bygga in aluminiumställningen?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petkro-8
    • December 2003
    • 25

bygga in aluminiumställningen?

Jag har ett standardkar på 375 liter med aluminiumram och tillhörande aluminiumställning. Jag vill bygga in ställningen (benen) så jag kan gömma undan odlingskar och allt annat smått och gott som behövs till akvariet.

Det måste finnas folk som har prövat detta och kan bistå med lite tankar och idéer på design och finesser. Tacksam för alla länkar, bilder och förslag ni har.

• spaceace
    • February 2003
    • 257

Finns en beskrivning under "arkiv" på min sida.
    Min zoon
    Mitt fotogalleri

Kommentar

• cecilia
      • January 2003
      • 754

Det enklaste (men kanske lite fjompigt) är att sy "gardiner" och hänga dem i någonting som jag tror heter "gardinspiral" (som knyts fast mellan akvariet och benställningen). /Mvh Cecilia

Kommentar

• fc25
        • September 2003
        • 330

Ursprungligen skickat av spaceace
        Har planer på detta jag med. Verkar rätt enkelt men jag fattar inte hur du sätter dit, öppnar eller stänger luckorna? Skulle va kul att se en bild på det färdiga resultatet också.
        (Snygg bakgrund, en av få hemmagjorda som ser bra ut )
        //Fredrich

Kommentar

• FI
          • January 2002
          • 1153

Inte den bästa lösningen kanske men jag satte fast träluckor runt aluställningen på mitt 375 liters.
          http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=15&image=akvarium38.jpg
          http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=15&image=akvarium31_bakom_luckor na.jpg

Som ni kanske kan se på den andra bilden så klämde jag fast sidoluckorna i benställningen med träklossar istället för att skruva i själva aluminiumet, det går säkert att göra på något ännu smartare sätt men jag tordes inte börja borra i aluminiumet och då blev det den här klämma-fast-lösningen istället. Frontluckorna ställs sedan på listen längs ned och är i stängt läge fastlåsta med hemmagjorda "vinkeljärn" som sitter bakom knopparna och som vrid och hackas bakom aluställningen. Toksimpelt.
          Luckorna har på senare tid förstärkts med ytterligare två tvärgående lister eftersom de blev vinda av någon anledning.

Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Tricella
            • October 2002
            • 1052

Jag har gjort något liknande som FI...men en bänk med luckor och som är skjutbar. Luckorna är små när jag behöver foder eller annat litet och behöver jag göra rent pumparna så drar jag bara ut hela paketet.

Kommentar

• Mariaa
              • January 2002
              • 591

Hej!
              Jag har byggt in ställningen till mitt 540 liters akvarium med spånskivor. Till dörrar har jag två st gamla bokhylledörrar som jag fixat till lite. Mycket snyggt tycker jag själv. Finns en bild på min hemsida men den är ganska mörk och dålig. Men om du vill kan jag maila någon bättre bild till dig.
              http://hem.passagen.se/maria_augustsson/ under rubriken "Mina akvarium"
              Mvh Maria

Kommentar

• spaceace
                • February 2003
                • 257

Ursprungligen skickat av fc25
                Ursprungligen skickat av spaceace
                Har planer på detta jag med. Verkar rätt enkelt men jag fattar inte hur du sätter dit, öppnar eller stänger luckorna? Skulle va kul att se en bild på det färdiga resultatet också.
                (Snygg bakgrund, en av få hemmagjorda som ser bra ut )
                Övre glidskenan har djupare "spår än den nedre så att man kan trä i luckorna. Luckorna glider i 2 spår så att den ena kommer utanför den andra. När man öppnar drar man luckorna åt sidan. Vet inte om du blir klokare av denna beskrivning men fråga en glasmästare så kan han säkert visa.
                Min zoon
                Mitt fotogalleri

Kommentar

• fc25
                  • September 2003
                  • 330

jorå nu fattar jag, som ett badrumsskåp?, ja det verkar enkelt och smidigt, Tack!
                  //Fredrich

Kommentar

• Tricella
                    • October 2002
                    • 1052

Snyggt och enkelt Spaceace...

Kommentar

• Petkro-8
                      • December 2003
                      • 25

tack för idéerna.

Jag tror jag vet ungefär hur jag ska fixa det, behöver bara fundera lite på designen så den passar in i mitt IKEA-hem.

Kommentar

Arbetssätt...