Ändrad form på kittat akvarium från början av 1950-talet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • A.I.
    • October 2016
    • 5

Ändrad form på kittat akvarium från början av 1950-talet

Hej!

Jag har fått överta ett fint gammalt akvarium från tidigt 1950-tal. Det är kittat och har stått på samma möbel och samma ställe sedan det köptes in. Mått: 100x50x55cm - alltså ca 270L.

Jag tyckte dock det var en smula tråkigt att använda den gamla bänken, så jag byggde en ny. Det var där jag märkte att den gamla bänken (som endast har 4 ben) har bågnat på mitten, och därmed även akvariet.

Så här ser akvariumet och bänken ut.

Nu till saken, jag skulle behöva lägga under ca 1,2mm på båda kortändarna för att få akvariet i våg och för att få det att ligga an mot bänken. Just nu är endast den ena kortsidan i luften, ca 2,2mm. Vågar man fylla den och hoppas på att vattnet pressar den jämn?

Bänkskivan är naturligtvis 100 perfekt.

Såhär ser det ut efter noggrann mätning:

Såhär är botten kittad:

Detta medför att jag inte vill lägga något under hela, utan bara under själva ramen.
    Jag har själv en idé om att lägga galvat plåtband under ramen och bygga upp, denna modellen:

Är det någon som har några idéer?

Tack på förhand!
  • T_B
    • September 2013
    • 96

Kittet lär väl vara stenhårt och kommer nog att spricka när du försöker ändra form på karet. Jag hade tagit isär allt och bytt rutorna, de borde ju vara ganska repiga efter 60-70 år, och sedan justerat ramen. Efter det silikon. Är det rostfri ram så kan silikonet ha svårt att fästa, finns vätska man kan stryka på innan limning. Armaturen behöver nog också en genomgång om den inte är renoverad.

Kommentar

• Wilhelm
      • October 2002
      • 604

Jag skulle ställa det på liggunderlag 2st
      Wilhelm
      Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
      www.ciklid.org www.aquafish.info

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Instämmer med bägge råden från T_B resp. Wilhelm
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• A.I.
          • October 2016
          • 5

Tack för svaren!
          Jag har tittat lite på den gamla möbeln som den stått på, den har böjt sig och blivit "uformad framtill". Såg också att även glaset böjt sig lika mycket som metallramen. Marginellt lite dock.
          Jag har nu struntat i att lägga under något, och samtidigt fyllt på med 100 liter vatten. Det har stått sen lunch-tid. Sakta men säkert har det böjts tillbaka något. Bara det värsta hörnet är i luften nu, ca 1,2mm kvar innan det har kontakt med bänken. Jag fuskade emellertid genom att lyfta ena sidan av bänken så mittenbenen är i luften. Vill få skivan att anpassa sig efter akvariets form.

Glasen är fina, endast ett fåtal smårepor - ingen vits att byta ut. Insidan har ju bra silikon redan som tätning, det läcker inte och jag vill slippa massa extrajobb.

Jag tror jag kommer lägga liggunderlag under innan jag fyller upp det helt. Kan det räcka med 1? Ser ogärna att det bygger upp ALLTFÖR mycket...

Kommentar

• T_B
            • September 2013
            • 96

I ett akvarium med aluminiumram hade det aldrig fungerat men med rostfri ram är det ju skillnad då själva ramen håller ihop akvariet. Att försöka vrida och bryta akvariet på det vis du gör skulle jag aldrig vågat med ett modernt akvarium. Jag antar att du inte har något bottenglas i det utan bottnen är av rostfritt stål som man kan deformera på ett annat sätt än ett bottenglas. Hoppas i alla fall du har akvariet i badrummet eller annat utrymme med avlopp när du testar.

Kommentar

• A.I.
              • October 2016
              • 5

Haha nej, det är bottenglas! Jag blev förskräckt när jag upptäckte att det var nästan lika böjt som ramen. Det förklarar varför en del kitt släppt undertill.
              Det handlar dock bara om ca 1mm fördelat på halva, alltså 50cm.

Efter ett dygn, först med ca 100 liter vatten i 5 timmar, sedan ca 160 liter tills nyss så har bottenglaset återfått "rak form" och i tomt tillstånd ser det ut såhär ungefär:

Nu blir det liggunderlag under, sedan ska jag provfylla det igen.

Nej, det står i vardagsrummet.

Kommentar

• T_B
                • September 2013
                • 96

Haha, friskt vågat, hälften vunnet! Kul att det funkade :-)

Kommentar

Arbetssätt...