Juwel bioflowpump la av!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

Juwel bioflowpump la av!

Min bioflowpump la precis av, tar jag itu den och rör på impellern så fungerar den i 20-30 sekunder sen stannar flödet och den brummar/knastrar.

Har inget extra filter/pump. Hur får jag fiskarna att överleva natten och morgondagen?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

Har du mycket fisk i akvariet?
    I allmänhet klarar sig fiskarna bra i något dygn, ibland längre, beroende på vattenvolym kontra fiskmängd/storlek.
    Värre är det med mikroorganismerna i filtret, återkommer till det. Även vattentemperaturen spelar in, men mer marginellt om du nu inte har bortåt 30° c. Lättare att syresätta litet kallare vatten.

Jag har varit ute för liknande fel, i ett juwelakvarium, strax efter det att garantiden löpt ut. Inuti pumphuvudet finns det en spole som är anslutet till sladden och stickkontakten, denna spole som bildar ett magnetfält, detta påverkar magneten som sitter fast i impellern. Det blev ett avbrott i min spole. Men om din brummar och knastrar är det inte det som är felet. Min var dödstyst.

Det låter mer som om den pumpar luft, kolla ytavrinningen, så att det verkligen rinner in vatten till pumpen! Kolla också så att ingen växdel eller liknande har hamnat i själva pumpens inlopp.
    Det kan också vara så att impellerns axel inte sitter i rätt läge, då kan impellrns blad ta i pumpkammarens insida och fastna.

Om du nu får igång pumpen, kan det vara bra att göra rent filtermaterialet, det mår sällan bra av att vara utan cirkulation i mer än någon timma, det kan bildas mindre hälsosamma ämnen när nedbrytningsprocessen havererar, men detta mest om det är mycket sediment i filtret.

Det är ju aldrig fel att ha ett litet innerfilter i reserv, detta kan ju användas som extra städfilter också vid behov.
    Senast redigerad av Björn J.; 14 March 2018, 21:49.

Kommentar

• Sleaper
      • September 2008
      • 2894

Fiskarna klarar sig säkert utan filtret under en längre tid, veckovis utan problem. Men tätare och större delvattenbyten med ca.en veckas mellanrum skulle jag gjort. För att klara bakterierna i filtermaterialet så kan man göra rent detta försiktigt och sen lägga det i akvarievatten i en balja eller hink utan lock för att klara sig bakterierna. Alltså ingen panik för fiskarna under förutsättning att akvariet inte är väldigt överbefolkat.

Kommentar

• LoGeek
        • September 2008
        • 1651

Kolla att inte impellerns axel har ramlat ut. Dvs den lilla metallstav som ska gå rakt igenom impellerns centrumhål.

Kommentar

• gickan_87
          • November 2003
          • 1873

Tack för era svar!

jag har testat alla förslag ni gett utan framgång.
          Blir till att åka och köpa ett passande reservfilter idag. Sedan kommer jag kolla runt och införskaffa ett ytterfilter istället, bästa jag nånsin skaffat till det andra karet!

Kommentar

• Björn J.
            • November 2017
            • 1049

Jag svarade i din andra tråd angående inner-/ytterfilter.
            Du behöver inte köpa hela filtret som reservdel, det är bara själva pumpen du behöver köpa ny, eller hävda reklamationsrätten om du har garanti kvar.
            När pumpen i innerfiltret till mitt Lido 120 lade av (efter garantitiden) var rätt pump slutsåld, jag köpte en i samma format med större kapacitet, blev ju jättebra.
            Men du har väl redan den större modellen i ditt 280 akvarium...
            Men mitt råd är att skippa ytterfilter, se till att få igång original innerfilter och köp istället ett billigt mindre innerfilter att ha i reserv.

Kollade Juwels hemsida. https://www.juwel-aquarium.de/Produk...-navigationbar
            Det är väl ett Rio 180 du har!?
            Då har du en pump som heter "Ecco Flow 600". (även Rio 240 har denna pumpen)
            Hela pumpen finns att köpa som reservdel, men även bara impeller, med axel och magnet, heter då "Impeller-Set 600".

Jag hade en "Ecco-Flow 500" och bytte till 600-modellen, nästa modell uppåt heter Ecco-Flow 1000 och den passar inte då de yttre måtten är större.
            Men ta med dig bara pumpen till butiken och se om det räcker med att byta impellern, förr eller senare, oftast senare, får du ändå byta den då det är en slitvara, förbrukningsdel, men mellan fem och tio år skall ju en sådan hålla, kan man tycka.
            Senast redigerad av Björn J.; 15 March 2018, 11:03.

Kommentar

Arbetssätt...