Köpråd 720 l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilwa
    • October 2016
    • 23

Köpråd 720 l

Hejsan!

Jag går i funderingarna på att uppgradera mig till en 720 l. Jag har hittat ett paketpris på en hemsida där akvarium, bord och lampor ingår i priset men vill försöka knåpa ihop själv för att se om det blir billigare än paketpriset. Jag har bara köpt akvariepaket innan där allt som pump etc ingick så jag behöver lite hjälp för att se att jag inte missat något. Ni får gärna även tycka till om märken och tipsa om bättre förslag.

Jag har inte bestämt någon särskild inriktning jag vill ha ännu mer än att det ska vara sötvatten. Jag kommer nog vilja ha en blandning av olika fiskar så jag vill ha grejer som funkar bäst och inte begränsar i möjligheterna.

Inköpsförslag som det ser ut nu är följande:

-AKVASTABIL MOVE AKVARIUM 200 X 60 X 64 CM INKL. LOCK
    -AKVASTABIL MARK II AKVARIEBÄNK
    200 X 60 X 79 CM
    -FLUVAL FILTERPUMP MODEL FX6
    AKVARIER < 1500 L
    -JÄGER VÄRMESTAV
    REGLERBAR: 18 - 34 GRADER C
    -TRIXIE DIGITALTERMOMETER
    KLISTRAS PÅ UTSIDAN
    -AKVASTABIL LED AKVARIEARMATUR
    45 W / 1400 MM - DÄMPBAR / VIT 6500K (hur många? rätt styrka och storlek?)
    -AKVASTABIL STRÖMFÖRSYNING
    PASSAR TILL LED 1100 MM OCH 1400 MM

Något som missats? Jättetack för er tid och era åsikter!

Med vänlig hälsning,
    Wilwa
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

Vad ska du ha för fisk och hur många? Växter ?
    Jag gillar lösningar med dubbla ytterfilter, hellre två mindre än ett jättestort.
    Ett mindre innerfilter med fin vadd i för frekvent byte, lättare att komma åt.
    Ytavrinning eller luftbubblor som spräcker den feta filmen som lätt bildas på ytan,bara krusa vattenytan med returen tycker jag blir klent, går med Blackmollys också.
    Knasig längd på ljuset, går inte jämnt upp med längden på karet.
    Med växter ca 300w LED om våglängderna på ljuset är rätt.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Wilwa
      • October 2016
      • 23

Ursprungligen postat av flygrc
      Vad ska du ha för fisk och hur många? Växter ?
      Jag gillar lösningar med dubbla ytterfilter, hellre två mindre än ett jättestort.
      Ett mindre innerfilter med fin vadd i för frekvent byte, lättare att komma åt.
      Ytavrinning eller luftbubblor som spräcker den feta filmen som lätt bildas på ytan,bara krusa vattenytan med returen tycker jag blir klent, går med Blackmollys också.
      Knasig längd på ljuset, går inte jämnt upp med längden på karet.
      Med växter ca 300w LED om våglängderna på ljuset är rätt.
      Hej, tack för svar.

Som jag skrev ovan är jag inte riktigt säker på vad för inriktning och fisk jag är intresserad av. Jag lutar åt sydamerikanskt med huvudriktning ciklider, såsom diskus, scalerer, någon/några större fiskar när jag ändå ska skaffa ett sådant stort akvarium, och något bottenlevande.

Jag är mest sugen att slippa ha en massa utrustning såsom innerfilter för att få mer utrymme. Jag har börjat fundera på att istället skaffa sump, vilket jag tycker låter som en spännande filtrering.

Tack för tipset om luftbubblor, kanske blir att skaffa en sådan till akvariet.

Nej, det är det som är trixigt att det inte går jämt upp, men det borde kunna lösa sig på något sätt. Får se hur det ser ut när/om jag skaffar akvariet och får hem det.

Ja, LED har jag varit inne på, verkar som bra alternativ. Tack!

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Tycker att man skall vara försiktig med att blanda diskus med för många arter och då speciellt andra som blir stora (som t.ex. skalarer)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...