Silikon torktid

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Totmes
    • December 2007
    • 181

Silikon torktid

Jag vet att detta säkert står någon stans i forumet. Men föredrar ändå att upprepa frågan, än att leta efter den berömda nålen i höstacken...

jag passade på att silicona om mitt 450L nu när jag ändå skulle starta om det. Jag beställde hem "Parasilico Aquarium" på den lokala djuraffären. Men ingenstans på silikontuben står någon information om hur lång torktiden är. inte heller hittar jag något om detta på produktens hemsida. Ja! Jag har skrivit och frågat dem men inte fått något svar.

Fick inte till det med länken...

Någon som har erfarenhet av hur lång torktiden bör vara på denna produkt?
    Senast redigerad av Totmes; 12 December 2016, 18:02.
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Det finns ingen exakt torktid men ättkslukten försvinner när det torkat. Har du limmat om det totalt skulle jag vänta 4 dagar är det bara påbättrat 2 dagar... Torktid har att göra med tjocklek på fog och luftfuktighet.
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Totmes
      • December 2007
      • 181

Jag har skrapat rent och silikonat om allt inne i. Så då blir det ca 5 dagar. OK tackar. Får hålla tummarna att det är tät

Kommentar

• flygrc
        • June 2006
        • 2755

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• Tobbe R
          • May 2009
          • 654

Enligt produktbladet är det lämpligt för akvarier med max mått 60X40X40. Hittade ett annat fabrikat men har ingen aning om var man kan köpa det.
          http://www.proflex.se/catalog/index....product_id=243

Ett annat välkänt silikon är Dana 579, klassningen HM är viktig.

/Tobbe

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Tobbe R
            Enligt produktbladet är det lämpligt för akvarier med max mått 60X40X40. Hittade ett annat fabrikat men har ingen aning om var man kan köpa det.
            http://www.proflex.se/catalog/index....product_id=243

/Tobbe
            Hittade inte den infon att den bara klarar 60x40x40cm stora kar, det låter ju som ett dåligt silikon isåfall... den du länkade till klarade 200x60x60cm.
            De uppgav också att fogen måste ha en viss tjocklek och den infon skulle jag vilja haft och visat de personer jag haft vilda diskussioner med som tryckt ihop sina nylimmade akvarier med tvingar och därmed pressat ut silikonfogen för mycket och jag menade att man måste låta fogen få ha lite tjocklek för att få bra hållfasthet i den! Också därför man ska ställa sidoglasen RUNT bottenglaset (för att inte det tunga glaset ska pressa ut fogen) istället för PÅ bottenglaset! Jag använde soudal när jag limmade mitt och har ingen aning om maxstorlek för det silokonet?
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Tobbe R
              • May 2009
              • 654

Så här står det i länken från flygrc:

LIMITATIONS Do not expose to thermal, mechanical or chemical influences before complete curing. Good ventilation is important during application and vulcanisation of the product. During vulcanization, a total of 4% acetic acid is released. These crosslinker vapours may not be inhaled during long periods of time or in high concentrations. • On natural stone: Parasilico NS is recommended • On mirrors: Paracol Miroseal is ideal • On polyacrylate, polycarbonate, plastics and alkaline surfaces, we recommend the use of a primer. • Structural glazing: Please consult our technical service department • For painting sealant surface: refer to Parasilico VP • For sanitary applications: Parasilico Sanitair N is recommended. • It should not be used in contact with metals like lead, copper due to corrosion • Apply Parasilico Aquarium only on aquariums built according to DIN 32622, max. dimensions 60 x 40 x 40cm. Respect the correct glass thickness

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Utan att vara insatt i olika sorters silikon så kan jag definitivt hålla med om att olika silikon har olika styrka och om man limmar ett lite större akvarium bör man absolut kolla upp detta.
                Vet även att de som professionellt limmar lite större akvarium är noga med att kolla upp detta trots att det innebär att de måste betala betydligt mer för silikonet än om de hade köpt det på ett "lågprisvaruhus"
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

Ursprungligen postat av åheim
                  Hittade inte den infon att den bara klarar 60x40x40cm stora kar, det låter ju som ett dåligt silikon isåfall... den du länkade till klarade 200x60x60cm.
                  De uppgav också att fogen måste ha en viss tjocklek och den infon skulle jag vilja haft och visat de personer jag haft vilda diskussioner med som tryckt ihop sina nylimmade akvarier med tvingar och därmed pressat ut silikonfogen för mycket och jag menade att man måste låta fogen få ha lite tjocklek för att få bra hållfasthet i den! Också därför man ska ställa sidoglasen RUNT bottenglaset (för att inte det tunga glaset ska pressa ut fogen) istället för PÅ bottenglaset! Jag använde soudal när jag limmade mitt och har ingen aning om maxstorlek för det silokonet?
                  I tidernas begynnelse, dvs 1970-1980 någon gång när silikon var nytt fanns en artikel i dåvarande tidningen Akvariet. Min fader, ej längre med oss, byggde två små kuber som jag fortfarande har. Man satte då sidorna på botten men med två tändstickor mellan sida och botten för att få fogen mellan glasen. Jag använder dem då och då för yngel och de funkar bra, inte så vackra i fogen kanske men det var de inte när de var nya heller.

/Tobbe

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

För småakvarier (upp till ca. 400 liter) så när jag limmade en hel del akvarier på 70 och 80-talet så ställde jag alltid sidoglasen på bottenrutan, men som Tobbe skriver så använde man ju då tändstickor mellan glasen eftersom glas aldrig får ligga kloss an mot glas.
                    Sedan olika silikoner härdar olika snabbt - de av hög kvalitet härdar betydligt snabbare och detta måste man tänka på så att man drog bort tändstickorna i lagom tid för att kunna täta hålen innan silikonet hade härdat helt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• åheim
                      • April 2006
                      • 13197

Konstigt egentligen hur det ens kunde uppkomma en så konstig idé som att sätta tändstickor emellan glasen och krångla... Måste vara nån kvarglömma från urtiden när man kittade karen
                      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

Ursprungligen postat av åheim
                        Konstigt egentligen hur det ens kunde uppkomma en så konstig idé som att sätta tändstickor emellan glasen och krångla... Måste vara nån kvarglömma från urtiden när man kittade karen
                        Jag ser inte det som särskilt konstigt, idén var att få en fog mellan glasen som var samma längs hela sidan. Att sätta sidorna på glaset eller låta botten ligga mellan glasen har diskuterats sedan man började med silikonakvarier. För självbyggare ser jag det som lättare att sätta glaset på botten eftersom exakta mått inte blir så kritiskt. Fabrikanter idag verkar sätta sidorna runt botten men jag är övertygad om att de använder en exakt jigg för att få rätt mått.

Tobbe

Kommentar

• åheim
                          • April 2006
                          • 13197

De professionella limmare jag sett har ingen jigg (verktyg) utan gör det helt för hand. Nuförtiden tror jag de flesta inser det estetiska och praktiska med att ställa glasen runtom
                          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

Arbetssätt...