Belysning till 95 liter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maler
    • December 2016
    • 23

Belysning till 95 liter?

Hej! Nu är det så att jag köpt ganska många växter till mitt gamla akvarium. Det är ca 95 liter med 1 lysrör på 20 W. Måtten på akvariet är B:36H38L75 och jag är orolig att det inte räcker med bara ett lysrör då jag sett ramper med flera lysrör. Belysningen är T8 och är förnyat idag. Kommer mina växter dö med tiden eller ska jag investera i någon nyare eller kanske i en T5 armatur? Tack på förhand
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

Vad är det för växter du köpt?

Kommentar

• maler
      • December 2016
      • 23

Hygrophila polysperma, nomaphila stricta fleur, Cardamine lyrata, Hygrophila corymbosa Thailand. Polysperman placerade jag lite i bakrunden då jag läst att den växer väldigt fort.

Kommentar

• maler
        • December 2016
        • 23

Kan tillägga att jag har substrat och använder co2 en gång i veckan.

Kommentar

• LoGeek
          • September 2008
          • 1651

Vad menar du med att du använder CO2 en gång i veckan? Vad har du för CO2?

Vilken näring kör du med?

Kommentar

• maler
            • December 2016
            • 23

Båda är från märket Tropica och koldioxiden heter system 60.

Kommentar

• maler
              • December 2016
              • 23

System 60 doserar precis den mängd man önskar. Tar ingen plats och är billig.

Kommentar

• flygrc
                • June 2006
                • 2755

Ursprungligen postat av maler
                Ja det var en klurig lösning, ingen aning hur mycket det blir men något tillför den ju.
                Det är rätt att placera Hygrophilan i bakgrunden, det kommer att växa men det är väldigt lite ljus och det är roligare när det växer bra. Reflektor gör stor skillnad.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

Kan du förklara vad det är för något? Är det flytande kolnäring eller trycksatt CO2? Man kan ju inte bara tillsätta kol en gång i veckan...

Kommentar

• maler
                    • December 2016
                    • 23

Ursprungligen postat av flygrc

Ja det var en klurig lösning, ingen aning hur mycket det blir men något tillför den ju.
                    Det är rätt att placera Hygrophilan i bakgrunden, det kommer att växa men det är väldigt lite ljus och det är roligare när det växer bra. Reflektor gör stor skillnad.
                    Jaha, då kanske det räcker med reflektorer och ett lysrör?

Kommentar

• maler
                      • December 2016
                      • 23

Ursprungligen postat av LoGeek

Kan du förklara vad det är för något? Är det flytande kolnäring eller trycksatt CO2? Man kan ju inte bara tillsätta kol en gång i veckan...
                      Inte kollat så noga på det då jag nyss skaffat produkten. men här är en länk om du vill kolla närmare på det. http://tropica.com/en/plant-care/co2/system-60/

Kommentar

• flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

Jaha, då kanske det räcker med reflektorer och ett lysrör?
                        Om någon växt tynar bort och andra trivs vet du vilka du ska välja och får ett kar efter det. Jag har ändå aldrig lyckats få alla växter att trivas samtidigt vilket känns naturligt.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Rufus
                          • January 2005
                          • 866

Kan tillägga att jag har substrat och använder co2 en gång i veckan.
                          Co2 är nog bra att dosera varje dag, varierar det mkt så gillar tofsalger att etablera sig. Har du kollar Tropicas hemsida? Men du kanske menar dosering/dag ? Jag tror också att du är i underkant med ljusmängd. Även om du klokt nog inte köpt de växter som kräver mest ljus. Du kan behålla T8:an om du vill men försöka komma över ytterligare en ramp att komplettera med. Du ligger nu på ca 0,2 watt/liter, du skulle behöva komma upp i det dubbla. Minst. 0,5watt/liter klarar du dig långt på. Men när jag hade mina t8 låg jag på 0,44 om jag inte minns fel och det funkade bra. Att ha CO2 och göda men alldeles för lite ljusmängd kan bli fel precis som mkt ljus som inte matchas av tillräckliga Macro och Microämnen.
                          // Annicka

Kommentar

• maler
                            • December 2016
                            • 23

Ursprungligen postat av Rufus

Co2 är nog bra att dosera varje dag, varierar det mkt så gillar tofsalger att etablera sig. Har du kollar Tropicas hemsida? Men du kanske menar dosering/dag ? Jag tror också att du är i underkant med ljusmängd. Även om du klokt nog inte köpt de växter som kräver mest ljus. Du kan behålla T8:an om du vill men försöka komma över ytterligare en ramp att komplettera med. Du ligger nu på ca 0,2 watt/liter, du skulle behöva komma upp i det dubbla. Minst. 0,5watt/liter klarar du dig långt på. Men när jag hade mina t8 låg jag på 0,44 om jag inte minns fel och det funkade bra. Att ha CO2 och göda men alldeles för lite ljusmängd kan bli fel precis som mkt ljus som inte matchas av tillräckliga Macro och Microämnen.
                            Du har rätt, varje dag ska det doseras med co2. Jag har kollat runt efter ramper med samma mått som mitt nuvarande lysrör har, men det är inte det lättaste (24"/61cm). Närmsta jag kunde komma var denna http://www.cyberzoo.se/akvaristik/be...20w-80-cm.html . Om nu det är något att ha?

Kommentar

• Rufus
                              • January 2005
                              • 866

Du har rätt, varje dag ska det doseras med co2. Jag har kollat runt efter ramper med samma mått som mitt nuvarande lysrör har, men det är inte det lättaste (24"/61cm). Närmsta jag kunde komma var denna http://www.cyberzoo.se/akvaristik/be...20w-80-cm.html . Om nu det är något att ha?
                              Ja det är lite knöligt att hitta ramper till gamla kar och det kan kännas lite motigt att köpa gammal teknik. Men t8 rör finns ju än och vissa mått kan man köpa ledrör till om man nu skulle vilja det. ( men till ett annat mindre nätt pris) Men väljer du att komplettera med den ramp du hänvisade till skulle du få mer än tillräckligt ljus. Men mindre bra att du är begränsad till deras mått på lysrör. Har du kollat på blocket och FBs säljsidor för akvarium? Eller fråga här om ngn har en gammal lämplig ramp du får köpa? På second hand butiker kan de också dyka upp för liten peng.

Senast redigerad av Rufus; 08 January 2017, 15:00.
                              // Annicka

Kommentar

Arbetssätt...