Gardena-kopplingar...??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tricella
    • October 2002
    • 1052

Gardena-kopplingar...??

Jag skall silikona fast slangdel i frigolit för att få bra riktade utblås och då jag inte vill ha hela slangen fastlimmad så har jag tänkt att man kanske kunde använda Gardena-kopplingar för att koppla samman utblåsdelen med ytterfiltrets slang.

Jag har tänkt att använda mig av något som heter "Reperator"...den fungerar som så att man kan koppla samman slangdelar om slangen t ex brustit på något ställe...

Vet någon om dessa är tillförlitliga och täta samt om de är bra att använda i akvariet?

Sök på artikel nr 2932...

http://www.gardena.se/index.html
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

Jag skulle nog skaffa slangkopplingar på djuraffären.. Lite över hundringen för kranar och koppling per slang.. Jag har haft dåliga erfarenheter av trägårdsslangkopplingar. Slangen blir mjuk och ploff.. blött överallt.
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

Kommentar

• Robot
      • February 2004
      • 1174

Kopplade ihop den slangen jag har för att byta vatten med Gardena grejjer.. Läcker inte det minsta...

http://www.robsun.com/aquarium/diy_waterxchange.shtml

Kommentar

• mohlin
        • January 2004
        • 1487

Jag använder sådana kopplingar i trädgården och det fungerar bra. Nu måste det ju sägas att om det skulle läcka lite på grämattan, så är det ju inget man upptäcker. Å andra sidan är det väl beprövade saker som tåler en del.

Kommentar

• Holmby
          • February 2004
          • 1118

slangarna kan torka/krympa, och efterspänner man inte klämringen med jämna mellanrum så riskerar man ett "sploff" - precis som plizken säger.

Kommentar

• Tricella
            • October 2002
            • 1052

Nu menade jag inte slangar utan kopplingen "reparator". Jag kommer att använda Eheim slangar...

Jag vill bara hitta en kopplingsanordning som är bra, inte avger några gifter, och som är driftsäkra. Kopplingen kommer att ske inuti filterkammaren inuti akvariet.

Kommentar

• ray
              • January 2002
              • 954

Kopplingen "reparator" är tätt och tillförlit med rätt slangdimension.
              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

Kommentar

• Tricella
                • October 2002
                • 1052

Utblåsslangarna är på 12mm och "Reperator" är för 13mm...så det blir tajtare. Det borde vara bättre...

Kommentar

• ray
                  • January 2002
                  • 954

Ja ,det blir bättre .Reperator kopplingen håller tätt även om slangdimensionen är nån mm större.
                  ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

Kommentar

• Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

Tackar...

Kommentar

Arbetssätt...