Superbilligt droppfilter till akvarierummet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • admin
    Christian Alfredsson

• November 2004
    • 11233

Superbilligt droppfilter till akvarierummet

Jag skriver att det ska vara till ett akvarierum där det inte gör något om det läcker. Ska man ha det inne i huset får man bygga det snyggare, men det går ändå att göra superbilligt.

Det är ett kraftfullt filter då filtermaterialet är väl syresatt hela tiden.

Följande material behöver du
    2 hinkar. Bagerier har jättefina semlehinkar med tätslutande lock.
    1 pump
    1 laddning med filtermaterial, biobollar, kuber av filtermatta eller annat.
    1 slang
    1 rör

För att bygga det behöver du
    1 såg
    1 Borr och borrmaskin att göra hål med. Alternativt kan man göra det för hand med sax eller kniv

Gör så här
    Börja med att kapa ena hinken cirka 5-10 centimeter från botten. När du fått loss botten så borrar du många hål i den så att vattnet kan fördelas. Detta blir brickan som vattnet kommer in på och där det ska fördelas.

På den hela hinken gör du 10 hål där du vill att vattnet ska rinna ut. Förslagsvis i botten och lite åt kanten. Du kan även borra ett säkerhetshål i mitten på hinken ovan det ställe det kommer vara vattenyta. Skulle det bli täppt i botten så rinner vattnet ut där.

Gör ett hål högt uppe i hinken och trä i röret. Sätt fast slangen på röret och pumpen på slangen.

Lägg i filtermaterial och jämna till. Lägg i botten med hålen i från den andra hinken.

Ställ hinken på akvariet, stoppa i pumpen. Nu pumpar pumpen upp vatten som fördelas över filtermaterialet och det rinner ut i botten.

Klart. Jag har nu satt det på mitt 1125-liters akvarium. I det går ca 100 stora Tropheus. Återkommer med om det blev bättre eller sämre.

Klicka på bilden för större version

Namn: 20170129_100145113_iOS.jpg
Visningar: 492
Storlek: 154,9 KB
ID: 2366228
    De saker som behövs för bygget.

Namn: 20170129_101435002_iOS.jpg
Visningar: 465
Storlek: 124,4 KB
ID: 2366229
    Botten på den andra hinken har blivit en bricka med hål som fördelar vattnet. Ett rör går in i hinken

Namn: 20170129_102110120_iOS.jpg
Visningar: 450
Storlek: 67,2 KB
ID: 2366230
    I botten är ett gäng hål borrade.

Namn: 20170129_144006442_iOS.jpg
Visningar: 501
Storlek: 143,3 KB
ID: 2366231
    Hinken står på akvariet. Den innehåller inte mycket vatten så den väger inte mycket

Namn: 20170129_162022889_iOS.jpg
Visningar: 469
Storlek: 107,6 KB
ID: 2366232
    Pumpen sprutar in vatten på brickan.

Namn: 20170129_161955998_iOS.jpg
Visningar: 513
Storlek: 92,2 KB
ID: 2366233
    Vattnet rinner ut i botten och i akvariet igen.

Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet
  • admin
    Christian Alfredsson

• November 2004
    • 11233

Stort tack till alla er på Zoopet som gav mig inspiration att slänga ihop ett sådant här filter idag.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• LoGeek
      • September 2008
      • 1651

Kanonbra och billigt (om man har karet i ett rum där en semlehink på toppen inte förtar intrycket)!

Kommentar

• admin
        Christian Alfredsson

• November 2004
        • 11233

Snyggt är det inte. Hade jag haft samma typ av filter inne i huset hade jag haft det i en sump i ett skåp under akvariet. Hade byggt det betydligt säkrare.

Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• stefanr72
          • November 2010
          • 1029

Jag personligen skulle gjort fler men mindre hål i brickan.

Kommentar

• admin
            Christian Alfredsson

• November 2004
            • 11233

Bra tips. Tar upp den om någon vecka om det inte funkar bra och borrar fler
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

Kul att du gett dig på den här typen av filter för de är jäkligt effektiva Tricket för att få det bra är att borra massor av små små hål i dropplattan så det sprids över hela filtermaterialet, av den anledningen byggde jag en ny behållare för jag hade gjort för stora hål i den första och det går ju inte att rätta till... så börja smått och uttöka antalet istället.

Jag tycker också att du ska utöka antalet hål för i nuläget gissar jag att du bara utnyttjar 20-30% av filtermaterialet? Jag ser att det är ganska stora hål så risken finns att du får skaffa en ny dropplatta? Jag labbar i köket och provspolar med uppskattat flöde i kran så jag får ett bra flöde ur alla hålen.

Pumpen kan ju för enkelheten placeras direkt på botten och då sugs ju gärna sand in pumpen men då tog jag limpistolen och limmade fast en bit filtermatta under pumpen som den står på och det blev lyckat

Nu har du öppnat pandoras box och kommer nog klura på ständiga förbättringar och lösningar
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• admin
                Christian Alfredsson

• November 2004
                • 11233

Det är ju inga bekymmer och fixa en ny då det bara är en hink till ;-). Tack för tipset. Att utnyttja så lite filtermedia vill jag ju inte.

Jag har pumpen i modul från Back to nature så den klarar sig från sand då den är lite högre upp.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Jag valde transparenta ikea-baljor och tror jag betalade 80 spänn och jag tycker det är bra att kunna se in i filtret så jag kan se att det funkar som det ska och behöver inte undra hur det ser ut där inne och om vattnet fördelas bra och hur hög är vattennivån i filtret, har jag tillräckligt med hål osv. Men det är jag det
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

Ursprungligen postat av åheim
                    ... inte undra hur det ser ut där inne och om vattnet fördelas bra och hur hög är vattennivån i filtret, har jag tillräckligt med hål osv. Men det är jag det
                    Om man är akvarist är det helt ok att vakna kallsvettig mitt i natten och undra om man verkligen borrade tillräckligt många hål i semlehinken... Om man inte är akvarist så bör man däremot uppsöka närmsta psyk omedelbart.

Kommentar

• admin
                      Christian Alfredsson

• November 2004
                      • 11233

Jag blev väldigt sugen att åka och fixa transparenta baljor. Ska se vad jag hittar på Maxi idag.

Den är ju i mitt akvarierum så jag sover gott. Det är byggt som ett våtutrymme med golvbrunn och allt.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• åheim
                        • April 2006
                        • 13197

Jag kör följande: som filterlåda http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80102976/

Som dropp-platta http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40102978/

ett lock http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50110299/

Totalt 54kr..... Dropplådan staplas bara i den stora lådan så inget behöver kapas utan bara borra hål och köra
                        Senast redigerad av åheim; 31 January 2017, 21:20.
                        Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• admin
                          Christian Alfredsson

• November 2004
                          • 11233

Jag åkte en sväng till Claes Ohlsson så nu har jag också plastlådor som är genomskinliga. Du hade väldigt rätt i att det är bra att se hur det ser ut i filtret. Man kan se så att hela ytan är våt.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

• åheim
                            • April 2006
                            • 13197

Härligt Ja visst är det lite nice att kunna hålla koll på grejerna och med ficklampan kan man se om det är behov av rengöring av nåt slag!

Sen ska ju gärna filtret vila på nåt och då köpte jag ett kvastskaft som jag kapade och täljde till i ändarna så det inte rullar och la över akvariet och det är ett stenhårt och hållbart material i dem.
                            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• admin
                              Christian Alfredsson

• November 2004
                              • 11233

Så här en vecka senare kan jag säga att mina Tropheus aldrig någonsin lekt så mycket!
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

Kommentar

Arbetssätt...