Hej!
Kan, kan man ju, men om det är bra....
Min personliga åsikt är att man oavsätt hur stor skålen är, så tycker jag fiskarna tappar orienterings förmågan i en liten rund skål.
Och en fisk man apsolut inta ska sätta i en skål är ju olika typer av guldfiskar, den riktiga varianten blir ju ca 30 cm. men de olika hemska framavlade varianterna blir ofta betydligt mindre, med de ser mer ut som monster än fiskar.
/Lukas
Hej,
Det finns inga som helst bevis för att fisk skulle må dåligt att att hållas i ett runt akvarium.
Vad det istället handlar om är att varje art behöver en viss vattenvolym att röra sig på och detta varierar naturligtvis efter fisken storlek och beteende (en snabbsimmande art behöver ett stärre akvarium än en som mest ligger på botten).
Tyvärr innehåller guldfiskskålar oftast alltför lite vatten 10-15 liter (jag såg dock en modell i helegen som var på 50 liter) och är därför olämpliga för de allra flesta fiskar på samma sätt som ett 15 liters akvarium är. Guldfiskar är pga sin storlek olämliga att hålla i dessa skålar.
Vad kan man då ha - ja först tycker jag att man definitivt inte skall välja en skål som är innehåller mindre än 20 liter vatten och sedan måste man vara medveten om att en guldfiskskål ställer större krav på en än om man har ett större akvarium. T.ex. att man skall byta en mindre mängd vatten varje dag.
Nåväl du gör detta och du har en skål som är på minst 20 liter, så skulle man kanske kunna ha några få av den "fredliga" kampfisken http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=232, eller ett litet stim kardinalfisk http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=283, eller kanske en guppyhane och några honor http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=34
Men ännu bättre, skaffa hellre ett lite större akvarium eller större skål det blir mindre arbete och fiskarna kommer att trivas bättre.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Det debatteras ju rätt mycket om guldfiskskålar. Oftast från personer som själv aldrig haft någon. Jag har heller aldrig ägt en guldfiskskål eller haft möjlighet att studera vad som händer med fisk i en sådan. Jag blir därför väldigt nyfiken när jag läser att Lukas tycker att fiskarna tappar orienteringsförmågan i runda skålar. Det skulle vara intressant om han kunde dela med sig lite av sina erfarenheter och berätta lite vad som händer. Hur beter sig fiskarna? Blir de väldigt tydligt vilsna? Klarar de av att hålla reda på upp och ner? Är det skillnader mellan olika arters fisk, eller är det lika illa oavsett art? Spelar det roll hur stor fisken är, eller hur kupan är inredd? Det är bara några av de frågor som dyker upp i mitt huvud. Personligen har jag inte plats för några kupor, så jag kan inte testa detta själv. Men som sagt, några av frågorna kanke Lukas kan svara på?
Hej,
Mina (då) små svarta monster (Black Moor guldfiskar, Eddie och Murphy) började i en guldfiskskål. Jag hade haft akvarie när jag var barn och en vännina hade köpt vanliga guldfiskar och hade dem i en större vas (!!!) och jag ville prova. Zoo affÄren hade inga vanliga guldfiskar den dagen så det blev Black Moor (teleskop?) i stället.
http://www.ap-goldfish.com/gold.html
Jag är nu inte typen att plåga djur så det blev snabbt ett 40l akvarie med alla tillbehör och nu är de i ett öppet 200l akvarie.
Jag märkte inga problem med orienteringsförmågan i guldfiskskålen. Med så är dessa fiskarna nÄrsynta så det kan ju vara orsaken. De verkade inte vantrivas i skålen men det gjorde jag nÄr jag såg på dem. Utav vÄninnans guldfiskar överlevde endast en i ett par månader och han simmar nu i mitt akvarie.
För flera år sen så hade jag en slöjstjärt i en skål, skålen var endast 8 liter och inredd med ett par snäckskal och en plastväxt.
I skålen hade jag en syresten, som pumpade ut en massa ganska stora bubblor. jag skötte skålen så att jag matade varje dag, och varannan vecka bytte jag hälften av vattnet. jag tappade ur vatten ifrån ytan och hällde sen bort bottenvattnet. gruset sköljdes och saker gjordes rent sen satte jag ihop allt igen. Jag hade aldrig något vattenberedningsmedel, och ej heller salt i vattnet. efter tre år så bytte jag till ett större akvarium, och det verkade den gilla och mina erfarenheter är att dom inte tappar orienteringsförmågan i ett mindre runt akvarium.
För övrigt tänkte jag skaffa en något större skål och ha på jobbet med en slöjstjärt i, kan bli ganska nice!
Det finns ju alltid åsikter om huruvida detta är djurplågeri eller inte, alltså små ytor för fisken, men jag håller med om att snabbsimmande fiskar kräver generellt mer utrymme än de som är mera passiva. slöjstjärtar simmar ju väldigt dåligt, och vill mest röra sig vertikalt, och därför är kanske höjden mer viktig än bredden.
En kollega på jobbet har en kampfisk (Betta?) som snart har varit där i två år. 10l akvarie som hon sköter mycket väl. Han verkar trivas och han har det bättre där än i djuraffären han kom ifrån... men jag riktigt trivdes nÄr jag fick se mina Black Moors simma i spiral upp till ytan i det större akvariet. De leker mera, det syns och ser ut att trivas.
Vi kanske själva mår bäst ute på landet på en stor gård men kan också trivas i en liten lägenhet???
Kommentar