Aquael Turbo Filter och yngel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 118

Aquael Turbo Filter och yngel

Jag köpte en Aquael Turbo Filter 500 till mitt 95liters kar. Blev helt ställd då jag tyckte den var jätteklen! Har bara hört motsatsen. Känns inte som att den kan räcka till. Vet inte om det är så att jag haft extra starka pumpar innan? Min minitetra är mycket(!!) starkare.

Funderar på att köpa en starkare turbo. Undrar då om även de starkare är "yngelsäkra"?

Hälsningar Frida
    Vänliga Hälsningar Frida
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Tycker du den är klen? Jag använder en sån i ett 150 liters och tycker det är fullt tillräckligt, de flesta av de tropiska fiskar vi håller vill inte ha storm i akvariet heller och jag har to.m satt på en böj på utblåset så jag kan rikta upp strålen mot ytan för det blir för strömt annars för mina växter och dem blåser runt. Alla turbomodeller är yngelsäkra men har du yngel tycker jag inte du ska gå upp i storlek. 1000 modellen är mycket större så den kommer nog se väldigt otymplig ut i ditt kar.
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Har du vridit upp flödesreglaget på fullt? Tagit bort diffusermunstycket med luftbubblor?
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Frida Fisk
        • April 2007
        • 118

Ja det har jag. Kan det vara fel på den? Jag hade en eheim pickup 2010 innan.
        Vänliga Hälsningar Frida

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

För att kunna avgöra det måste du lägga upp ett klipp där man ser hur den flödar och att du lyfter upp den lite över ytan...
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Så här mycket blåser det från min 500.a https://youtu.be/pZaWxE3lUwk
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Frida Fisk
              • April 2007
              • 118

Hej igen!

Fick ett långt njurstensanfall så jag försvann från etern

Måste säga att min pumps flöde ser väldigt likt ditt. Men idag när jag skulle göra en film så rörde sig vattnet knappt alls, upplever detta ofta. Tog loss svampen längst ner och gjorde ren den. Den var inte ens speciellt smutsig men sen flöt det på som vanligt igen. Tycker bara den verkar ok när den fungerar helt optimalt även om jag inte är superimponerad då heller.

Tycker att det känns som om syrenivån skulle bli låg. Jag vågar inte använda syreslangen som man kan sätta dit eftersom det blir baksug så vattnet rinner ut om pumpen täpps till. Såg en varning om detta i ett youtubeklipp och så blir det verkligen. Kan ju sätta en backventil men tycker ändå det känns obehagligt när man inte är hemma.

Hade jag haft en starkare hade jag ju kunnat justera ner lite om det behövs.
              ​​​​​​Min gamla eheim 2010 var det helt annan kraft i och den har ett flöde på 220-500 liter/tim, samma värde som denna ska ha.
              Vänliga Hälsningar Frida

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Att den tappar flöde som du säger är ju inte normalt, har du kollat impellern så inget smuts eller skräp hindrar den från att snurra? Annars måste den vara defekt och kanske nåt fel med den elektriska spolen som ska skapa växlande magnetiska fält.

Visst eheim har ett jädra drag på sina pickupfilter men dem är ju tyvärr yngelfällor och så har dem så lite filtermaterial och går inte att modifiera själv med en större filtermatta.

Vill du kunna använda "syreslangen" utan att oroa dig för baksug så klipper du helt enkelt av slangen strax ovanför vattenytan, då kan inget vatten komma på golvet om det skulle ske!

Skulle vara intressant att se hur pumpen betèr sig i ditt akvarium...
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...