Vad för pump, filter och lysrör i Juwel Lido 200?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anjo_73
    • January 2018
    • 4

Vad för pump, filter och lysrör i Juwel Lido 200?

Har just tvingats stänga ner vårt akvarium (som vi haft igång i flera år) pga algangrepp (blågröna alger) som vi inte fick bukt med trots alla möjliga försök. Nu vill vi starta upp akvariet igen efterhand. Det är ett Juwel Lido 200 och just nu sitter två relativt nya lysrör i. Det är ett Day och ett Nature. Eftersom jag upplever att algproblemen startade i samband med att vi bytte lysrör och då satte i två olika istället för de två Day vi hade innan, funderar jag på om den tidigare kombinationen är ett bättre val? Ska även testa att dra ner tiden på belysningen till ca 8 h, från tidigare 10.

Vi behöver göra rent mellan bakgrund och glas och ska därför ta ut BTN-bakgrunden som sitter i. Vågar man sätta tillbaka den sen, eller finns risk att algerna kommer tillbaka då? Bättre att sätta i ny bakgrund?

Jag vill även ta ur det inbyggda filtret och ersätta med någon annan typ av pump/filter/doppvärmare, som är lättare att göra rent i och runt än det inbyggda. Vad ska man då välja för typ? Jag undviker helst ytterfilter pga tidigare incident med läckage i ett annat akvarium. Skulle den här typen fungera, eller finns det annat som är bättre/mer prisvärt? http://www.zooplus.se/shop/akvarium/..._pumpar/338755

Tacksam för råd och tips!
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

Välkommen till forumet.
    Cyano kan komma när som helst. Kanske någon har bra tips här.
    För mycket mat är inte ovanligt.
    Jag hade behållit filtret i och haft finfilter (vadd) på toppen och kompletterat med ett ytterfilter.
    Själv är jag förtjust i https://www.zoo.se/jbl-cristalprofi-e902-greenline.html har två e1501 i mitt 900l kar.
    Tycker det blir bra kombo i färg med day och natur.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Björn J.
      • November 2017
      • 1049

Om det är alger du fått skall du inte minska på belysningstiden, däremot kan du dra ned på ljusmängden, beroende på algtyp.
      10 timmar är optimalt för växterna, se till att du får fart på växterna så blir det ingen näring kvar till algerna. Snabbväxande som vattenpest och liknande kan hjälpa till att ta bort överskottsnäring i vattnet.

Min uppfattning är att Juwels original innerfilter är bra och välfungerande, efter många års sölande med ytterfilter och efter att ha tröttnat på innerfilter med dåliga sugkoppar, ja även det du länkar till ävensom det kan sättas fast på annat sätt, så lovprisar jag juwelfiltren fastän man får göra ren dem oftare.

Varför skall du ta ut bakgrunden? Är inte den limmad på plats?
      Men ok, klart du kan använda den igen, när du gjort den ren.

Jag är ingen vän av Juwels lysrör, jag hade alltid Osram Lumilux DL eller Philps TLD 84 då jag hade andra akvarium, osäker på om dessa rör finns i "juwelsyorlek". Nu har jag LED- rör Nature och Day, som du har, och är nog egentligen inte nöjd, tycker de ger för lite ljus och natureröret her, tycker jag, litet mystiskt färgspektra.

Men iallafall så är det ju vanligt att man får en algexplosion efter att ha bytt rör, eller ökat på belysningen.

Vi har en annan diskussion, och där är det troligt att trådstartaren har fått cyanobakterier, som bildar stora slemmiga blågröna sjok, kallas även för "cyanoalger" och då tycks det enligt vetenskapliga fakta och väl beprövad erfarenhet vara mörkläggning som gäller för att eliminera sådana.
      Cyanobakterier etablerar sig då vattenvärderna, nitriten är litet för hög.
      Mer om sådana kan du läsa här https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=597

Kommentar

• åheim
        • April 2006
        • 13197

Ursprungligen postat av Björn J.

Cyanobakterier etablerar sig då vattenvärderna, nitriten är litet för hög.
        Det köper jag inte riktigt! Var kommer den uppgiften ifrån? Själv har jag bara fått cyano i väl etablerade kar...
        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• anjo_73
          • January 2018
          • 4

Tack för svaren! Akvariet är tömt för tillfället. Vi har försökt med allt, så det var vad som kvarstod. Vi testade medel från akvarieaffären, tätare vattenbyten, mer växter, byte av all inredning i akvariet, rensa bort manuellt efter hand och slutligen total mörkläggning i fyra dygn. Så det kändes rätt kört att bli av med eländet. Att jag vill ta bort bakgrunden är för att det satt sig alger i alla skarvar och bakom (den sitter limmad med silikon) och det sitter även alger mellan filter och glas varför vi måste ta bort lådan oavsett om vi ska sätta tillbaka den eller inte.

Vad gäller att återanvända inredning, så finns det inget egentligt hinder utöver att jag är orolig att det ska bli samma problem igen om det startas upp. De där algerna/bakterierna verkade ju kunna överleva precis vad som helst. Det är möjligt att vattenvärdena varit dåliga, men den enda förändringen som gjordes innan problemen startade var byte av lysrör, så det är nog därför jag kopplar ihop det. Matningen har gjorts enligt samma rutiner som alltid, men det kan ju ha blivit för mycket ändå kanske?

