En annan tanke. Vad händer ifall pumpen stannar? Om jag förstått det rätt så är det ingen hävertprincip här, utan allting stannar bara?
Detta är något som många missar i de fall man har en sump under akvariet och man har ett ytavrinningsrör i akvariet. Då står nämligen ytan normalt någon cm över kanten på ytavrinninsgröret, men när pumpen lägger av så sjunker ytan ner till röret och om det t.ex. är ett 375 liters akvarium så innebär det att sumpen fylls med nästan 10 liter extra vatten och då gäller det att det extra utrymmet finns i sumpen.
Men i detta fall så var väl inte sumpen placerad under akvariet om jag förstått dte hela rätt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
....pumpen lägger av så sjunker ytan ner till röret och om det t.ex. är ett 375 liters akvarium så innebär det att sumpen fylls med nästan 10 liter extra vatten och då gäller det att det extra utrymmet finns i sumpen.
Men i detta fall så var väl inte sumpen placerad under akvariet om jag förstått dte hela rätt.
Som jag förstod det på bilderna så stod pumpen och sumpen under 6 st akvarier? hmm.
Enklast är väl att i så fall fixa en ytavrinning i sumpen som går ned till avloppet?
Då finns det ingen chans att det kan få fel om pumpar stannar osv?
Jag har sett en beskrivning på hur man kan ordna med avrinning utan att borra hål i akvariet. Eftersom jag inte kommer ihåg var det var jag läste det så kan jag inte ge länken till originalet utan jag har gjort en beskrivninga av det på http://217.215.122.33/Aquarium/braddavlopp.html
Det som jag närmast tänkte på är att man i princip alltid kommer ha samma nivå i akvariet. Däremot så kommer vattennivån i sumpen att variera då det är den nivån som kommer att påverkas av avdunstningen. Pumpen lär ju alltid se till att vattnet längst upp håller sin nivå.
Vad händer då ifall sumpen körs tom (vilket iofs inte lär hända så lätt om man har ett t.ex 100L akvarie) ?
Och vad händer vid ett vattenbyte t.ex? Då kommer ju sumpen att köras tom då det inte rinner ned mer vatten i det? (om man har uttaget på avrinningsröret för högt upp dvs).
Vattenbyte.
Alternativ 1. Man låter vattnet rinna till avloppet i stället för till sumpen. Sedan pytsar på så mycket vatten i sumpen som man vill byta allteftersom det pumpas upp i akvariet.
Alternativ 2. Stäng av pumpen och töm och fyll på i akvariet som vanligt.
Alternativ 3. Sätt ett bräddavlopp i sumpen som fiend föreslog som översvämmningsskydd. Sätt detta avlopp i sumpens inloppsdel. Fyll sedan vatten i sumpens utlopp. Om man vill kan ju detta göras helautomatiskt med magnetventil och timer.
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Verkar vare ett intressant projekt.
En liten fråga bara - hur stort akvarie är det tänkt att din sump skall serva?
Varför inte höja effekten på sumpen genom att använda annat filtermaterial - t.ex. bara filtermattebitar hade ju varit bra mycket effektivare än att också använda sand, lecakulor och makaroner.
Den servar en ställnig på 6 x 54 literskar.
Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
Ni gör som ni vill Jag gör som jag vet...
Hej,
Tack för ett bra tips, men jag undrar bara hur vattnet kan gå mellan akvarierna i utjämningsrören när dessa går ovanför kanterna på akvarierna, jag provade detta mellan två hinkar på diskbänken och en bit slang mellan hinkarna och en bit slang ner i avloppet, visst med hävert så sögs vattnet ur den ena hinken men den andra var fortfarande full med vatten, jag skulle vilja ha utjämningsröret fastsatta i hål på sidorna av hinkarna/akavarierna under kanten.
Kan du förklara detta lite bättre
/En som är nyfiken
"Man bör tänka på vad man gör, så man inte gör som man tänker"
Ursprungligen skickat av perl
Hej,
Tack för ett bra tips, men jag undrar bara hur vattnet kan gå mellan akvarierna i utjämningsrören när dessa går ovanför kanterna på akvarierna, jag provade detta mellan två hinkar på diskbänken och en bit slang mellan hinkarna och en bit slang ner i avloppet, visst med hävert så sögs vattnet ur den ena hinken men den andra var fortfarande full med vatten, jag skulle vilja ha utjämningsröret fastsatta i hål på sidorna av hinkarna/akavarierna under kanten.
Kan du förklara detta lite bättre
/En som är nyfiken
Man gör så att man fyller utjämningsröret med vatten å så håll för änden innan du sätter tillbaks/lägger i vattnet igen så att vattnet finns kvar i röret å då är dessa sammanbundna genom hevärtprincipen.
Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
Ni gör som ni vill Jag gör som jag vet...
Kommentar