Cylinder Akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EmblaDockan
    • February 2018
    • 15

    Cylinder Akvarium.

    Hej, jag är lite nyfiken på cylinder akvarium är det någon där ute som har koll? Fördelar, nackdelar?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Hej!
    Du kanske har sett det som ligger ute på Blocket, 300 liter i Kristianstad för 3900kr?


    Jag ser väl få fördelar med sådana cylinderakvarium, svåra att placera in i rummet, skall ju helst stå mitt i rummet, vem har plats till det i en bostad?
    Passar nog bättre i offentliga (offantliga) sammanhang.
    Allting är ju framsida. Men å andra sidan (!) kan ju ett stim mid stimfiskar trivas genom att simma runt hela dagen.
    Men klart annorlunda, man kan nog få det väldigt fint med rätt växter och rätt fiskar. Misstänker att det fungerar dåligt som afrikanskt ciklidakvarium, men bättre som sällskapsväxtakvarium.

    Kommentar

    • EmblaDockan
      • February 2018
      • 15

      #3
      Yes! Jag såg den annonsen det va det som gjorde mig nyfiken.
      Jag tänker att det även i ett hörn hade sett ganska häftigt ut men man kanske förlorar en del av des estetiska potential. Men hur funkar det med pump och så i ett sådant akvarium? Har läst någon stans att i högre akvarium är det svårare att få bra cirkulation?

      Kommentar

      • EmblaDockan
        • February 2018
        • 15

        #4
        Det där med fiskat blev jag också nyfiken på. Jag är nybörjare men kan tänka som du säger att ett gäng stimfiskar skulle kunna trivas. Men utöver det, några förslag?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2887

          #5
          Tycker allt ser så konstigt ut med välvda glas, allt blir förvrängt och förlorar rätt proportioner. Lite som att titta i någon annans glasögon, man blir lätt yr och tröttnar ganska snabbt. Men det kanske är olika hur man upplever det .

          Kommentar

          • EmblaDockan
            • February 2018
            • 15

            #6
            Det har jag inte ens tänkt på Sleaper! men det ligger någonting det du säger, vet hur underligt allt ser ut i ett 6 kantigt akvarium en välvd ruta är kanske snäppet värre.

            Jag tycker det är kul att höra andras tankar och ideer kring det, det är något med det som fascinerad mig!

            Kommentar

            • Björn J.
              • November 2017
              • 1049

              #7
              Jag har sett några sådana akvarier, de har haft "hål i botten" där det suttit genomföringar för slangar till ett ytterfilter i skåpet.
              Det som nu ligger ute på Blocket är högt, 80cm enligt texten i annonsen, det är ju svårt att nå ned till botten men handen även för en orangutang.
              Jo det blir "optiska effekter" i välvda glas, alla fiskar blir större. Jag har ett Juwel Trigon 350 hörnakvarium med välvd framruta, jag vet. Dessutom får algmagneter dålig effekt, en plan yta mot insidan på det då konkava glaset.
              Iofs i det på 300 liter, på Blocket, kanske fiskar med hög kroppsform, såsom skalarer och diskusar kanske trivas.
              Men det blir ju svårare med inredningen. Man dår väl bygga en "kulle" i mitten och hoppas att den ligger kvar.
              Spännande akvarium, men kanske ställer till med mer problem än möjligheter?
              Senast redigerad av Björn J.; 22 March 2018, 15:22.

              Kommentar

              • EmblaDockan
                • February 2018
                • 15

                #8
                jobbigt om "hålet i botten" inte håller tätt. det där med städning kan bli intressant.. man får la stoppa ner en av ungarna i det!
                hur håller du dina rutor rena Björn? sniglar, algätare?

                i mitt huvud ser jag en" gren kulle" gjord av olika tjocklekar av trollpil eller dyligt, men då finns det kanske inte så mkt plats kvar för skalarer.

                Som du säger spännande akvarium, men mycket att tänka på .

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Det finns speciella genomföringar till detta. Ett annan metod är att det är ett rör som är limmat i ett hål i glaset, röret mynnar sedan ovanför vattenyttan för att läckagerisken skall minska.

