Håller golvet för stort akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

Håller golvet för stort akvarium?

Jag funderar på att ställa ett Aquastabil 720 l möbelakvarium på övervåningen. Det är ett vanligt hederligt svenskt radhus från 70-talet med bjälklag i trä och parkettgolv.

Finns det någon anledning att vara orolig och behöva efterforska balktjocklekar etc? Någon som har koll på vilka golvlaster som varit vanligast att bygga för i Sverige?

En soffa med 5 tjocka gubbar, varsin chipspåse och en 60-tums-tv är väl inte långt ifrån i vikt? I och för sig kanske dessa gubbar kommer på besök även efter akvarieinköpet....
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Jag har haft betydligt större akvarier i lägenheter utan problem.
    En bokhylla (om nu någons minns hur dessa såg ut på den tiden man köpte böcker) har en betydligt högre vikt per ytenhet än ett akvarium.

Vad man skall tänka på är istället snarare över var bjälklaget går i golvet. De brukar ju sitta på ett cc av 60 cm och om benen på akvariet hamnar mitt emellan bjälkarna kan det bli så att tyngden vid benen blir lite för mycket. Om du måste placera akvariet så kan du se till att sprida ut golvtrycket genom att lägga en regel under benen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• LoGeek
      • September 2008
      • 1651

Låter betryggande när du Kjelll tror att det går bra. Jag har aldrig haft ett så stort kar på övervåning förut.

Ja jag har hört talas om bokhyllor någon gång, men osäker på hur de ser ut

Man ser ofta kommentarer om balkar och skivor under fötterna. Jag ställer mig väldigt skeptisk. På reglarna ligger ju först golvskivor och sedan själva golvet. Även om det skulle böja ned sig någon mm mellan två reglar så ligger fortfarande all last på reglarna. Och ur spänningssynpunkt för glaset är det nog större risk att man inte justerar in fötterna rätt. Eller?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Fast om ett 720 akvarium har 6 ben så innebär det ju att det ju på varje ben (som har en anliggningsyta på kanske 2,5 cm) ligger ett tryck på mer än 150 kg och det är väldigt mycket. Men det beror som sagt på var benen hamnar.
        Jag hade en gång ett 1000 liters akvarium där jag inte hade "spridit ut" anliggningsytan och där golvet gav efter. Jag såg dock när det hände och sänkte direkt vattenytan så inget hände. La sedan ut reglar under och då var det inga problem.

Sedan vill jag inte ge mig in i en diskussion om vilket som innebär störst risk eftersom jag inte har testat riskfaktorerna så jag kunnat räkna fram hur stor den procentuella risken är .
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Robot
          • February 2004
          • 1174

Jag som är bättre på fastigheter än akvaristik är på Kjells linje; lägg något under benen som sprider vikten. Antingen reglar, kanske gjutplywood eller plåt..,

Jag har ju inte sett ditt golv men det är bättre att vara "safe than sorry"..

Kommentar

• LoGeek
            • September 2008
            • 1651

Ok, tack. Jag litar på er. Om golv/golvskivor kan spricka mellan reglar pga högt punkttryck så är ju er linje helt klart bättre! Blir så nojig av dessa tankar att det kanske hamnar på bottenvåningen! I och för dig krypgrund undee men det är i alla fall betong som säkert är 20 cm tjock mellan parkett och krypgrund. Måste väl ändå vara säkert!?

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ja betongen är såklart säker så om ett ben "går igenom" så händer inte "mer" än att akvariet spricker och vattnet rinner ut och ner till grannen.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell

Kommentar

• Chelsea64
                • May 2016
                • 43

Hoppas att det är ok om jag lånar tråden lite.

Vi har precis köpt ett 900 liters akvarium och bara karet i sig väger 190 kr och så står den på en möbel på 80.
                Kommer det att fungera på vårt golv?

Det är på nedervåningen. I och med att jag nyligen renoverat vet jag precis hur golvet ser ut och är byggt. Vi har platta på mark. Reglar ligger CC 60 och på reglarna ligger glespanel som är 70mm breda och 28 mm tjocka. Varje glespanel ligger intill varandra i par. Varje par ligger med 22 mm mellanrum där vi har golvvärme slinga. Ovan på detta ligger golvpanel/klick golv som är minst 1 cm tjockt.