Kommentar

• robertn83
            • October 2017
            • 58

Hej!
            Har ni märkt om det var mer alger på någon av långsidorna? Jag hade nämligen problem med Juwels Nature (led) och fick ganska mkt alger på den sidan av akvariet där jag placerade röret. Testade byta plats och då flyttade algerna. Jag bytte ut mot ett till DAY och vips var problemen borta.

Se;
            Hej! Har tidigare nämt detta i en annan tråd men mest i förbifarten. Nu har jag konstaterat ”felet” och vill kolla om fler upptäckt det. I Juwels kar sitter sen en tid ett nytt LED rör. Man får med ett Nature och ett Day, med 6500 resp 9000 K. Jag hade först Nature monterat bak. Fick ett par

Kommentar

• anjo_73
              • January 2018
              • 4

Ursprungligen postat av robertn83
              Hej!
              Har ni märkt om det var mer alger på någon av långsidorna? Jag hade nämligen problem med Juwels Nature (led) och fick ganska mkt alger på den sidan av akvariet där jag placerade röret. Testade byta plats och då flyttade algerna. Jag bytte ut mot ett till DAY och vips var problemen borta.

Se;
              Hej! Har tidigare nämt detta i en annan tråd men mest i förbifarten. Nu har jag konstaterat ”felet” och vill kolla om fler upptäckt det. I Juwels kar sitter sen en tid ett nytt LED rör. Man får med ett Nature och ett Day, med 6500 resp 9000 K. Jag hade först Nature monterat bak. Fick ett par
              Ja, mest på baksidan på bakgrunden och det lysröret sitter i bakkant (men en hel del i övrigt också - blev som en matta på glas, botten och växter efter bara ett par dagar om man inte rensade bort det manuellt).

Kommentar

• robertn83
                • October 2017
                • 58

Låter ungefär som mitt problem. Mest på glas eller bakgrund med alltså som var högt och nära rören angreps

Kommentar

• Sleaper
                  • September 2008
                  • 2894

Starta gärna försiktigt också med kortare belysningstid i början för att ge växter en tid att etablera sig osv. Sen bör belysningstiden ligga på max 8tim/dag. Lång belysningstid ökar risken för alger/cyano. Bra rutiner för vattenbyten och filterrengöring kan hjälpa i ev. kamp mot cyano och andra alger.

Kommentar

• anjo_73
                    • January 2018
                    • 4

Ursprungligen postat av Sleaper
                    Starta gärna försiktigt också med kortare belysningstid i början för att ge växter en tid att etablera sig osv. Sen bör belysningstiden ligga på max 8tim/dag. Lång belysningstid ökar risken för alger/cyano. Bra rutiner för vattenbyten och filterrengöring kan hjälpa i ev. kamp mot cyano och andra alger.
                    Ännu kortare än 8 h i början alltså?

Har bytt ca 40 liter i veckan inkl "dammsugning" av botten plus rengöring av rutor och i samband med det bytt det vita översta filtret under normala förhållanden. De övriga filterdelarna har sköljts ur vid behov och bytts mer sällan. Mat en gång per dag. Det har funkat bra i flera års tid och både fiskar och växter har verkat må bra ända tills de där värstingalgerna invaderade allt.

Kommentar

• Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

Ursprungligen postat av robertn83
                      Hej!

Se;
                      https://www.zoopet.com/forum/forum/-...-”nya”-led
                      Exakt samma erfarenhet, men vi kanske diskuterade det i en annan tråd?
                      Det kan kanske missuppfattas i en diskussion, men jag tycker det låter mer på din beskrivning att det är vanliga grönalger då fått.
                      Dessa kommer sig oftast, eller nästan alltid då man bytt belysning och ökat ljusintensiteten.
                      Men i skrymslen och vrår bakom pumpar och bakgrund kan det ju då vara "något annat" jag läste på om cyanobakterier och dessa luktar jord enligt artikelförfattaren. Men det kanske ändå inte är sådana då det väl är rätt mörkt bakom filtret och bakgrunderna? Det finns ju olika arter av pensel- och tofsalger som i viss mån tycks gilla skugga och mörker.

Jag brukar sällan korta ned belysningstiden, hävdar envist att den skall vara tio timmar per dygn, men ok, vissa växter som svärdsplantorna och cryptocorynerna utveckalar rotsystemet bättre när ljuset blir svagare eller kortare. Ävenså trädgårs- och krukväxter...

Anjo:
                      Men jag tycker din metod om mindre vattenbyten med sugning låter adekvat.
                      Tillse även att du får växtkraft, med näring under gruset och näring i vattnet, samt kanske en grupp med siamensisar som äter flera sorters alger, dessvärre inte alla sorter....
                      Senast redigerad av Björn J.; 26 January 2018, 17:10.

Kommentar

• Sleaper
                        • September 2008
                        • 2894

Ursprungligen postat av anjo_73

Ännu kortare än 8 h i början alltså?

Har bytt ca 40 liter i veckan inkl "dammsugning" av botten plus rengöring av rutor och i samband med det bytt det vita översta filtret under normala förhållanden. De övriga filterdelarna har sköljts ur vid behov och bytts mer sällan. Mat en gång per dag. Det har funkat bra i flera års tid och både fiskar och växter har verkat må bra ända tills de där värstingalgerna invaderade allt.
                        Jo, dom första veckorna räcker med 3-4tim/dygn, sen kan man förlänga med en timma per vecka upptill max 8tim/dygn. Men får man problem med alger kan man korta belysningstiden något igen och se hur växter och ev. alger utvecklas. Algproblem kommer ju oftast i starten och kan spöka rejält första halvåret om man har otur.

Kommentar

Arbetssätt...