller så kanske det blir vingligare då
          t5ty5

Kommentar

• Gud bevare Tsaren
            • April 2004
            • 276

Tja, det är ju onekligen djärvt att placera ett akvarium som med grus och vatten väger mer än en Volvo V70 på ett lägenhetsgolv...och jag undrar vad grannarna skulle säga om karet springer läck...

Tegelstenar travade på varandra klarar av att bära det mesta och skulle nog vara stabilare än en ställning.

Kommentar

• chevrolet
              • May 2004
              • 13

Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren
              Tja, det är ju onekligen djärvt att placera ett akvarium som med grus och vatten väger mer än en Volvo V70 på ett lägenhetsgolv...och jag undrar vad grannarna skulle säga om karet springer läck...

Tegelstenar travade på varandra klarar av att bära det mesta och skulle nog vara stabilare än en ställning.
              Tror du verkligen att akvariumets samanlagda tyngd skulle bli lättare om du staplar en massa tunga tegelstenar under det?

Kommentar

• jackson
                • September 2003
                • 1242

Som Holmby skrev, om bara benen står lodrätt, och inte knuffas åt sidan, så kommer aluminiumet att hålla. De som tillverkar och säljer akvarium och ställningar vill INTE att ställningarna skall gå sönder, ingen bra reklam...
                Vad du KANSKE skulle vilja göra är dock att förstärka ställningen med något snedstag i bakkanten, så att ställningen blir stabilare för stötar från sidan. Vad du dessutom kan göra för att hindra för högt tryck på golvet är att sätta en hockeypuck under varje ben. Det gör att ytan som tyngden skall fördelas på blir många gånger större. Det är heller inte så stor yta som vatten kan hamna under (och förstöra golvet). Annars är två långa träreglar under främre resp bakre benen ett annat sätt att fördela tyngden av akvariumet, om golvet verkar vara ojämnt.
                Men kort, om du får ställningen att stå rakt och stabilt i sidled, så har du nog inget att oroa dig för när det gäller hållfasthet.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

• ken777
                  • July 2003
                  • 5

Tack Jackson. Det där med hockeypuckar Verkade vara en bra ide faktist. Jag Ska få min ställning nästa vecka och dom hade gjort den mycket grövre än vad sandard är.. Fast jag tyckte att dom sa att det inte var några skruvar på ställningen.. Då kan det bli prolllem att på ställningen bli rak tror jag,,eller ssssså mendde han något annat
                  t5ty5

Kommentar

• supersunk
                    • January 2004
                    • 351

han kan ha menat att den är helgjuten och alltså saknar skruvar. Det skulle ju göra ställningen stadigare om inte annat.
                    400: Jordätare (uppstartsfas)
                    50: Asien
                    25: kampfisk

Kommentar

• Kid
                      • February 2004
                      • 183

Det håller säkert, men jag skulle nog spendera en hel dag med vattenpass. Bara på mitt 576 liters höll jag på halva natten med vattenpass och skruvarna under benen! Det blev bra, men aldrig perfekt!
                      Och en träskiva under hela ställningen som fördelar vikten är inte helt fel.

Lycka till!
                      /Kid

Kommentar

Arbetssätt...