                  Mitt akavarium är 50 cm högt, möbeln är 80 cm, tillkommer några cm för förstärkningem jag har på golvet och akvariumets övre sarg som är 9 cm, summa omkring 142 cm ungefär. Jag själv är under medellängd, 173 cm... Jag står på en pall som är 46 cm, då når jag nästan till botten längst in i akvariet.
                  Det senaste har jag JBLs handske på handen när jag putsar bort alger. Jag har även en algskrapa på ett långt skaft. Jag har en stor nästan kvadratisk algmagnet, men den lossnar lätt, då anläggningytan blir liten, glaset är tjockt magentismen räcker inte till, anläggningstrycket blir för litet också så algmagneten funkar dåligt i det akvariet. Dessutom har jag repat glas med grus som fastnat i magneterna så jag har lagt undan dessa.
                  Men jag har dresserat alla mina siamensisar att äta upp algerna på rutan... Ja dom håller borta det mesta, man ibland får man putsa ändå.
                  Sniglar, ja dessvärre, sådana där små oinbjudna, plockade 7-8 stycken idag. Funderar på några skunkbotior som äter sniglar.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Runda pelarakvarium är lite av nyhetens behag. Väldigt coolt i 5 min. Därefterär det enda bestående intrycket att det snurrar i huvudet av den optiska brytningen.

                    Många har ju generellt sett svårt för välvda kar pga brytningen. Jag ör en av dem som inte gillar dem alls, men kan förstå att man tycker det ser fint ut. Men runda kar... det är verkligen 10 gånger värre...

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Runda pelarakvarium är lite av nyhetens behag. Väldigt coolt i 5 min. Därefterär det enda bestående intrycket att det snurrar i huvudet av den optiska brytningen.

                      Många har ju generellt sett svårt för välvda kar pga brytningen. Jag ör en av dem som inte gillar dem alls, men kan förstå att man tycker det ser fint ut. Men runda kar... det är verkligen 10 gånger värre...
                      Jag är inne litet på samma linje. Man ser ju dessa ibland på caféer eller på liknande ställen. Jag var inne i en VVS-affär för ett tag sedan, där stod det ett cylinderakvarium, liksom hos en firma som sålde speciella biltillbehör, den senare har kursat och det akvariet fann för en tid sedan på blocket.
                      Av inredningen och fiskvalen etc kändes det som om ägarna/skötarna inte var speciellt akvaristiskt bevandrade, typ platy, guldfisk och korallskelett i samma akvarium. Men VVS- butikens var riktikt fint, mycket växter, skalarer och gröna brevbärare, ingick från början i en badrumsutställning, men levde vidare i butiken efter att den utställningan var slut.

                      Njae, jag skulle nog inte vilja ha ett hemma, tja om jag fick det gratis kanske... Men som jag skrev i det första, känns väldigt svårplacerat.

                      Kommentar

                      • Björn J.
                        • November 2017
                        • 1049

                        #12
                        Oh, jäkla felstavningsprogram... Vi har här blåa- och gröna brevbärare, från PostNord och något annat föratag jag glömt namnet på... I akvarier har vi ibland SVÄRDBÄRARE, röda, gröna eller orangea, ja eller nästan genomskinliga, naturformen, och dom delar inte ut någon post!
                        Men sådana automatiska felskrivningar kan ju bli riktigt roliga......

                        Kommentar

                        • EmblaDockan
                          • February 2018
                          • 15

                          #13
                          Kan ju skaffa lite snigel ätande sniglar om inte annat
                          Haha lite stavnings program kan liva upp tillvaron!

                          Att det är intressant i 5 min kan nog stämma och därför är det kanske som Björn säger att det passar bättre i offentliga sammanhang där man passerar.

                          Tack för förklaringarna och åsikterna!

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Nä, jag gillar inte sniglar. Men ofrivillgt har dom flyttat in i båda akvarierna, troligvis har de kommit in med växter som jag inte sköjt innan planteringen.
                            I trädgården och i växthuset har vi mördarsniglar, men dom är lätta att avliva. Sedan har dom börjat med escargot på kvarterskrogen, man bjöd på sådana under invigningen.... Gillar inte sådana heller, inte ens i vitlökssås.

                            Jag såg även femkantiga akvarier, eller åttakantiga, pentagoner och octagoner, på Blocket, men med mindre volym, ungefär samma möjligheter och begränsningar som de cylindriska, men med den skillnaden att det inte blir några opitska synvillor.

                            Jag hade under en period ett sexkantigt akvarium, rätt litet, max femtio liter, även det stod på min arbetsplats. Hade kardinaltetror och en svärdsplanta i detta.
                            Varje dag när persiennerna drogs upp och solljuset bröts i glaset kunde det en kort stund blir "The Dark Side of The Moon" på baksidan av en svart bokhylla som stod bredvid.
                            Alla som hört- och sett en visst brittiskt supermusikgrupp från 1970-talet vet precis vad jag menar, ni andra får Googla!
                            Ja i ärlighetens namn fick man ofta hjäpa till med ljussättningen av den IKEA skrivbordslampa med halogenljus som utgjorde akvariebelysning över detta akvarium för att det någorlunda skulle kunna fungera som prisma.

                            Any Color You Like?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...