Uppfångning av läckande vatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefant
    • January 2009
    • 783

Uppfångning av läckande vatten

Jag är på väg att starta upp mitt gamla akvarium. I mitt hyreskontrakt står följande:

"Akvarier [...] ska av hyresgästen kontrolleras och vårdas väl samt ställas upp och förses med skydd eller uppfångande anordningar så att vattenskada ej uppstår. Skada och kostnad pga utströmning från sådan är hyresgästen ansvarig för."

Har ni några idéer kring hur en sådan uppfångande anordning eller ett skydd kan se ut? Jag funderar på att konstruera en plastlåda som akvariet kan stå i för att fånga upp mindre läckor. Men större läckor skulle det inte stoppa. Akvariet är gammalt men jag hade det igång senast 2008-2011 och då läckte det inte.
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Försäkra dig bara om att det täcks av hemförsäkringen!
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Christer5
      • July 2015
      • 915

Då det står inskrivit i ditt kontrakt att du skall stå för alla kostnader om det läcker eller går i sönder så kan det bli en mycket dyr affär.Normala hemförsäkringar för hyrda bostäder brukar inte omfatta fastigheten utan bara det som tillhör dig.Kontrollera noga detta med försäkringsbolaget.

Kommentar

• stefant
        • January 2009
        • 783

Tack, jag ska kolla upp det med försäkringsbolaget. Jag har skickat ett meddelande till dem till att börja med.

Jag skulle väl ha börjat i denna änden innan jag köpte utrustning och grejer för några tusen...

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

Har aldrig hört talas om något liknande (för akvarier) i ett hyreskontrakt. Däremot gäller ju något liknande för t.ex. diskmaskiner.

Tycker du dels skall kolla med hyresvärden om detta också gäller för akvarier. Om det är så är det ju mer eller mindre omöjligt att ha ett akvarium i den lägenheten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• stefant
            • January 2009
            • 783

Jag kan ju dubbelkolla med värden men det står ju i kontraktet. Väldigt trist om det inte går att ha akvarium när jag nu har tänkt bo här ett längre tag.

Kommentar

• stefant
              • January 2009
              • 783

Hej, ja nu har jag kollat ordentligt med försäkringsbolaget (Länsförsäkringar) och hemförsäkringen täcker om akvariet skulle läcka, både för skador på egna inventarier, och skador på fastigheten (t.ex. golv).

Angående villkoret i kontraktet ovan så sa de nu när jag ringde att för akvarier räcker det att de är hela och inte läcker. Så för dem behöver man ingen extra anordning eller skydd. Så tack Kjell för förslaget att jag skulle kolla med värden.

Sammanfattningsvis är det inga problem att köra igång. Förutom att jag eventuellt ska köpa ett nytt akvarium istället. Men jag har testat det jag har i 24 h och det läckte inte då.

Kommentar

Arbetssätt...