Verkar som möbeln har 15 st tassar under som hela möbeln står på. Det borde blir en bit över 100 kg per tass.
                Reglarna i sig oroar mig inte det är tjocka nog och vilar mer eller mindre mot bottenplattan. Men glespanelen och klickgolvet utgör de tillräckligt för att bära ?

Kommentar

• flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

Ursprungligen postat av Chelsea64
                  Hoppas att det är ok om jag lånar tråden lite.

Vi har precis köpt ett 900 liters akvarium och bara karet i sig väger 190 kr och så står den på en möbel på 80.
                  Kommer det att fungera på vårt golv?

Det är på nedervåningen. I och med att jag nyligen renoverat vet jag precis hur golvet ser ut och är byggt. Vi har platta på mark. Reglar ligger CC 60 och på reglarna ligger glespanel som är 70mm breda och 28 mm tjocka. Varje glespanel ligger intill varandra i par. Varje par ligger med 22 mm mellanrum där vi har golvvärme slinga. Ovan på detta ligger golvpanel/klick golv som är minst 1 cm tjockt.

Verkar som möbeln har 15 st tassar under som hela möbeln står på. Det borde blir en bit över 100 kg per tass.
                  Reglarna i sig oroar mig inte det är tjocka nog och vilar mer eller mindre mot bottenplattan. Men glespanelen och klickgolvet utgör de tillräckligt för att bära ?

Byter du ut tassarna till inget... eller reglar/lister i valfri tjocklek får du garanterat tryck mot någon av reglarna utan att behöva fundera på hur glespanelen kan svikta beroende på var tassarna hamnar.

Tänk på att med klickgolv ska man undvika att låsa det på mer än ett ställe, ett akvarium i den storleken kan du räkna som en låsning.
                  Detta för att undvika att skarvarna delar sig på grund av fuktrörelse, alltså inte läckage utan den naturliga variationen sommar/vinter.

Får jag passa på att skryta lite om marknadens starkaste klickfog? https://www.google.nl/patents/US6601...u84ChDoAQgZMAA
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

Ursprungligen postat av flygrc

Får jag passa på att skryta lite om marknadens starkaste klickfog? https://www.google.nl/patents/US6601...u84ChDoAQgZMAA
                    Ditt patent?

Kommentar

• Chelsea64
                      • May 2016
                      • 43

Byter du ut tassarna till inget... eller reglar/lister i valfri tjocklek får du garanterat tryck mot någon av reglarna utan att behöva fundera på hur glespanelen kan svikta beroende på var tassarna hamnar.

Tänk på att med klickgolv ska man undvika att låsa det på mer än ett ställe, ett akvarium i den storleken kan du räkna som en låsning.
                      Detta för att undvika att skarvarna delar sig på grund av fuktrörelse, alltså inte läckage utan den naturliga variationen sommar/vinter.

Tack
                      Om man lägger en 1 cm tjock OSB skiva / spånskiva som är 1 cm mindre runt om än själva möbelns skiva, så borde jag klara mig?

Kommentar

• flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

Ursprungligen postat av LoGeek

Ditt patent?
                        Ja fast tyvärr en A-uppfinning som företaget äger men ändå

Kommentar

• flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

Ursprungligen postat av Chelsea64

Tack
                          Om man lägger en 1 cm tjock OSB skiva / spånskiva som är 1 cm mindre runt om än själva möbelns skiva, så borde jag klara mig?
                          Absolut

Kommentar

• LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

Ja fast tyvärr en A-uppfinning som företaget äger men ändå
                            Grymt! Då ringer jag dig när det är dags för nytt golv

Kommentar

• flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

Ursprungligen postat av LoGeek

Grymt! Då ringer jag dig när det är dags för nytt golv
                              Sorry 1.. Det är TePe som gäller nu... Sorry 2, OT...

Kommentar

Arbetssätt...