Byta lysrör

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

Byta lysrör

Skriver lite hur jag upplever det är att byta lysrör.

Jag brukar byta lysrör på mina akvarier en gång om året.

Så har jag även gjort nu,många skriver på nätet att med dagens nya T5 rör behöver man inte byta så ofta,det tycker inte jag.

När man byter efter ett år så blir det mycket starkare ljus, kontrast och färg på fiskarna förstärks mycket.

Jag använder Sylvania Aquastar T5 i mina akvarier.

• Björn J.
    • November 2017
    • 1049

Jag byter lysrör i akvariet när dessa börjat bli litet svarta i ändarna. Vanligtvis efter ett eller två år.
    Men klart, kontrasten med nytt rör blir då större. Man skulle nog egentligen ha en vattentät ljusmätare som man kunde kolla ljusstyrkan med. Det finns billiga sådana som inte är vattentäta, men det finns vattentäta genomskinliga fodral rill mobiltelefoner...

Kommentar

• Sleaper
      • September 2008
      • 2894

Märkte ganska tydligt på växterna efter att lysrören blivit lite över ett år. Det bubblade dåligt eller inte alls från bladen. Men med nya rör så kom det igång igen. Ingen egentlig synbar skillnad i ljus kanske med det gjorde skillnad för växterna helt klart.

Kommentar

• mikoto
        • July 2011
        • 215

Lysrören tappar tyvärr ganska mycket kraft relativt fort. Är man i kritiskt behov av ljus som i ett korallrevsakvarium eller växtakvarium med krävande invånare så behöver man byta nästan var åttonde månad. Då man troligtvis även har flera rör över karet kan det bli ganska smärtsamt... Men när de väl tappat den första mängden ljus så lyser de ungefär lika starkt under rörets övriga livslängd. Vilken kan vara 2-5 år beroende på rör. De tappar även en del av ljusspektrat under den tiden med vilket förvärrar saken om man behöver deras energi för tillväxt.

Så har man ett sådant kar och förbrukar många rör kan man ju överväga att sätta de i en ramp med lite fler rör över ett kar som "bara" behöver ljus för att man ska kunna se in i det. Två slitna rör som ger 70-80% kan nog ge ganska ok ljus ändå än ett rör man byter varje år. Men det blir ju en ökad energikostnad såklart. Hurvida de förbrukar mindre energi när de slits kan jag inte svara på, vore intressant att mäta. Gissar på att de inte gör det dock, det hade varit lite för bra...

Kommentar

• Christer5
          • July 2015
          • 915

Ursprungligen postat av mikoto
          Lysrören tappar tyvärr ganska mycket kraft relativt fort. Är man i kritiskt behov av ljus som i ett korallrevsakvarium eller växtakvarium med krävande invånare så behöver man byta nästan var åttonde månad. Då man troligtvis även har flera rör över karet kan det bli ganska smärtsamt... Men när de väl tappat den första mängden ljus så lyser de ungefär lika starkt under rörets övriga livslängd. Vilken kan vara 2-5 år beroende på rör. De tappar även en del av ljusspektrat under den tiden med vilket förvärrar saken om man behöver deras energi för tillväxt.

Så har man ett sådant kar och förbrukar många rör kan man ju överväga att sätta de i en ramp med lite fler rör över ett kar som "bara" behöver ljus för att man ska kunna se in i det. Två slitna rör som ger 70-80% kan nog ge ganska ok ljus ändå än ett rör man byter varje år. Men det blir ju en ökad energikostnad såklart. Hurvida de förbrukar mindre energi när de slits kan jag inte svara på, vore intressant att mäta. Gissar på att de inte gör det dock, det hade varit lite för bra...
          Ditt svar stämmer bra med min uppfattning,upplever dock att dom har tappat mer än 70-80 % under ett år men det är ju svårt att avgöra.

Kommentar

• Björn J.
            • November 2017
            • 1049

Egentligen skall man ju ha en ljusmätare.
            Mig veterligen finns det inga sådana som är vattentäta, men den händige kanske kan fixa ett skydd till sensorn.
            http://www.conrad.se/Luxmeter-VOLTCR..._17636_1119012Conrads säljer massvis med elektroniska mätinstrument, och en massa annat... Här är den näst billigaste luxmätaren.

Kommentar

• Soffan74
              • March 2017
              • 158

Hur vet man hur gamla rören är? Mina akvarium köpte jag begagnade. Ett 54 liters, ett 100 liters
              Var är bästa stället att köpa rör? Hur vet man vilken storlek?
              58 cm mäter det stora. 40 cm det lilla

Kommentar

• stefant
                • January 2009
                • 783

Om du har köpt lysrören begagnade kan det kanske vara idé att byta eftersom det är svårt att veta hur gamla de är om du inte kan fråga säljaren. Watt-antalet avgör storleken. Så om du har ett 18 W-rör i får du köpa ett nytt på 18 W, t.ex. För den osäkra är nog en akvarieaffär bästa stället att köpa eftersom man kan få hjälp där.

Kommentar

• Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

Ursprungligen postat av Soffan74
                  Hur vet man hur gamla rören är? Mina akvarium köpte jag begagnade. Ett 54 liters, ett 100 liters
                  Var är bästa stället att köpa rör? Hur vet man vilken storlek?
                  58 cm mäter det stora. 40 cm det lilla
                  Man märker att dom börjar närma sig "bäst före datum" när de börjar bli lätt missfärgade, gråa eller svarta, i ändarna, om de är tydligt svarta är det definitivt dags att byta!
                  Elektriska prylar köper man bäst i en el-affär eller byggvaruhus, om, man exakt vet vad man skall ha, jag köpte i många år Osram Lumilux som beställningsvara i en liten elbutik i Björkekärr, gick så långt att jag hade en stående beställning där. Men zoobutiken, och "Deutsches Baukaufhaus mit zoologischer Abteilung" alltså det tyska byggvaruhuset med zooavdelning" Hornbach, har ett stort sortiment ffa av Juwels lysrör.

Kommentar

• Soffan74
                    • March 2017
                    • 158

Ursprungligen postat av Sjöhane
                    Om du har köpt lysrören begagnade kan det kanske vara idé att byta eftersom det är svårt att veta hur gamla de är om du inte kan fråga säljaren. Watt-antalet avgör storleken. Så om du har ett 18 W-rör i får du köpa ett nytt på 18 W, t.ex. För den osäkra är nog en akvarieaffär bästa stället att köpa eftersom man kan få hjälp där.
                    karen köpte jag begagnade, ljusramp följde med

Kommentar

• Soffan74
                      • March 2017
                      • 158

Ursprungligen postat av Björn J.

Man märker att dom börjar närma sig "bäst före datum" när de börjar bli lätt missfärgade, gråa eller svarta, i ändarna, om de är tydligt svarta är det definitivt dags att byta!
                      Elektriska prylar köper man bäst i en el-affär eller byggvaruhus, om, man exakt vet vad man skall ha, jag köpte i många år Osram Lumilux som beställningsvara i en liten elbutik i Björkekärr, gick så långt att jag hade en stående beställning där. Men zoobutiken, och "Deutsches Baukaufhaus mit zoologischer Abteilung" alltså det tyska byggvaruhuset med zooavdelning" Hornbach, har ett stort sortiment ffa av Juwels lysrör.
                      Köpte på Biltema igår

Kommentar

Arbetssätt...