Väga in nytt akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran1
    • December 2013
    • 33

Väga in nytt akvarium

Hejsan
    Vad har ni för trix när ni väger in ett nytt akvarium. Tar man vattenpasset på bänken så är det så grovt att det lätt kan skilja i toppen på akvariet vill slippa lyfta av o på akvariet då det är så tungt. Hur brukar ni göra?
  • H..
    • March 2009
    • 195

Spill i en liter vatten i detn tomma karet så har du ett bra vattenpass

H.
    Blogg: http://tjockabertha.wordpress.com

Kommentar

• tonpet
      • February 2008
      • 469

Klar fördel att börja med att väga av bänken. Och måste då göras på den plats det skall stå, då golvet kan variera. När jag vägde av min Juwelbänk skilde det en del mellan fram och baksida. Satte då vanliga möbeltassar under de främre fötterna tills det var precis i våg. Därefter la jag på lite extra, för att jag tänkte att med de hundratals kilo som det blir, kommer pressa ihop tassarna lite. Resultatet blev kanon.
      Men att rekommendera är att även väga av karet. Det viktiga är att det inte finns några brytningar/vridningar i karet.
      Mäter den ena kortsida (framkant mot bakkant) så måste du få samma resultat på andra kortsida. Och samma med långsidorna.....
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

Kommentar

• Göran1
        • December 2013
        • 33

Jag har börjat väga av bänken det är ett Juwel rio 400 men golvet måste luta rätt bra då jag fick höja framkant med ca 6mm så måste hitta något som är rätt stumt och sen finlira. Hade ju hoppas slippa lyfta av och på akvariumet så många gånger då de är rätt tungt.

Kommentar

• Bygert
          • March 2010
          • 2169

Laserpass är till bra hjälp för att väga in en bänk. Finns användbara på t ex Jula för 200 - 300. För en bänk med skruvfötter är en lämplig arbetsgång att ställa upp lasern och sen ta en fot i taget. Lägger man en kloss på bänken ovanför foten och sen skruvar upp tills klossen precis tangerar lasern så ska det bli bra. Om inte golvet sviktar eller om bänken fjädrar alltså. Vill man undvika det kan man ställa sig på tvärstagen vid aktuell fot och se om det rör sig. När man justerat alla fötter så så är det rakt.

Är det en träbänk med fasta fötter blir det samma princip fast lite om omständligare eftersom man inte kan skruva utan får palla under i stället. Man kan ta några plastskivor och klippa bitar av och använda som underlag.

När man sen ställer på akvariet så kollar man med fördel att det står rakt och att alla fötter bär någorlunda lika mycket. Det får inte vicka heller. Om akvariet skulle luta höger - vänster eller bak - fram gör det inget. Man kan ställa det ordentligt snett så om man t ex vill göra en landdel. Det som är farligt är om gavlarna är i olika lutning eller om mitten är högre eller lägre, det kan knäcka.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• fredrikakesson
            • November 2003
            • 1363

Vad gäller Juwels bänk så fick jag palla under fötterna. Hur man nu som tillverkade kan vara så korkad att inte fötterna är justerbara är ett mysterium.
            Jag har då aldrig varit med om ett golv som är 100% rakt.
            Ett tips är att köpa Biltemas svarta skärbräda och en 60mm hålsåg.
            Misstänker att Jula mfl har samma saker.
            http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husv...ar-2000024136/ och
            http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ska...ts-2000018455/ artnr:20178
            Det som blir kvar i hålsågen är exakt lika stort som fötterna på bänken och 2,5 mm tjockt.
            Jag använde några sådana rundlar och rundlar från lock som man får på det lokala thaimatstället.
            Materialet är lika stumt som fötterna på bänken och skärbrädan har samma färg som fötterna.
            När man väger av bänken är det bäst att ha ett långt pass som går rätt eller iaf lika mycket fel varje gång.Många billiga Clas O/öoB pass går fel och är för korta.
            Ett 50 cm pass som går fel 2 mm ger 5 mm fel på 120cm .....
            Fredrik

Kommentar

• Göran1
              • December 2013
              • 33

Hejsan fredrikakesson
              Ja det är otroligt att man inte på lite dyrare tankar har en snygg o enkel lösning med justerbara fötter.
              Jag gjorde som du sa tog en skärbräda de vart en genomskinlig Ikea variant ända man hade hemma det ser bra ut med mitt lilla vattenpass men ska kontrollera riktigt innan jag har upp tanken.

Kommentar

• fredrikakesson
                • November 2003
                • 1363

Hej hej
                Det går säkert lika bra.
                Det viktiga är att kolla så att bänken är rak på diagonalen

Kommentar

Arbetssätt...