Placering av ytterfilter/cirkulationspumpar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joax
    • April 2004
    • 5

Placering av ytterfilter/cirkulationspumpar

Hej !
    Jag skall köpa ett 540l akvarium(150*60*60) och ha malawi ciklider.
    Tänkt att köpa ett Fluval 404 ytterfilter. Har 2 st cirkulationspumpar på 1300l/h vardera. Hur skall jag placera dessa pumpar och filtret för bästa flödde?. Har tänkt att göra en bakgrund av frigolit för att dölja allt. Tidsintervall på cirkulations-pumparna för olika strömmar i akvariumet . Bra eller dåligt??

Tack för ideer, Johan
  • matzen
    • February 2004
    • 608

Cirkulationspumparna anser jag vara helt onödiga! Du får tillräcklig cirkulation genom ytterfiltret.
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

Kommentar

• Dr. Strange
      • March 2003
      • 995

Jag är av motsatt åsikt, du kommer behöva cirkulations pumparna :P

//Marcus
      " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

Kommentar

• klara
        • September 2002
        • 1112

Behåll cirkulationspumparna... ett 404 räcker inte till ett 540-liters med Malawi. Jag har ett 375-liters med barber, siamensis, praktbotia och ancistrus och tycker inte det räcker. Jag kör ett 2252 samtidigt i filterkammare.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

Kommentar

• matzen
          • February 2004
          • 608

Det jag menar är att cirkulationspumparna inte fyller något behov. Då skulle jag snarare råda han till att bygga ett kammarfilter och använda cirkulationspumparna till det. För som det är nu är filtervolymen för liten i förhållande till ett 540-liters kar! Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite oklart tidigare.

Kommentar

• Hummer
            • June 2003
            • 417

I mitt 375liters med Malawi kör jag med ett ytterfilter och ett Innerfilter. Ytterfiltret är en Projekt pjf 1501 (1600l/h) som pumpar ca. 1000l/h när den står under karet fylld med filtermaterial. Innerfiltret är en Fluval4+ som pumpar 1000l/h.
            Dom två ger mycket bra cirkulation och filtrering. Så till ett 540 skulle jag ha haft en till Fluval4+ eller en cirk-pump med ett snabbfilter på.
            Life's for my own, to live my own way
            Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
            Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

Kommentar

• joax
              • April 2004
              • 5

Lite delade meningar !
              Ett förslag som zoo handlaren hade var att köra 2 st Eheim 2252 innerfilter endast.Det skulle räcka enligt honom.
              Men man kan väl inte intervall köra innerfilter.
              Som jag ser det finns det många lösningar men jag vill ha en lösning som blir bra för akvariumet plus att det skall vara praktiskt att rengöra m.m

Alt 1
              1 Fluval 404 ytterfilter 1300 l/h
              1 Eheim 2252 innerfilter 1200 l/h
              1 Powerhead pro 4 1600 l/h cirkulationspump med tidsintervall (har 2 st om det skulle behövas)

Alt 2
              Kammarfilter. Hur funkar det ?
              Någon länk ?

Alt 3
              2 st Eheim 2252 ( inte min favorit)

Hur placerar man pumpar m.m i Alt 1 ???
              Jag skall läsa på om kammarfilter, har ca 1,5 månad på mig innan uppstart.
              Johan

Kommentar

• Karon
                • January 2002
                • 3170

Jag hade nog kört på alt. 1.
                Vad gäller cirkulerade antal liter/timme, skulle jag nog inte räkna så mycket som anges för på Fluvalen, och ännu mindre med tiden, alltefter som det blir nedsmutsat.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

Kommentar

• matzen
                  • February 2004
                  • 608

Kammarfilter gör du genom att sätta upp en glaskiva på ca 25cm gånger akvariets höjd och däremellan sätter du upp en 10 cm tjock filtermatta så att det bildas en fyrkant. Bakom filtermattan sätter du cirkulationspumparna. På det viset får du ettt mycket bra filter som kan gå flera år utan rengöring. Jag har själv ett kammarfilter i mitt 720-liters med två pumpar på 1500l/tim vardera och nitritvärdet ligger alltid på noll!

Kommentar

• joax
                    • April 2004
                    • 5

Kan man ha ett kammarfilter bakom BTN bakgrund ?
                    Hur gör man detta isåfall ?

Skicka gärna bilder eller länkar.

Johan

Kommentar

• Tricella
                      • October 2002
                      • 1052

Om du skall ha en hel bakgrund så behöver du knappast göra en filterkammare. Du kan ha enligt denna modell.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1872

Hela montaget ser du här...

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469

Om du är intresserad av att göra filterkammare utan bakgrund så gör du enklast i att silikona fast 2st glasskivor som är ca 5cm bred och sedan så pass hög att den går upp till aluminiumramen på akvariet. Du kan silikona fast dessa ca 25cm ifrån ett bakre hörn på sidorutan och på bakrutan så du får ett trekantigt hörn. Mellan dessa glasskivor som du satt upp sätter du en filtermatta (blå PPI 10) i spjärn. Utrymmet somd du får bakom filtermattan kan du stoppa i powerheads och eventuellt en värmare.
                      Denna filterlösning fungerar riktigt bra för mig i mina 105L yngelakvarium, men det är ju inte jättesnyggt direkt. Funktionen betyder dock mer än utseendet på yngelkaren.

Bild finns här:

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=88389

Kommentar

• joax
                        • April 2004
                        • 5

Tack för alla tips/råd.
                        Jag tänker nog köpa en BTN och ha filtret bakom.
                        Har ju redan 2 st powerhead a´1600 l/h satsar nog på dom.
                        Enligt denna bild skall man ha finfiltret närmast insuget, varför ?

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1872

Tycker det borde vara tvärtom.
                        Vore glad över en förklaring.

Mvh Johan

Kommentar

Arbetssätt...