Stag Juwel

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsingland
    • February 2018
    • 26

Stag Juwel

Hallå på er
    Jag köpte ett begagnat Juwel Rio 350 för ett tag sen. Har målat och pillat med lite saker så har inte fyllt det än, för ens igår. När allt vatten var i karet och filter inkopplade så tog det inte många minuter innan ett av stagen som går tvärs över small av. Det är den äldre modellen akvarium med stagen som "knäpps" fast bakom en kant, om ni vet vilka jag menar. Paniken vart total så jag tömde allt vatten. Idag har även det andra staget ramlat bort och bägge 2 är trasiga så dom är bara att kasta. Kollade med zoo affären i stan idag och dom får inte tag i dom stagen igen utan föreslog att jag skulle åka till glasmästaren och köpa glas och limma dit istället.
    Ok sagt och gjort, glas och lim inhandlat. Nu har jag hållt på ett tag och ger snart upp. Får inte limmet att fästa utan det bara släpper. Hur ska jag bära mig åt? Sitter och funderar på om man kan ta bort hela sargen upptill och istället limma glas direkt ovanpå akvariet och tvärs över.

Tips trick och idéer mottages gärna!

• åheim
    • April 2006
    • 13197

Om du ska få fast mittstag i glas som limmas fast med silikon så bör man först limma en glaslist längs hela kanten som du sen limmar mittstaget på. Kan du inte bocka nån aluminiumlist och häkta på karet?
    Senast redigerad av åheim; 26 February 2018, 21:06.
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Hellsingland
      • February 2018
      • 26

Ursprungligen postat av åheim
      Om du ska få mittstag i glas som limmas fast med silikon så bör man först limma en glaslist längs hela kanten som du sen limmar mittstaget på. Kan du inte bocka nån aluminiumlist och häkta på karet?
      Jag vet inte alls hur jag ska göra faktiskt. Lutar åt att inte lägga mer pengar på det utan att leta efter nått annat istället då jag är så pass osäker på hur jag ska göra.

Kommentar

• Sleaper
        • September 2008
        • 2894

Juwel:s konstruktion med tvärstag i deras större akvarium är problematisk verkar det som. Vet inte ifall det är samma lösning på deras nyare akvarium, men det hade varit bättre med glaslister utmed långsidorna som på MP/Eheim:s akvarium. Detta gör också att man kan slippa plastsarg och använda akvariet med annan belysningsramp etc. Tvärstagen är också ett krux ifall man vill ha i en bakgrund med samma mått som akvariet vilket kan göra det knepigt/omöjligt att få på plats i ett stycke. Sen är det alltid marigare fånga upp fisk med ett tvärstag som hindrar. Juwel borde hitta en annan lösning kan jag tycka.

Kommentar

• Hellsingland
          • February 2018
          • 26

Ursprungligen postat av Sleaper
          Juwel:s konstruktion med tvärstag i deras större akvarium är problematisk verkar det som. Vet inte ifall det är samma lösning på deras nyare akvarium, men det hade varit bättre med glaslister utmed långsidorna som på MP/Eheim:s akvarium. Detta gör också att man kan slippa plastsarg och använda akvariet med annan belysningsramp etc. Tvärstagen är också ett krux ifall man vill ha i en bakgrund med samma mått som akvariet vilket kan göra det knepigt/omöjligt att få på plats i ett stycke. Sen är det alltid marigare fånga upp fisk med ett tvärstag som hindrar. Juwel borde hitta en annan lösning kan jag tycka.
          Ja dom där äldre tvärstagen är bedrövliga. Dom nyare, som jag har i burken som står i vardagsrummet är bättre fastsatta, även om jag hört att dom oxå släpper efter ett tag. Nu vart det en tur till glasmästaren för att köpa 2st 500x100x6mm glas som har silikonats fast som tvärstag istället. Fick skära en del i plastsargen invändigt för att få dit dom. Hade funderingar ett tag på att ta bort sargen helt upptill och sätta längs med långsidorna som du beskrev. Funkar inte det jag gjort nu så är det ett alternativ. Dock tycker jag det passar med sargen upptill så vill inte ta bort den i första skedet. Försökte lägga upp en bild men tydligen var jag inte betrodd med att få göra det =/

Kommentar

• LoGeek
            • September 2008
            • 1651

Jag hade ingen aning om att Juwels tvärstag kan gå sönder. Jag har många Juwelkar varav flera riktigt gamla och har aldrig varit med om detta. Det är ju ingen direkt spänning på dem, utan de kan ju flexa lite, så förstår inte varför de skulle spricka.

Har du frågat Juwel om detta?

Kommentar

• Hellsingland
              • February 2018
              • 26

Ursprungligen postat av LoGeek
              Jag hade ingen aning om att Juwels tvärstag kan gå sönder. Jag har många Juwelkar varav flera riktigt gamla och har aldrig varit med om detta. Det är ju ingen direkt spänning på dem, utan de kan ju flexa lite, så förstår inte varför de skulle spricka.

Har du frågat Juwel om detta?
              Ja du jag vet inte. Men mina sprack iallafall. Nu har ju jag köpt detta kar begagnat så jag vet ju inte vad tidigare ägare gjort men mina stag gick av i fästena. Nu sitter det 2 st glasstag istället, ordentligt fastsatta med silikon. Har läst på flera ställen att folk har haft problem med Juwels stag men att dom inte fått nått gehör från Juwel, så jag tänker inte lägga ner tid och energi på det.

Kommentar

• Christer5
                • July 2015
                • 915

Ursprungligen postat av Hellsingland

Ja du jag vet inte. Men mina sprack iallafall. Nu har ju jag köpt detta kar begagnat så jag vet ju inte vad tidigare ägare gjort men mina stag gick av i fästena. Nu sitter det 2 st glasstag istället, ordentligt fastsatta med silikon. Har läst på flera ställen att folk har haft problem med Juwels stag men att dom inte fått nått gehör från Juwel, så jag tänker inte lägga ner tid och energi på det.
                Snyggt jobbat

Kommentar

• Hellsingland
                  • February 2018
                  • 26

Ursprungligen postat av Christer5

Snyggt jobbat
                  Tackar =)
                  Tänkte lägga upp en bild på det men jag verkar inte ha behörighet att göra det

Kommentar

• stefant
                    • January 2009
                    • 783

Tackar =)
                    Tänkte lägga upp en bild på det men jag verkar inte ha behörighet att göra det
                    Man måste vara betalande medlem för det. Men det är tillåtet att länka till bilder på andra ställen. Några använder forumbilder.se.

Kommentar

• LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

Intressant. Blir att hålla extra uppsikt på gamla stag då...

Bra jobbat i alla fall!

Kommentar

• Hellsingland
                        • February 2018
                        • 26

Ursprungligen postat av LoGeek

Intressant. Blir att hålla extra uppsikt på gamla stag då...

Bra jobbat i alla fall!
                        Tackar! =)

Kommentar

Arbetssätt...