Juwel Rio 350 / Akvastabil Move 360 - Erfarenheter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Juwel Rio 350 / Akvastabil Move 360 - Erfarenheter?

    Hej Forumet!
    Ska köpa ett nytt möbelakvarium men har beslutsångest kring vilket man ska välja. Tänker i ett första skede satsa på amazonas-biotop.
    Har fastnat för Juwel Rio 350 eller Akvastabil Move, men på de ställen jag kollat på är där som minst en prisskillnad på 3000 kr.

    Fördelen med Rio-akvariet är priset men nackdelen är att det är rätt liten pump som medföljer samt att lysrören ska vara väldigt starka och "ta över" eller blända i hela akvariet.
    Fördelen för mig med Akvastabil Move 360 är kvalitetskänslan, 10mm glas istället för 8 (som det är på Rio), samt att det är 10 cm bredare, vilket jag tycker skapar en bättre känsla av att det är ett titthål in till en annan värld.

    Är det någon som har erfarenheter av något av akvarierna? (Eller andra kandidater som missat!)





  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    #2
    Sitter med samma fundering, där jag går mer åt Akvastabil då det är bredare och därmed ger en djupare "känsla" - samt att det går att inreda lite lättare än ett smalt akvarium. Båda är av hög kvalité, så där är det väl ingen skillnad. Beg marknanden visar dock på att det finns fler Juwel till salu som begagnat än Akvastabil.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Pumpen i Juwel räcker nog för en SA- biotop om man inte skall försöka efterlikna mer starkt strömmande vatten. Vad gäller originalbelysningen så stämmer den kanske inte riktigt med biotopen utan lite mer dunkelt och punktformat/riktat ljus kanske är det man eftersträvar. Originalbelysningen dock räcker lite dåligt till ifall växter är en väsentlig del av inredningen. Den täcker heller inte hela akvariet utan övre tredjedelen eller så av frontrutan blir obelyst, vilket gör att fiskar som simmar utmed övre delen av frontrutan inte blir belysta. Detta störde mig en del. Mindre ljuskrävande arter funkar ifs. säkert bra med den belysningen. Men måtten/proportionerna talar ju starkt för ett Aquastabil tycker jag.

      Kommentar

      Arbetssätt...